Thursday, August 1, 2013

Buat Kuih Raya Bersama PLANTA Untuk Anak-anak Yatim

Hi Korang,


Lately ni banyak plak event masak-masak yang aku attend. Dah tukar profession plak ke, dari lifestyle blogger ke chef blogger. Hahahahah tak la, aku mane reti masak wei.


PLANTA sangat baik coz sudi menjemput aku je Bengkel Amal Kuih Raya padahal diorang pesan bawak anak sekali. La aku nak bawak anak sape plak? Anak kucing boleh lah. Nak tak nak aku bawak anak beso aku Mr Big lah since Sabtu tu dia tak de menda nak buat, so ikut jelah pi Mydin Mall USJ Subang ni.

Sesampai je Kak Ina dan Nadia pun ada. Nasib baik ada geng, so sempat gossip-gossip dulu sebelum event start. Alah citer-citer pasal family je. Nak makan tak boleh, pose so bantai borak je lah.



Event di mulakan dengan speech dari En Victor Leow, Pengurus Jenama, Kategori Makanan & Minuman, Unilever (Malaysia) Holdings Sdn Bhd, katanya ‘Daripada perayaan hinggalah kepada hidangan seharian, Planta sentiasa menjadi sebahagian daripada resipi kegemaran kebanyakan keluarga. Selain daripada mencipta kenangan dan detik-detik indah, kami juga ingin memberi inspirasi kepada pengguna kami untuk menyumbang kepada kanak-kanak yang kurang bernasib baik’.

Jeng jeng jeng

Bermulalah Bengkel Amal Kuih Raya ni.


Ktorg di pasangkan berdua, cam aku dengan Cik Ra (blogger gak) untuk buat kuih Semperit. Kuih raya ko! Bahan-bahan semua telah pun disediakan cuma tinggalkan nak bancuh buat adunan dan nak disemperitkan sebelum di bakar.






Maka campurlah semua bahan dan di gaul dengan mixer. Lepas tu plak di cetak guna acuan Semperit yang ada tuh. Cik Ra mencetak, aku tukang potong dan letak coklat chip. Siap semua 2 dulang then bakar.



Dah siap semua, then ktorang masukkan ke dalam balang yang di sediakan untuk diberikan pada Rumah Perlindungan Al Nasuha Batu Caves. Bestnya dapat gak buat amal di bulan puasa ni.


Bulan puasa, mana ada makan. Tapi ktorang dibekalkan dengan kuih Semperit yang ktorg buat tadi. Aku dapat makan esoknya coz terlupa plak. Memang sedap Semperit coz letak peanut butter sekali. Sedap plak makan sekeping so makan, makan dan makan sampai abis sebalang.


Anyway terima kasih kepada Planta coz sudi jemput ktorang ke event ni. Seronok plak main masak-masak depan orang ramai kan.


Tapi Planta memang sedap kan. Ermmm


17 comments :

beta kupu said...

aish sdpnye lah hai semperit tu cik lily oooi

Alin Marlini said...

wah...comel kak lily dengan apron planta...

Qashmere said...

Bestnya pergi event masak memasak ni!

AyuArjuna BiGoshh said...

bestnya kak lily event gini :)

hazman aka species1980 said...

Tu dia... dah semakin banyak topi chef dan apron la kat umah tu yea

Sizzling Suzai said...

alahmakkk kak apsal x bawak sy??!!! dh lahh mmg nk suka belajar wat kuih, suka planta plak n SEMPERIT mmg fav kuih sy tau..haisyhhh!! wat jeles je haha

shazillahsani.com said...

wahhh...bestnya...mcm sedap pulak tgk kuih tuu..^^

Faiz Saaid said...

kak, terima kasih sebab sudi ditemu ramah, jom tengok video aksi para blogger di sini,

http://www.youtube.com/watch?v=e-QWxD9y0SI&feature=c4-overview&list=UUU-1T9aUIQMOUvyopYmY7KA

thanks

Cik Lily Putih said...

@beta kupu
memang sedap oooo

Cik Lily Putih said...

@alin marlini
comellah sangatttttt aahhhha

Cik Lily Putih said...

@qashmere
seronok tu yang pentinggg

Cik Lily Putih said...

@ayu
ko tak dapat jemputan ke?

Cik Lily Putih said...

@Hazman
beb, aku dah banyak bagi orang apron2 ni

Cik Lily Putih said...

@suzai
ko suka masak ke suke makan ahahaha

Cik Lily Putih said...

@Shaila
cuba buat letak peanut butter, sedap tuh

cikRa said...

habis sebalang memang sedap la tu..seronokkan masak depan orgramai..hehhe

cikRa said...

habis sebalang memang sedaplah tu..