Thursday, March 16, 2017

Mencuba AGEHAN SET MENU Di Agehan Japanese Restaurant, Grand BlueWave Hotel Shah Alam

Hi Korang,


Ingat tak aku pernah citer pasal staycation aku di Grand BlueWave Hotel Shah Alam sebelum pi umrah hari tuh. Hah ingat pun, ni aku nak citer pasal kitaorang mencuba Agehan Set Menu sempena kempen ‘Love Food, Hate Waste’ ni.

Kempen ‘Love Food, Hate Waste’ ini merupakan sebuah kempen yang berasal dari United Kingdom pada tahun 2007 dengan tujuan untuk mengurangkan jumlah sisa buangan makanan. Kempen ini telah dinaikkan pangkat dan diedarkan oleh banyak negara-negara lain untuk membantu menjimatkan wang dan menghentikan bertan-tan makanan sisa yang dibuang. Pembaziran makanan bermakna bahawa semua sumber-sumber yang digunakan untuk menghasilkan bahawa makanan adalah juga sia-sia, sebagai contoh, air, tanah dan bahan api


Oleh kerana itu, Grand BlueWave Hotel Shah Alam terima cabaran Kempen ‘Love Food, Hate Waste’ untuk mewujudkan kesedaran mengenai kempen ini kepada orang ramai dengan cara yang betul untuk mencintai makanan dengan mempromosi Agehan Set Menu yang baru.

Di Restoran Jepun Agehan, di mana korang boleh mendapatkan masakan Jepun yang eksklusif, diketuai oleh Sous Chef Eksekutif, Chef Firdaus Ismail. Menu Set Agehan ini amat sesuai untuk sekurang-kurangnya 2 orang setiap pesanan dan dihidangkan dalam tiga set yang berbeza, setiap setiap set terdiri dari makanan starter, sup, Padang utama, pembuka selera, pencuci mulut dan minuman.



Untuk set pertama ini iaitu Sashimi Gozen, berharga pada RM68.00+ untuk seorang. Set ini mengandungi hidangan sampingan iaitu Chuka Kuraage (Jellyfish), Chuka ldako (Baby Octopus), Yasai Salada (Japanese Salad with Dressing), Chawan Mushi (Japanese Egg Custard) dan Miso Shiro (Siso Soup). Hidangan utamanya pula adalah Teppanyaki set seperti lka (Squid), Ebi (Prawn), Tori (Chicken) bersama 2 pilihan nasi, Yakemeshi (Fried Rice) or Gohan (Japanese Shortgrain Rice). Tidak dilupakan pembuka selera iaitu Assorted Sashimi such as Taka (Octopus), Abura Bozu (White Tuna), Maguro (Tuna), Shake (Salmon) dan California Temaki (California Hand Roll).



Untuk set hidangan kedua adalah Sushi Gozen, berharga pada RM58.00+ untuk seorang. Set ini mengandungi hidangan sampingan iaitu Chuka Kuraage (Jellyfish), Chuka ldako (Baby Octopus), Yasai Salada (Japanese Salad with Dressing), Chawan Mushi (Japanese Egg Custard) dan Miso Shiro (Miso Soup). Hidangan utamanya pula adalah Teppanyaki set yang mengandungi lka (Squid), Ebi (Prawn), Tori (Chicken) bersama 2 pilihan nasi, Yakemeshi (Fried Rice) or Gohan (Japanese Shortgrain Rice). Untuk perbezaan dengan Set pertama tadi, pembuka selera mengandungi pelbagai jenis Sushi seperti Tako Sushi (Octopus Suhsi), Maguro Sushi (Tuna Sushi) and Shake (Salmon Sushi), while for the Assorted Makimono consists of Kappa Maki (Cucumber Maki) dan Kani Maki (Crabstick Sushi).







Yang terakhir, hidangan ketiga iaitu Tempura Gozen, berharga pada RM48.00+ untuk seorang. Hidangan sampingan sama dengan set pertama dan kedua tetapi hidangan utamanya iaitu set Teppanyaki mengandungi lka (Squid), Tori (Chicken), Yasai (Vegetable), Saba Shioyaki (Grilled Mackerel Fish with Salt) bersama 2 pilihan nasi, Yakemeshi (Fried Rice) or Gohan (Japanese Shortgrain Rice). Set ini disertakan sekali pembuka selera ringkas iaitu Tempura Moriawase such as Ebi (Prawn), Kizu (Fish), Carrot, Brinjal dan Shitake.


Kesemua 3 hidangan set ini disertakan sekali pencuci mulut dan minuman buah-buahan campuran yang menyegarkan, Aiskrim teh hijau dan teh hijau Jepun panas atau sejuk.


Apalagi, mai lah singgah ke sini ek:-

Agehan Japanese Restaurant
Grand BlueWave Hotel,
Persiaran Perbandaran, Seksyen 14,
40000 Shah Alam, Selangor
Tel : 03-5511 8811


Opening hours : 11.30pagi – 2.30petang (lunch)
                      : 6.00petang – 10.30 malam (dinner)

Official website : www.bluewavehotels.com

Jemput makan semuanye....

1 comment :

maszull said...

assalamualaikum CLP...Ya Allah sedapnya tengok udang tu...nangis x dpt mkn...:)
** Mama Maszull