Wednesday, April 16, 2014

Tercari-cari Vitamin B Tambahan Untuk Sayangku Si Pesakit Diabetes.


Hi Korang,

Kalau tengok saiz badan Mr Big memang boleh dah boleh agak mesti penyakit kan. Yelah bila dah berumur dan saiz badan comel bebenau cam tu of courselah penyakit mula singgah.

Memang ye ko, Mr Big ada high blood pressure dan dah start level gula (high blood sugar) meningkat tambahan plak dengan ada penyakit keturunan ni dalam keluarga so payah gak lah kan. Takut-takut nanti jadi Diabetic nerve damage plak iaitu penyakit kerosakan saraf plak. Ishk bahaya dah tuh.

Control tu memanglah control but ubat-ubatan kena amik jugak. Bermulalah jelajah dari satu farmasi ke kedai ubat yang lain, kira merata gaklah ktorang cari. Ada dah jumpa ubat supplemen Vitamin B dan dah cuba pun ni tapi cam tak efektif rasa kata Mr Big. 

Kalau boleh nak cari yang 1500 mcg active form vitamin B12. Ini yang di sarankan oleh doktor lah.

Tup-tup ada plak kengkawan yang prihatin mengenai ktorang punya problem mencari supplemen Vitamin B ni. So ada orang tuh syorkan vitamin tambahan dari “LIVE-WELL MECOMIN” 

Produk kesihatan “LIVE-WELL MECOMIN” ni mengandungi mecobalamin, neurologically-aktif Vitamin B12 yang penting untuk sistem saraf pusat dan periferi. 

Mecobalamin melindungi daripada penyakit neurologi (saraf) dan mempunyai keupayaan untuk menjana semula saraf yang rosak dalam badan (terutamanya pesakit kencing manis) dengan kerosakan saraf periferal. 

Para pesakit kencing manis dan pra-diabetes dinasihatkan untuk menambah dengan mecobalamin kerana mereka adalah yang paling terdedah kepada kerosakan saraf periferal. Jika kerosakan saraf tidak dirawat bagi tempoh yang panjang, pesakit diabetes menghadapi risiko yang lebih tinggi daripada terpaksa di potong kakinya.

Mak oi, cam tu sekali ek.


Lagilah bertambah takut aku dibuatnya bila dapat tahu perkara-peraka cam ni. Yelah kalau kita boleh mengubati why not kan. Mana tau boleh berkurangan dan rasa kesan positif tu mula meresap ke dalam badan. 

Kita ni orang kata lebih baik mencegah daripada merawat, kalau dah teruk nanti cam ne sampai nak kena potong-potong kaki bagai kan. 

So terpulanglah pada budi bicara memasing ek 

Aku, haruslah kena pastikan Mr Big ambil sebiji kapsul MECOMIN (500mcg) 3 kali lepas makan. Ikut prescription yang tertera. 

Semoga ada perubahan. 

2 comments :

hazman fadzil said...

Kebetulan la pulak beb....aku ada guna gak produk LIVE WELL ni tapi untuk sakit sendi engsel lutut....just precaution je laa...

JunAina said...

Paling penting usaha yang selebihnya kita serahkan pada Allah s.w.t. Good info nanti nak foward pada seorang kawan yg ada kencing manis...