Monday, November 23, 2015

Hentian Titiwangsa GERIK Perak, Cantik Memang Cantik Tak Terkata

Hi Korang,

Kan hari tuh aku pi ikut bebudak KTM Bikerz ni outing ke Tasik Bandingkan! Hah ler, mak jadi dreber noks. Bawak kete sengsorang tapi enjoy ooo 

Ktorang berhenti rehat kejap di Hentian Titiwangsa Gerik ni. 


Kalau nak tau Hentian Titiwangsa ni merupakan salah satu hentian untuk mereka yang hendak ke Perak daripada Kelantan. Kira cam highway gituh lah tapi takde toll pun. 

Meh aku citer sket pasal Hentian Titiwangsa ni ek


ANDA sebagai pengguna Jalan Raya Timur- Barat pasti teruja apabila melalui jalan Gerik, Perak ke Jeli, Kelantan sejauh 110 kilometer apabila menyaksikan pemandangan indah yang sungguh memukau mata memandang. Setelah penat memandu, anda pasti berasa segar selepas menghirup udara sejuk dan nyaman. Ada ketikanya sekiranya tuah badan, anda dapat merasa kesejukan udaranya sampai ke suam-suam tulang dan bulu hidung rongga anda berkembang.

Dahulu hentian ini adalah kawasan hitam kerana ia menjadi pusat operasi pengganas komunis kerana terletak di antara Malaysia dan Selatan Thailand. Hari ini, anda akan menyaksikan deretan puluhan dengan bentuk puncaknya yang pelbagai dengan ketinggian kira-kira 2,100 meter dari aras laut. Anda akan berada di kawasan paling puncak daripada puluhan gunung-ganang lain disekitarnya kira-kira 80 km perjalanan dari Gerik. Kawasan hentian ini semakin popular kepada pengguna jalan yang menjadi nadi penghubung utama antara negeri di pantai timur ­dengan barat terutama utara Semenanjung.

Di kiri kanan jalan, anda pasti terhibur apabila berpeluang menyaksikan gunung-ganang dan hutan rimba tebal di sepanjang laluan yang jarang ditemui di kawasan lain. Pelbagai flora dan fauna di sekitar­nya dapat disaksikan daripada pelbagai pokok besar seperti cengal, meranti dan keruing kerana ia kawasan hutan simpan yang belum terusik. 


tempat rehat yang selesa

makan minum semua ada kat sini


Selain udara segar puncak banjaran,kemudahan asas disediakan untuk pengunjung merakam gambar kenangan dan menghayati lukisan alam di sini. Turut disediakan kedai makan, beberapa pondok rehat, surau, tandas awam dan kawasan parkir yang selesa di tapak kawasan keseluruhan seluas kira-kira satu hektar.


Dah malas nak citer panjang, korang layan je gegambo ni ek







Cantik kan!

Seriously aku tak sangka pun kat Malaysia kita boleh dapat view yang sebegini cantik. Ingatkan kene pi oversea untuk tengok view yang cam ni ek. Ciptaan Allah tuh memang menakjubkan. 

sempat photoshoot bagai ek

rehat kejap ek, tengok muke memasing letih je kan...

So korang ada peluang jejalan time cuti sekolah ni, better singgah ke mari. Bukan apa, bukan kena tukar duit pun nak kemari malah belanja pun tak banyak. Setakat banjer makan kat Hentian Titiwangsa tu apa lah sangat kan. 

Enjoy the view ye!

2 comments :

ietams said...

cantik² viewnya.
sejuk tak kat situ? Nampak macam sejuk-sejuk ke kawasannya tu
Nampak ala-ala cameron

Luqman Zakaria said...

memang cantek view die..Hijau hijau gituh..tenang mata tengok..hehe