Friday, November 4, 2011

Menderma Amalan Kita

Hi Korang,

Hari-hari Jumaat ni, rasa cam malas plak nak citer pasal event. Naik letih di buatnya coz banyak gambar kene  editing.

Nak citer pasal Derma. Boleh? alah boleh aje. Aku yang nak citer bukan korang kan.



Kenapa amalan menderma ni mulia?

1- Kita kongsikan kenikmatan dan kebahagiaan yang kita miliki samaada dari segi kewangan atau material atau dalam bentuk apa-apa sekalipun.

2- Menderma dengan ikhlas dan penuh rasa niat untuk membantu akan dibalas dengan rezeki yang tak disangka-sangka. Malah, kemungkinan kita akan didoakan pula oleh orang yang menerima derma kita itu.

3- Menginsafi diri yang penuh dengan kemewahan sedangkan di luar sana masih banyak yang hidup serba kekurangan, mengajar kita erti menghargai apa yang kita miliki dan tidak sewenang-wenangnya mensia-siakan harta kita ke arah maksiat atau perbuatan yang tidak baik.

4- Orang-orang yang suka menderma bukan orang yang miskin, walau selalu menderma, hartanya seakan-akan bertambah banyak dan bukannya makin kurang, ini kerana rezeki datang kembali kepadanya secara melimpah ruah.

5- Seribu satu lagi keindahan dan kebaikan serta kebahagiaan yang kita bakal miliki dengan amalan menderma dengan penuh keikhlasan.


Bagi aku amalan menderma ini bagus di terapkan kat semua orang tapi mestilah kena ikhlas tak boleh lah rasa cam terpaksa plak kan. Pas tu yang mintak derma ni pun satu, kalau dah mintak derma tak yah nak tetapkan berape kena derma kan, itu yang membuatkan yang nak menderma fikir 2-3 kali sebelum nak menderma kan.

Aku, sekadar yang termampu jelah. Tapi kalau menderma dapat free gift lagi best kan.

Selamat menderma korang..


3 comments :

hanani said...

menderma ni satu amalan yang mulia.. :) tapi lebih mulia kalau derma secara tidak terbuka macam nak menunjuk-nunjuk. Biarlah hanya kita,org yg menerima dan Allah SWT sahaja yang tahu.. :)

Jom baca ni :My Happiest Moment

hazman aka species1980 said...

Hurmm.... tambah2x dapat derma di hari jumaat yang mulia ini....

the::bored::sha said...

yup, selalu bila derma sha x ambil gift yg diorang bg, cth, tissue paper, bookmark, etc..sbb costly kat depa plak dah kena ade modal bila nk mintak derma. kite bg derma is ikhlas kalo bleh x mo lah dia bg apa2 kan...