Thursday, April 4, 2013

Kelantan Delights @ Sooka Sentral, KL

Hi Korang,

Tak puas makan makanan asli orang Kelantan masa pi travelling ke Kota Bahru hari tu.

Nak cari kat KL yang authentic ni payah sket.


So nasib baik Nuffnang Tastebuddies Group ada buat gathering makan-makan kat Kelantan Delights last week, cepat-cepat je aku agree nak pi.


Ktorg ke Sooka Sentral, KL. Memula sampai ingatkan bangunan ni tak de orang, la rupanya memang weekend semua restaurant kat sini tak bukak. Jadi yang diorg bukak hari ni purposely untuk ktorg lah.

Sementara nak cukupkan korum, meh melawat sambil amik-amik gambo di restoran ini ye





Menarik kan. Sangat nampak kemelayuan di situ. Barulah restoran melayu kan.


So ini pengurus beso dalam Kelantan Delights ni, Encik Safy. Memberikan sepatah dua kata untuk ktorg mengenai restoran ni.



Ktorg di hidangkan dengan air serai. Ingat serai buat masak je rupanya boleh buat air gak ek. Taklah rasa tajam kat tekak, maybe dah letak gula siket. It ok tastenya tak de lah weird pun.

Semua dah amik tempat duduk, its makan time.

Appetizer

Sirih Daun Kaduk


Lebih kurang macam Mieng Kham ( baca entry aku INI). Sedap. Kira macam sirih pinang gak lah but boleh dimakan terus coz intinya ada pelbagai bahan yang manis, masin dan masam. Letak semua sekali dan ngap terus.

Tomyam Kelapa Muda


Ini macam style tomyam yang aku pernah makan kat NIMS ISLAND hari tuh. Walaupun kuahnya pedas but sekali hirup je aku minum

Main Course

Nasi Kerabu Ayam Percik

letak budu sket

gaul jangan tak gaul

Wei nasi biru sape yang tak kenal kan? Memang traditional food no. 1 di Kelantan. Sebab nasinya jadi biru adalah kerana penggunaan bunga talang dalam proses penyediaannya. Bukan letak pewarna makanan ye. Cara nak makan nasi kerabu ni, korang kena satukan semua bahan nasi, kuah, ulam, telur asin di hancurkan, keropok dihancurkan dan digaul sekali, then baru di makan. Kalau ada budu, lagi masyuk tau.

Nasi Dagang Gulai Ikan


Itu pun jadi kebanggaan warga Kelantanese. Nasinya merupakan campuran beras nasi dagang dan beras pulut yang di rendam semalaman. Kemudian di tanak dan dicampurkan dengan santan. Gulai ikan mestilah guna ikan tongkol, sedap.

Nasi Tumpang


Comel kan namanya. Nasi Tumpang ni asalnya dari resipi para petani zaman dulu. Nasi ni diletakkan didalam dalam pisang hutan yang dibentukkan seakan kon aiskrim. Kemudian nasi ini di masukkan berselang-seli dengan lauk pauk seperti sambal udang, kari ikan dan serunding ayam. Setiap satu selang tu adalah untuk di makan pada waktu sarapan, tengahari dan petang. Yelah petani kan, dulu mana ada kedai makan so isteri memasing bekalkan nasi dan lauk. So makan ikut sukatan tu je lah.

Laksam


Laksam ni lebih kurang macam laksa Penang tapi kuahnya isi ikan yang di letakkan santan. Meenya merupakan mee beras. Sedap di makan dengan serunding ayam.

Desserts

Lompat Tikam

Tak manis tak tawar, just nice. Yang warna hijau tu memang tak de rasa apa but di makan sekali dengan pulut pink dan kuah gula Melaka dan santan sket, memang sesedap rasa. Terus hilang rasa tawar tu. Kalau lagi banyak kuah gula Melaka tu lagi sedap.

Ketupat Sotong

Ini first time, sotong di jadikan desert. Rupanya dalam sotong ni ada pulut manis yang telah disumbat. Bila makan rasa kenyal-kenyal sotong tu, pulut pun rasa lemak manis.

Majoriti hidangan kat sini memang semua dari Kelantan tapi yang telah di fushion kan oleh chef-chef di sini. Walaupun dah dimodern kan but still rasanya tetap sama macam rasa asli.

La abis je makan ada, brain exercise plak.


Ala bukan apa pun, ada pop kuiz pasal negeri Kelantan. Termegah-megah memikirkan jawapan ye. Nasib baik aku dapat jawab gak. So menang hadiah.. Tapi tak tau lagi apa, may be voucher dari Kelantan Delights, perhaps.

Apa-apa pun..

Lain kali kalau korang tup-tup termengidam masakan Kelantan, meh lah ke sini


Kelantan Delights @ Sooka Sentral KL
1-5, Level  1,
Sooka Sentral, Jalan Stesen Sentral
50470 Kuala Lumpur
Tel : 03-2785 1945

Opening Hours
Monday – Friday 11am – 10pm (Closed on Saturdays and Sundays)

Terima kasih kepada Team Kelantan Delights yang sudi menjemput dan melayan ktorg ‘Tastebuddies’ team ni. Hopefully lepas ni jangan serik ye nak jemput lagi.

Balik dari food review  tu terus dah tak makan berat lagi, dek perut membengkak yang amat kan, kenyang giler wei..

14 comments :

Farah Waheda Wahid said...

yummylicious... ^_^

Azueriena said...

alamakkkk bestnyer nasi kerabu...nasi dagang...yummehh2...nak balik kampung ler hujung bulan nie...dah memanggil2 dahh nieee

hazman aka species1980 said...

Hurmm.... aku tak buat pun entry pasal taste buddies dulu... dengar citer orang kita 3 orang je yea....huhuhu

Unknown said...

argghhh!
wlpun dh makan, terus jd lapar balik!

Ma'am IEDA said...

sedapnyaaa...

Yuh Jiun said...

First time I see that dessert got sotong one! Nice one :D

isabelle frankly said...

aku gi try aritu yg outlet kat empire.
not bad la. sedap jugak.
nyum nyum...

wahida said...

Ya Allah...kenapakah semua food sedap2 ni...paling buat aku terliur nasi kerabu tu...adoi la...dah la lama tak mkn nasi kerabu....huwaaaaaaa....kejammm!!

Luqman Zakaria said...

ketupat sotong pon ade...drooling dah nih..hehe

Anonymous said...

oklah pernah makan kat sini, not badlah but rega dier boleh tahan jugak kan hehehe

cha said...

Sedap kan. Sy suka nasi tumpang tu. terbaik :D

Suria Amanda said...

cik lily...awat x ckp awal2..sooka sentral berdepan ngan office SA..next time kalau nak dtg sini rolger2 eh...

Norliza Nordin said...

terliur ngk makanan2 tu

Syigim said...

baru nak tanya ade serve laksam tak! tiba2 nampak gamba....mesti pegi ni! thanks for the review!