Tuesday, October 18, 2011

Sony Alpha NEX Blogging Challenge @ Federal Hotel, KL


Hi Korang,

Bukan tak nak pegi ke Final Astro Blogger MasterChef tapi aku pergi mencuba nasib ke Sony Alpha NEX Blogging.  Satu-satunya event yang mencabar diri untuk mengupdate blog secara live di Federal Hotel, Bukit Bintang Sabtu lepas.

Federal Hotel, kalau nak pi kena park kereta kat Low Yatt Plaza

Kali nie Mr Big tak de coz dia bukan blogger tapi aku ditemani oleh ahli #GTBMY Hazman. Dia pun register last minute gak, nasib baik dapat tau. Ktorg hang out dulu kat Paparich sebelum melangkah kaki ke Selangor Suite dalam Federal Hotel ni.


Once masuk je, Mr John sibuk meregister nama ktorg dan memberikan ktorg camera Sony NEX-5N ini sorang satu. Sementara menunggu peserta lain, ktorg sempat bercamchore dulu dengan Sony NEX-5N ni.


Bila semua peserta dah ready then, he welcomes Mr Donovan Chan for his talk regarding Blogging and Photos Tips. Nampaknya banyak perkara lagi yang aku tak tau pasal blogging ni kan, tetiba terasa cetek je ilmu aku mengenai blogging ni kan.  


Untuk hilangkan rasa ngantuk dan lapar ktorg di hidangkan dengan light lunch yang aku rasa ok gak lah.


Acara yang di nanti2kan oleh semua peserta but first Mr John bagilah penerangan sket pasal Sony NEX-5N ni, tak kan nak petik2 gambar sesuka hati kan. Tekan sana pusing situ kan.  After a few minutes belajar pasal camera ni, ktorg di bawa turun ke pool site dalam Federal Hotel untuk buat outdoor photoshoot.


Its time to take photos guys.  So dalam masa 45 minit tuh, memacam shoot dan angle yang ktorg dapat belajar. Aku yang first time join photography workshop ni memang rasa teruja sangat. Yelah dapat belajar benda baru kan. Abis photoshoot je, ktorg terus start live blogging. Bayangkan dengan dah penat kat luar tup tup masuk dewan kena menulis kan. Hah terasa tercabar gak lah aku kan. 


Dah nama pun ‘Live Blogging’ so tulis apa yang terlintas di otak je lah kan.  Nasib baik internet live memang super duper laju so semangat nak menulis pun membuak2 kan.


Lepas je ktorg submit entry untuk dinilai, aku sambung lagi bercamwhore dengan Sony NEX-5N kan. Snap je apa yang terlintas kat depan mata.  

Masa yang ditunggu dah tiba, semua entry di nilai oleh Mr Donovan. Apa yang baik dah buruk semua dia explain kan dan dengan itu aku cuma dapat tempat ketiga je coz ada few mistake yang aku buat kan.  Huhuhuhu tak per lah, janji bukan last tau.


Aku rasa photography workshop ni memang antara event yang terbaik yang pernah aku hadiri sepanjang career aku berblogging ni. Totally menduga akal dan minda lah.  Cuma aku nak komen sket ada lebih baik kalau duration workshop sebegini dipanjangkan menjadi satu hari. Rasanya lebih banyak lagi aku boleh explore mengenai Sony NEX-5N ini.

Anyway terima kasih to Mr John, Michelle dan Donovan for this very informative event. Hopefully kalau ada lagi event sebegini, jemputlah aku ek.


Later, aku akan cerita lagi mengenai Sony NEX-5N ni secara details.


Notes : Gambar yang di ambil dalam entry ni, menggunakan camera lapuk cap 'X' ek, yang dah jatuh banyak kali dan terlepas nak pegang. Bukan dari Sony NEX-5N







5 comments :

Bro Framestone said...

best tue...

cam kenal je mr don tue

Unknown said...

bessnyer kalau dapat joint event camni

Geng Borak said...

gambar MENTOS itu sangat clear!!

hazman aka species1980 said...

Sempoi la beb....kalau kita selalu buat live blogging sure ayat kita akan jadi lebih kreatif kan....

Unknown said...

memang teringin nak beli kamera canggih dan tak berat camni