Tuesday, July 7, 2015

Rojak SINGAPORE Untuk Di Buat Berbuka Semalam

Hi Korang,

Sejak duduk rumah tak berdapur ni, memang aku tak leh nak masak apa pun.

Kang bawak multicooker, housekeeping hotel rampas pulak. Sudahnya masak kat kedai atau bazaar je lah untuk bulan puasa ni. Tak perlah sabar je dugaan bulan Ramadan ni.


Kalau pi bazaar aku selalu cari makanan yang unik-unik sket, yelah yang payah nak dapat kan. So kali ni, aku ternampak rojak Singpore. Ntah cam ne dapat nama pun aku tak tau tapi Singapore jugak yang diorang pilih untuk letak nama rojak tuh. Ntah-ntah memang dari Singapore kot hehehehhe

Not bad jugak rojak Singapore yang aku beli kat Bazaar Ramadan Gelang Patah ni. Kuahnya sedap dan tak pedas langsung. Banyak pulak tuh yang paling penting harganya murah baru RM4.00 sebanyak tuh. Puas makan ulang 2-3 kali. Hehehehe

Eleh aku tau korang mesti nak google resipi buat rojak Singapore ni kan. Ni hah aku dah tepek sekali kat bawah ni. 

RESEPI KUAH ROJAK SINGAPORE

Bahan-bahan:
450 gm keledek - direbus empuk
2.5 liter air
2 sudu mkn serbuk cili
3 sudu mkn gula merah + gula pasir (ikut citarasa kemanisan masing2)
1/2 sudu mkn asam jawa + 2 sudu mkn air (pekat)
2-3 sudu mkn kacang tanah - digoreng & dikisar halus (guna sikit je utk dptkan rasa je)
Sedikit bijan goreng tanpa minyak

Cara membuat:
1. Kisar keledek dengan air rebusan keledek tadi hingga halus.
2. Serbuk cili direbus dengan sedikit air didlm mangkuk yg berasingan sehingga sebati.
masukkan keledek yg telah dikisar dan dimasukkan di dalam mangkuk dan tuangkan cili serbuk yg 
telah di rebus tadi ke dlm mangkuk keledek dan masak dgn api yg perlahan.
3. Selepas tu masukkan gula merah dan air asam jawa yg pekat2.
4. Kalau ada jem nenas bolehlah diletak sikit utk tambahkan pekat kalau tak ada bolehlah.
ditambahkan gula.
5. Masukkan sedikit pewarna merah utk menaikkan warna.
6. Kalau kuah dah pekat masukkan kacang tanah yg telah dikisar (letak sikit utk dptkan rasa).
7. Akhir sekali bolehlah dimasukkan bijan goreng dan dikacau sehingga sebati.


Bahan Sampingan:
Tauhu goreng
Sengkuang
Timun
Kentang, direbus, dihiris & digoreng keperangan
Telur, direbus & dihiris 

credit resipi : amik dari google.com

Ok senangkan, hah dah boleh buat balik keja nanti ek..

Selamat makan…


1 comment :

misz sheyla said...

ngeee..dapnye....mane nk cari rojak berbuka ni