Saturday, February 25, 2012

4 jam Explorasi Di Petrosains KLCC

Hi Korang,

Last week kot ktorg pik e Petrosains KLCC. Kiranya ini first time masuk ke sini. Kalau tak pasal kene review memang confirm aku tak kan masuk ke sini.


Bila ktorg dapat tiket tu, terus je call for booking. Yelah pi time weekend of course ramai orang kan. Once dapat reference no. je mandi2 dan bersiap ke KLCC. Lepas kurang kul 10.30am ktorg sampai coz time masuk ktorg kul 10.45am memang breakfast dalam kete je makan biskut kering untuk tambah energy.


Sesampai je ktorg di sambut oleh receptionist yang lobby Petrosains. Dah bagi booking no dan tiket  ktorg pun masuk siap reception tanya nak guide ke,rasanya no need coz ktorg nak rasa sendiri experience dalam Petrosains tanpa sesiapa pun guide kan.


Memula sekali kena naik The Dark Side untuk ke dalam Petrosains. Kira macam naik keretapi cam tulah sambil melihat di kiri kanan wall tu penuh dengan pemandangan mengenai Malaysia. Ada hutan2, lalu kat gunung ganang, dapat tengok planet dan memacam lagi lah. Kata Mr Big dah macam naik roller coaster kat USS tapi version slow. Seronok!


Kiranya dalam Petrosains ni ada 6 area untuk di lawati seperti Petrojaya, Geotime Diorama, Exploration, Sparkz, Speed, dan The Molecule Nano World. Setiap area ni ada function yang tersendiri. Dari dunia zaman batu beratus tahun dulu hingga zaman hari ni.


Zaman yang aku suka sekali is Geotime Diorama sebab ada dinosaur besar yang boleh menyanyi dalam bahasa melayu dan English. Klik kat sini untuk tengok video Mr Big joget dengan T-Rex tu ek. Ada gak harimau besar yang sangat menakutkan lah.


Belajar Pasal Tenaga

Belajar Pasal Batu batan

Mr Big paling suka kat area Exploration dan Speed coz dekat Exploration tu ada Mesin Gempabumi. Kita boleh duduk kat bangku yang disediakan dari rasa sendiri macammana gegaran gempabumi tu dari level rendah hingga kekuatan yang tertinggi sekali. Kira terpelantinglah botol air yang aku pegang tu kan.

Sliding Tube


Kat Speed plak, area F-1 Racing. Ada F1 punya kereta di pamerkan. Then boleh gak rasa cam ner berlumba dengan naik kereta F1 tu kan. Hah nasib baik dia muat naik, kalau tak tak merasalah nak berlumba.

Mesin Gempabumi

Korek Pasir plak


Making Cloud

Ktorg sempat jugak ke tayangan 3D.Walaupun dah selalu pi tengok wayang 3D but still nak masuk dan layan kartun walaupun 15 minit je. Kahkahakha. Tengok cam ne keadaan dalam pelantar minyak, dengar talks pasal tanah runtuh, live science shows, main banyak games dan memacam lagi lah.

Main Bayang-bayang

Kemudahan awam yang tersedia di Petrosains

Dunia molekul

Pelantar minyak di Petrosains

Korang cuba bayangkan, ktorg yang dah tua bangka ni bukan main seronok main segala mak neka games dalam Petrosains, inikan plak bebudak sekolah kan. Pendek kata segala jenis peringkat usia boleh dating ke Petrosains ni. Even masa time ktorg melawat tuh, ada ramai foreigner duk seronok tengok sejarah mengenai Malaysia.


Nak datang melawat, meh aku citer sket camne caranya:

Tiket masuk:-
Senior Citizen (56 years above) - RM8.00 (MyKad holder)
Adult (18 – 55 years) RM15.00 (MyKad holder)
Youth (13 – 17 years) RM10.00 (MyKad holder)
Child (3 – 12 years) RM5.00 (MyKad holder)
Child (2 years below) Free Admission
Petrosains Family Package (2 adults & 2 kids) RM30.00
(Kalau foreigner mahal sket lah, cuma tambah RM10.00 je)

Time Melawat:-
Tuesday – Friday : 9.30am – 5.30pm (Last admission : 4.00pm)
Weekend and Public Holiday : 9.30am – 6.30pm (Last admission : 5.00pm)
Monday : Closed.

Better buat booking, kalau nak pi time weekend or public holiday, ni nombornya:-

Nak pesan sket, at least korang kena freekan time sekurang-kurangnya 2  1/2jam untuk enjoy dalam Petrosains. Dek sebab dah terlalu enjoy, ktorg sampai kat 4 jam duk dalam Petrosains ni. Sampai duit parking jadi RM18.00 hengget okeh.


Aku memang recommend parents bawak anak-anak diorg melawat Petrosains ni, memang betul-betul boleh belajar sambil main lah.

Anyway, thank you Petrosains for this entertaining journey.

CLP notes : Sebenarnya nak tulis panjang lagi Cuma takut korang boring nak baca kan. Khakahkahakhak



9 comments :

Errah Najwa said...

wah..dah lama tak pergi..kalau pergi pun time lawatan sekolah dulu2

Miss Anisah said...

Sy suka naik simulator heli tu...

Geng Borak said...

macam best pulak kalo aku nak bawak anak aku nih... :)

hazman aka species1980 said...

hurmm....aku kalau yg jadi guide tu awek...memang i follow....hehehehe

Eliss said...

seronok jugak tgk aktiviti korang ni. Nanti me terjah nanti kesana dengan tiket yang dibagi tu :) rasanya mak pak lebih teruja nak pergi ni :)

Cik Lily Putih said...

@errah
zaman sekolah k lily tak de pung petrosains nie

Cik Lily Putih said...

@Miss anis
ermm masa ktorg pegi tu tak de lah yg tuh

Cik Lily Putih said...

@Kid
sangat best kid.. aku yg over tau

Cik Lily Putih said...

@elismie
itu lah mak bapak je yg lebih kan