Wednesday, June 28, 2017

Santan Ayam Brand™ Boleh Masak Apa Jua Jenis Makanan Berkhasiat

Hi Korang,


Bagaimana anda hendak membuatkan hidangan nasi lemak lebih sedap, kari kepala ikan lebih berkrim dan smoothie lebih sihat untuk dinikmati oleh mereka yang tersayang? Santan ialah jawapannya. 

Santan telah menjadi sebahagian daripada masakan rakyat Malaysia, sama ada orang Melayu, Cina, India, malah Peranakan selama berdekad-dekad lamanya. Ianya juga semakin di terima di negara Barat. 


Perkenalkan dengan rangkaian produk makanan dalam tin yang berkualiti tinggi, tanpa bahan awet, tiada MSG, sihat dan mudah, Ayam Brand sememangnya menjadi jenama pilihan isi rumah di Malaysia serta rantau Asia Tenggara. Ayam Brand juga menawarkan santan kelapa yang sedap dan berkhasiat di dalam pek mudah untuk berdekad-dekad lamanya. 

Ayam Brand™ Coconut Milk diperah dengan bersih daripada kelapa-kelapa matang yang terpilih. Ia kemudian disimpan di dalam pek-pek tetra yang mudah, menggunakan teknologi Suhu Ultra Tinggi (UHT). Santan ini setaraf santan yang diperah menggunakan tangan, tetapi lebih mudah kerana anda tidak perlu membersihkannya selepas itu. 

Manfaat Nutrisi

Lemak tepu yang ada di dalam santan sebenarnya berkhasiat kerana apabila ia diambil dalam jumlah sederhana bersama diet yang sihat, ia mampu memberi kesan positif kepada pengguna. 

Lemak tepu di dalam santan terdiri daripada asid laurik dan rantaian sederhana asid lemak (MCT) yang membuatkan tubuh kita lebih senang untuk memetabolisme[1], berbanding rantaian asid lemak yang panjang.

Tubuh kita akan memecahkan lemak santan menjadi monolaurin, satu kompaun yang mengandungi elemen antivirus dan antibakteria. Ini menjadikan santan sebagai satu sumber imunisasi tubuh.

Berdasarkan kajian profesor dan pengamal anti-penuaan dari Rawatan Kawalan Penuaan, Profesor Takuji Shirasawa, lemak santan memberikan tubuh kita nutrien dan tenaga. Pada masa sama meningkatkan penyerapan vitamin-vitamin yang terlarutkan lemak (A, D, E dan K), serta mineral (kalsium, magnesium dan zat besi)[2].

Santan adalah bebas laktosa dan boleh menggantikan produk tenusu dengan mudah untuk mereka yang mempunyai masalah pengambilan makanan berlaktosa. Ia juga menjadi pilihan popular dalam kalangan vegan[3].

Cadangan Penyediaan 


Memasak atau menyediakan makanan yang sihat dengan Ayam Brand™ Coconut Milk sememangnya mudah dan enak. Untuk penggunaan santan yang lebih moden, cuba Bubur Kuinoa dengan Buah-buahan Kering (Dried Fruit Quinoa Porridge). Ia bebas gluten. Jadi ia lebih mudah dihadam, kurang alergen dan tinggi kualiti proteinnya bersama antioksidan dan phytonutrient anti-radang. 

Bagi memuaskan selera anda terhadap sesuatu yang manis, hidangan Kelapa dan Chia Yoghurt Parfait Buah (Coconut and Chia Yoghurt Fruit Parfait) nyata pilihan lebih sihat. Kombinasi santan dan biji chia yang kaya dengan nutrien, menjadikannya pilihan terbaik untuk diambil sebelum atau selepas aktiviti bersukan. Ia juga satu pilihan sarapan yang sihat dan mudah untuk disediakan. 


Untuk meningkatkan stamina anda, cuba Ayam Brand™ Coconut Milk dengan Bubur Biji Chia (Ayam Brand™ Coconut Milk with Chia Seed Porridge). Ia padat dengan kesan enzim, mineral, vitamin dan asid amino yang mengandungi bahan-bahan antibakteria, antifungus dan antioksidan. Para atlet memanggil resepi ini sebagai ‘Liquid Gold’.


Untuk sesuatu yang mudah, isikan bekas minuman anda dengan Chocolate Banana Coconut Smoothie dan nikmatinya ketika sedang berjalan ke tempat kerja anda. Ia akan menyegarkan hari anda kerana koko mengandungi fenetilamina, satu neurotransmiter di dalam otak yang diketahui berfungsi untuk menaikkan mood dan antikemurungan yang bersifat semula jadi. 

Paleo Kale Smoothie berkait dengan ‘mencegah adalah lebih baik daripada mengubati’ kerana resepi ringkas ini mengandungi jumlah vitamin K, A dan C yang tinggi daripada Kale. Vitamin K penting untuk kesihatan jantung, tulang, pembekuan darah, menghalang kanser dan diabetes. Sementara vitamin A menyokong kesihatan kulit dan mata. Vitamin C pula meningkatkan ketahanan tubuh, metabolisme, memastikan kesihatan sendi terjaga dan mengekalkan penghidratan badan. 

Semua resepi ini boleh didapati di alam buku Food For The Brain, oleh Prof. Shirasawa. 


Ayam BrandTM Coconut Milk ditawarkan pada harga RM 10.28 untuk 1000ml (bersamaan dengan lima biji kelapa) yang sesuai untuk penyediaan makanan untuk keluarga besar atau memasak pada hari perayaan. Manakala pek 200ml pula berharga RM2.65 (bersamaan dengan sebiji kelapa). Santan nipis (Trim coconut milk) 200ml berharga RM2.54, sesuai untuk mereka yang ingin menjaga berat badan dan mahu membuat kari atau kuah yang sedikit cair. 

Rangkaian lengkap produk Ayam Brand™ yang sihat dan mudah boleh didapati di semua cawangan runcit seluruh negara. Sila layari laman web http://www.ayambrand.com.my/recipes-video untuk mengetahui lebih banyak cara menikmati santan! 

[1] https://nutritionreview.org/2013/04/medium-chain-triglycerides-mcts/ 

[2] Professor Shirasawa, Food For The Brain, 54. 

[3] https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/ingredient-focus-coconut-milk







Dari 

Cik Lily Putih




2 comments :

Suria Amanda said...

Suka santan kotak Ayam Brand..selain sedap ianya banyak khasiat..

Jueliza Jamani said...

selalu guna santan kotak senang. hehehe..

Selamat Hari Raya.. ;)

Jemput singgah ke blog MamaJue