Thursday, January 19, 2012

Petronas ‘StreetSmart’ Roadshow Kini Berwajah Baru

Hi Korang,

Rasanya korang mesti perasan kan yang tiap-tiap tahun Petronas mengadakan roadshow 'StreetSmart' mengenai kempen keselamatan jalan raya untuk kanak-kanak sekolah dan juga para ibu bapa. 


Selalunya road show diorg buat kat shopping complex time cuti-cuti sekolah ni. Aku tak yang de anak pun ada jugak pergi ke ‘StreetSmart’ roadshow ni. Dah 10 tahun diorg ni menjalankan aktiviti keselamatan seumpama ni, tak kan korang tak perasan kot kan.


So untuk tahun ni Petronas telah mengupgradekan segala permainan yang sedia ada kepada lebih menyeronokkan lagi. Bukan kata bebudak, dengan aku aku sekali over excited. Dengan penaikkan taraf pameran Petronas ‘StreetSmart’ ini akan menambahkan lagi kesedaran mengenai keselamatan jalanraya kepada kita semua terutamanya sekali kanak-kanak.



Lebih banyak papan tanda mengenai segala aspek berkaitan dengan keselamatan dan juga penggunaan video-video permainan mengenai kenderaan dan alat-alat keselamatan rasanya akan menambahkan lagi pengetahuan kanak-kanak sekolah ini mengenai baik dan buruknya ketika mengenai jalan raya.


Ride Hazards

Fatal Distraction (Drive sambil main SMS)

Test kekuatan seat belt

Science Show

Skull Protector

Dengan bantuan petugas yang terlatih dan berkemahiran, para ibu bapa dan anak-anak akan diberikan tunjuk ajar mengenai segala jenis permainan yang disediakan seperti bengkel keselamatan, science show, kuiz, permainan video, pertandingan dan pelbagai lagi acara sains yang menarik. Malah ada juga permainan untuk ibu bapa.


Petronas ‘StreetSmart’ ini mendapat sokongan penuh daripada Malaysian Institute of Road Safety Research (MIROS), Jabatan Keselematan Jalan Raya (JKJR) dan juga Kementerian Pendidikan (MOE).


Rugi rasanya korang tak pi bawak anak-anak sekeluarga kan. Ini lah orang kata sambil bermain sambil belajar. Dapat ilmu gitu, anak-anak dapat ilmu korang yang ibu bapa pun tambah ilmu lagi.


Sedikit mengenai Petrosains
Petrosains, The Discovery Centre is an exciting, informal learning centre that festures interative exhibits and vibrant and engaging scientific programmes. This contemporary science centre was established by Pteronas in its commitment in providing a rich and stimulating environment to enchance science literacy & appreciation for society and the nation at large. Petrosains is located in the Petronas Twin Towers at Level 4, Suria KLCC. It opens to the public from Tuesdays to Sundays and is closed on Mondays. The opening hours are from 9.30am to 5.30pm on weekdays and 9.30am to 6.30pm on weekends.


CLP notes : Kenape masa kecik2 dulu, tak de menda cam nie.. Kalau ada kan best.Untung bebudak zaman sekarang ni.



6 comments :

@nannoor said...

helooooo ciklily...

semoga ada peluang berjumpa lagi nanti :))

Bella Enveeus said...

Comel je maskot tu semua.. Memang best budak2 zaman sekarang ni.. :)

hazman aka species1980 said...

nampak cam best je streetsmart nie...nampak ceria jee

Cik Lily Putih said...

@nannoor
nice meeting u.. jumpa lagi ek

Cik Lily Putih said...

@bella
itulah tak macam zaman kite dulu ek

Cik Lily Putih said...

@hazman
best beb.. sesuai utk bebudak dan org tua bangka cam kite nie