Monday, November 16, 2015

Titian Budaya Meraikan 50 Tahun Hubungan Singapura Dan Malaysia

Hi Korang,

Sedikit yang aku nak kongsikan dengan korang di pagi isnin ni ek sebelum entry lain keluar


Meraikan 50 tahun hubungan Singapura dan Malaysia, Titian Budaya akan diadakan di Kuala Lumpur dari 21 November 2015 hingga 17 Januari 2016. Dianjurkan oleh Kementerian Kebudayaan, Masyarakat dan Belia, Singapura (MCCY) dan disokong oleh Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia (MOTAC). 

Diadakan sepanjang tempoh tiga bulan, Titian Budaya akan menampilkan kira-kira 400 peserta dari komuniti kreatif di Singapura dan Malaysia dalam program-program yang pelbagai di seluruh tempat yang berbeza di Kuala Lumpur. Sambutan Titian Budayaakan bermula dengan karnival hujung minggu bertajuk Next Door di Publika pada 21 dan 22 November 2015 dengan siri empat acara mengubah pusat membeli-belah menjadi taman permainan budaya. 


Orang ramai juga akan mendapat peluang untuk mencelup tangan kreatif mereka di Bazaar Next Door, acara keluarga mesra dalam Boulevard di Publika. Dianjurkan dengan kerjasama Seni untuk Grabs, seni, reka bentuk dan kraf pasaran Kuala Lumpur yang paling popular dan Persatuan Makers Singapura, akan ada lebih 70 gerai yang akan menduduki dan kegembiraan rakyat Malaysia tua dan muda.


Di Publika juga persembahan Muzik Live Next Door yang akan di adakan dengan menampilkan persembahan oleh beberapa kumpulan muzik baru muncul dari Singapura. Popular Singapura dan penyanyi Malaysia seperti Charlie Lim dan Liyana Fizi, Ailin Yong PLUS Trio, Rustic Vibes dan SA. Juga akan di adakan konsert animasi secara langsung oleh TO Ensemble; filem animasi berdasarkan cerita oleh lima Penulis Singapura; dan koleksi filem pendek terbaik Singapura. Pada hari Ahad 22 November 2015.


Kemuncak besar program ini adalah Malam Titian Budaya, yang akan diadakan pada 8 Disember 2015 di Dewan Filharmonik PETRONAS. Ia adalah satu malam acara gala diselitkan dengan warna, perisa dan irama di rantau ini yang memberikan makna penuh dengan semangat membina jambatan merentasi bentuk budaya, sempadan, dan seni. Turut menghiburkan pada malam itu adalah Jeremy Monteiro dan Singapura Idol Taufik Batisah akan menyertai Singapore Chinese Orchestra. Juga ada persembahan Tok Dalang Eyo Hock Seng akan mengetuai Kelantan wayang kulit rombongan Kumpulan Sri Campuran untuk melakukan kerja-kerja yang ditugaskan khas dari komposer Malaysia Yii Kah Hoe. Konsert itu turut meraikan muzik legenda Allahyarham P. Ramlee dalam medley lagu-lagu yang dicintainya.


Peminat tarian juga ada dengan kerjasama Damansara Pusat Seni Persembahan dan THE Dance Company, akan membentangkan dua persembahan pada 19 dan 20 Disember 2015. Juga yang menarik sepanjang acara ini adalah Singapura Film Festival. Festival Filem yang dihasilkan dengan kerjasama Persatuan Filem Singapura dan Muzium Nasional Singapura. Pesta ini akan mengetengahkan anugerah - anugerah filem dan kejayaan box office yang telah meletakkan Singapura pawagam di peta dunia. Saringan akan berlangsung di GSC di 1Utama Petaling Jaya dan Pavilion Kuala Lumpur.


Titian Budaya juga akan menampilkan ceramah dan perbincangan untuk mendalami pengetahuan dan pemahaman tentang penglibatan kreatif, serta memudahkan silang jaringan sempadan dan pembelajaran antara Singapura dan Malaysia. Ini akan dianjurkan sempena MY Agensi Seni Persembahan. Buat anda yang mahu mengetahui segala lebih lanjut aktiviti dan juga program sepanjang Titian Budaya ini boleh terus ke laman facebook mereka. Eratkan hubungan Malaysia Singapura dengan menyertai aktiviti menarik seperti ini.



No comments :