Tuesday, March 14, 2017

UMRAH 2017 | Hari 1 Kuala Lumpur - Madinah (Flight 8 Jam)

Hi Korang,

Hari yang di nanti kan pun tiba!!

Berdebar-debar rasanya. Malam sebelumnya tuh, lepas kemas beg terus seal sekali. Malas nak fikir apa yang bawak or tidak. Kalau tertinggal then tertinggal la ek.

Pagi tuh, kitaorang sempat bersarapan di kedai nasi lemak bawah pokok. Sebab tokeh kedai tuh kawan Mr Big so senantiasalah ada meja special untuk kitorang. Masa nak balik tuh, baru Mr Big bagitau pada tokeh kedai tuh yang kitaorang nak pi umrah hari ni. Terkejut beruk dia, maklumlah tak de khabar berita alih-alih nak pi je kan.

Sampai rumah, bersiap apa yang patut. Uban kitaorang dah hantar boarding untuk 2 minggu. Sedih je bila kena tinggal langsung tak nak pandang muka aku, merajuk betul tuh Huhuhuhuhu. Off segala elektrik, wifi off, mesin air off, plug kat area dapur semua off.

Abang teksi sampai sharp pukul 10 pagi, dia pun terkejut bila kitaorang cakap nak fly pi umrah. Memang ramai yang tak sangka lah.

mr Big cakap, muka aku cam mualaf baru masuk islam cisss

baru terhegeh-hegeh anto mesej kan

Actually hanya close friends dan family rapat aku je yang tau aku nak pi umrah ni, so nak bagi fair pada semua orang. Aku bagitau je kat facebook dan Whatsapp, ya ampun berderu-deru notification masuk, coz ramai yang tak sangka tentang pemergian kitorang ni. Ada tuh siap call on the spot untuk confirmkan aku ni memain atau tidak hehehhee.

Lepas check in bag, kitaorang lepak makan kat Mc Donalds coz ada briefing kul 1.00 petang kat tepi tuh. Masa briefing tuh, macam-macam petugas Wira Saujana bagitau apa yang patut dibuat atau tidak, cara bila kaunter imigresen Madinah, kat mana nak tunggu di airport Madinah dan pelbagai lagi.

Bab sedih pun bermula sebab nak tinggalkan family members kan, nasib baik mak aku tak datang so ini kira sebelah family Mr Big je yang datang ni. Lepas bersalaman dengan diaorang, kitaorang masuk ke International Departures untuk ke Satelit Building.

Solat Zuhur Jamak Takdim dan Qasar dulu then berlarian ke sana sebab kitaorang paling last sekali masuk Saudia flight tuh sampai kena panggil hehehe memacam dugaan sungguhlah.

Flight 8 jam.

Nasib baik kitaorang duduk dekat-dekat so boleh borak-borak kan. Mr Big bantai layan movie je, lepas makan dia tidur then bangun layan movie balik. Untuk first timer macam aku flight lama ni mulakan rasa boring. Paling lama aku duduk dalam flight pun 3 jam je, ni 8 jam wei.

bantai tengok movie

makan time yang pertama

Si Aakif buat flight ni macam rumah dia, kedepan ke belakang dia berjalan mengacau orang tapi stewardess baik-baik belaka senantiasa membantu kitaorang ni yelah diaorang pun boring jugak rasanya.

Sampai je ke Prince Mohamad B. Abdul Aziz Airport kat Madinah tuh dalam pukul 7 malam waktu Arab, so lebih pukul 12tghmalam waktu Malaysia beza 5 jam je. Nampak macam airport baru, bersih, kosong dan still ada renovation lagi.

Biasalah mana immigresen mesti akan lambat tapi tak selambat di Madinah ye. Petugasnya suka take their on own sweet time. Slowly je buat kerja, so time inilah kita kena sabar dengan kerenah diaorang ni. Tapi tak delah lama pun, dalam 30-40 minit semua jemaah Wira Saujana dapat lepas immgresen kaunter tuh. Collect bag masing-masing dan tunggu sampai mutawif dan bas sampai.

Satu lagi dugaan tiba, bas yang kitaorang tunggu tuh mengalami masalah pulak. Bukan bas masalah tapi driver yang bermasalah sampai tak boleh bawak bas so kena tunggu lagi sampai driver yang baru sampai. Sabar ye, oh ye keluar je dari airport Madinah ni kemain sejuk betul 9 celcius ye.

Sempat beli simkad di airport, kita kena siapkan passport dan duit SAR80 riyal untuk 5gb internet. Kira oklah tuh, apa lagi terus IG stories sket.

Bas sampai yeeee

Lepas 30 minit, sampailah kitaorang di Bandar Madinah.

Menitis air mata aku ye sebab tak sangka dapat jejakkan kaki ke Tanah Suci Allah ini. Bila Mutawif bagitau depan tuh Masjid Nabawi lagi menitis air mata aku tau, memang terus rasa tak sabar nak ke sana.

Kitaorang menginap di Rove Hotel, dulu dikenali dengan nama Holiday Villa Madinah. Ya ampun rupanya dekat benau dengan Pintu 25 Masjib Nabawi 120 meter je tau, nampak orang jalan kaki pi solat masuk ke pintu masjid yang tuh.

Sampai hotel, kitaorang makan dulu. Ermm lauk orang arab ye so bertabahlah. Makan je macam biasa tak de apa yang pelik pun, cuma rasa lain sket lah sebab rempah yang digunakan tak sama. Lepas makan baru naik ke bilik. Ktorang bilik berdua so selesa sket lah, hotel ni semua guna panel kat dinding tu ye touch screen bagai.

Mandi, rehat dan tidur awal pesan Mr Big sebab esok kitorang solat subuh di Masjid Nabawi

Masuk tengok kat tv tuh, ada siaran langsung ‘LIVE’ suasana di dalam Masjid Nabawi uiskk terus rasa tak sabar nak pi solat esoknya wei.

Ini baru hari pertama, ada lagi 11 hari lagi aku nak citer.

So sabar ye hehehhe

Meh baca entry UMRAH 2017 sebelum ni

1. Umrah 2017 | Rezeki Yang Tak Di sangka

6 comments :

sitirohaida said...

alhamdulillah..cik lily dah jadi tetamunya di sana..doakan saya menjadi tetamuNya pula ye..Nak baca lagi pleasee

Jueliza Jamani said...

8 jam yer kak.. lama jugak tu.. bestnya dapat pergi sana.. :)

adianiez AIDA said...

aduhai...
best nyer.

OKje said...

Tak dapat nak bayangkan kalau saya yg dapat pergi sini CL..... Macamanalah agaknya...
Boleh tahan lama jugak duk dlm flight ek...

SaraMijie said...

Alhamdulillah..Ya Allah bestnya tengaok sis dah jejak kaki kat sana...tringin nak pegi jugak 😅..mudahan ada rezeki sy dapat pegi sekwluarga nanti mcm sis..Amin 😍

Jemputlah ke blog saya ye..www.ladysara84.blogspot.com

hasliynda umairah beauty said...