Thursday, June 18, 2015

RESIPI Biskut Coklat Chip BAdam Cornflakes KELLOG’s Hasil Air Tangan Saya

Hi Korang,

Wei baru 2 hari puasa dah citer pasal kuih raya..

Bengong Cik Lily Putih ni kan.

Biasalah puasa di perantauan memang cam tu kan huhuhuhuhu

Aku nak citer ni, baru-baru ni sebelum puasa aku ada cuba-cuba buat kuih raya sendiri. Alah resipi simple-simple sajor. Itu pun ikut buku resipi je. Ok aku tulis lah ek

RESIPI BISKUT COKLAT Chip Badam Cornflakes KELLOG’s


Bahan-bahan :

1. Kellogg’s Corn Flakes® - 1 cawan
2. Tepung naik sendiri - 300gm
3. Butter - 250gm
4. Gula icing - 125gm (gula pasir di blend pun boleh)
5. Telur - 1 biji
6. Susu tepung - 1 sudu
7. Coklat chip - 1/2 cawan ~ boleh juga ditambah dengan badam dan sebagainya

setelah di sukat

Cara-caranya :

Memula dulu, panaskan oven 150 darjah celcius selama 10 minit. So sementara tu bolehlah mula buat bancuhan biskut raya kita ni ek

blenderkan butter dan gula dulu sehingga sebati

bila gula dah hancur, masukkan kuning telur

dah sebati lagi, baru masukkan tepung bersama susu tepung sekali

tengok macam dah ok je, masukkan badam

masukkan jugak coklat chip ek

dah sedang elok je adunan tu kan

bentukkan adunan bulat-bulat sebesar duit 20sen

golekkan dalam cornflakes yang di hancurkan kasar tu tadi

susun dalam dulang pembakar dan sedia untuk di bakar. Bakar dalam oven 150 darjah celcius selama 20 minit cam tuh. Klassik tak dulang pembakar I hehhehe..

yang ni 1st attempt, amik ko beso-beso penumbukkan hehehe

nampak bila dah 2-3 kali bakar, terus jadi pandai adjust saiz biskut kan

ok tak? boleh la kan

ermm tak sempat penuh sebalang, asyik kene cukai je dengan diorang ni

Senang kan nak buat.

sekejap je abis 

ni salah sorang peminat biskut ranggup aku tuh

Korang ikut je langkah satu persatu nanti siapkan. Tapi buat biskut je kena cermat dan teliti sket sebab kalau salah sukatan boleh bantat atau keras biskut tu nanti. Tapi yang biasa buat biskut dan kek memang pandailah bab-bab sukat menyukat ni.

Ternyata Kellogg’s Corn Flakes® yang diperbuat daripada jagung sebenar mampu memberi extra keranggupan dan rasa lebih enak!! Dan paling penting kedua resepi yang saya kongsikan memang sangat praktikal ~ mudah dan sedap.

Selain daripada makan begitu saje dengan susu, cornflakes KELLOG’s ni sesuai di campurkan dengan bahan-bahan masakan yang lain ek.

So apa lagi, selamat mencuba..


Untuk pengetahuan semua, bulan Ramadhan tahun ini sekali lagi Kellogg’s telah memperkenalkan lapan (8) resipi biskut Kellogg’s Cornlakes® edisi terhad. Seperti tahun sebelumnya Maria Tunku Sabri, pengacara program menjamu selera TV terkenal telah berkerjasama dengan pihak Kellogg's untuk menggalakkan pengguna supaya mencuba resipi biskut Kellogg’s Corn Flakes® dan juga mengunjungi trak sampel di lokasi yang terpilih, dan seterusnya membuat ikrar untuk menyumbang biskut kepada anak-anak yatim pada bulan Ramadhan yang mulia ini. 

Trak sampel Kellogg’s akan berada di bazar Ramadan, pasaraya ria dan pasar raya bermula dari 17hb Jun hingga 10hb Julai 2015. Pengunjung yang mengunjungi trak sampel ini juga boleh menyaksikan demonstrasi membuat kuih secara langsung oleh pakar pembuat kuih yang berbakat, bagi memperlihatkan pelbagai cara Corn Flakes® boleh digunakan untuk membuat kuih dan biskut.

Selebriti Maria akan turut hadir di beberapa lokasi trak sampel yang terpilih seperti

· Sogo KL, 12 Jun (11pagi-4ptg)

· Giant Batu Caves, 13 Jun (1-3ptg)

· Giant Stadium Shah Alam, 14 Jun (1-3ptg)

Di sepanjang bulan Ramadan, setiap kotak Kellogg’s Corn Flakes® di pasaran akan memaparkan dua daripada lapan (8) resipi biskut edisi terhad: Crunchy Kellogg’s Corn Flakes Drops, Corn Flakes Bread Fingers, Cranberry Corn Flakes Cookies, Coconut and Corn Flakes Crunch, Layered Corn Flakes Parfait, Chewy Nutty Corn Flakes Squares, Cheesy Corn Flakes Melts, dan Cheesy Pandan Cake.


Uolls juga semua dijemput untuk mencuba biskut kuki Kellogg’s Corn Flakes® dan membuat ikrar untuk menghantar biskut kepada anak-anak yatim pada tarikh dan di lokasi berikut:

Bazar Ramadan
Lokasi
Waktu
Tarikh
Gombak Taman Melawati
4ptg-8mlm
Rabu, 17 Jun
Stadium Shah Alam
4ptg-8mlm
Khamis, 18 Jun
Setapak Danau Kota
4ptg-8mlm
Jumaat, 19 Jun
Puchong Perdana
4ptg-8mlm
Sabtu, 20 Jun
Stadium Shah Alam(Pasar Pagi)
9pagi-12ptg
Ahad, 21 Jun
Kelana Jaya
4ptg-8mlm
Isnin, 22 Jun
Kota Damansara Seksyen 4
4ptg-8mlm
Selasa, 23 Jun
Taman Medan
4ptg-8mlm
Rabu, 24 Jun
Pandan Indah( di hadapan Balai Bomba)
4ptg-8mlm
Khamis, 25 Jun
Stesen LRT Wangsa Maju
4ptg-8mlm
Jumaat, 26 Jun
Taman Cahaya(Ampang)
4ptg-8mlm
Sabtu, 27 Jun
Stadium Shah Alam(Pasar Pagi)
9pagi-12ptg
Ahad, 28 Jun
Seksyen U 19 Sg Buloh
4ptg-8mlm
Isnin, 29 Jun
Taman Melawati
4ptg-8mlm
Selasa, 30 Jun
Pasaraya Ria/Pasar Raya
Econsave Bangi
12ptg-5ptg
Sabtu, 6 Jun
Econsave Balakong
12ptg-5ptg
Ahad, 7 Jun
Sogo KL
11pagi-4ptg
Jumaat, 12 Jun
Giant Batu Caves
12ptg-5ptg
Sabtu, 13 Jun
Giant Stadium Shah Alam
12ptg-5ptg
Ahad, 14 Jun


Jom berkongsi kegembiraan dan beramal bersama Kellogg’s Corn Flakes®!

6 comments :

Hanim Hashim said...

Hah! sedap dah ni..ade lebih? meh le courier sikit kat PJ ni ha hehehe :D

mama tisya said...

fav biskut conflake

Huda Maisa said...

mmm sedapnya biskut biskut... nak try nanti :)

Fara Nawawi said...

Dari dulu menyimpan angan-angan nak buat kuih raya sendiri. Dah 10 tahun kot masih berangan lagi. Moga tahun ini diberi sinar hidayah nak buat kuih sendiri, tapi dah order. :P

hazman fadzil said...

Wow...nampak menarik je beb.... aku kalau tak dapat sebalang dapat 2,3 keping pun jadilah beb...

Anonymous said...

Gula pasir bila blend takkan jadi icing sugar. Jadi caster sugar.
Icing sugar is different i.e fine sugar yg dicampur dgn starch