Thursday, January 14, 2016

Sayangi Kereta Anda | Simbol #CHECK Menyala Di Dashboard Kereta

Hi Korang,

Rasanya lama tak tulis pasal tips penjagaan kereta ni ek, dekat 2-3 bulan cam tu. 

Ok ni aku sambung balik ek

Aku dapat info ni daripada facebook dan aku rasa patut share dengan korang yang tau bawak kereta dan pandai isi minyak je kan hehhehehe...

Penting ni wei..


Pernah lihat simbol ini #MENYALA di dashboard meter kereta anda? jom baca dan ketahui apakah maksud amaran ini.


Adakah pernah melihat simbol ini menyala pada meter kereta anda? Ini adalah simbol amaran yang mana ECU telah mengesan sesuatu yang tidak kena pada enjin kereta anda. Jika lampu amaran ini menyala, anda perlulah memeriksa kereta anda pada kadar yang segera. Jika tidak, kerosakan yang lebih besar bakal berlaku. Pastinya anda ingin tahu apakah kerosakan yang menyebabkan lampu amaran itu menyala?

Menurut kajian, oksigen sensor adalah penyebab utama lampu amaran check engine menyala. Penutup tangki minyak yang rosak juga adalah salah satu penyebab lampu amaran menyala namun kes berlaku sangat sedikit berbanding oksigen sensor. Jadi apakah itu oksigen sensor?


Oksigen sensor terletak di manifold ekzos dan selepas catalytic converter. Oksigen sensor akan memberikan isyarat kepada ECU untuk mengawal selia campuran bahan api di kebuk pembakaran. Ia membentuk sistem kawalan bahan api tertutup yang mana ECU akan mengawal selia bahan api samada perlu gunakan banyak atau sedikit. Oksigen sensor akan memberi maklumbalas kepada ECU melalui arus elektrik dan ECU akan menentukan jumlah bahan api yang perlu dicampurkan. Jika sensor membaca oksigen yang terlalu banyak maka telah berlaku pembakaran yang tidak lengkap. ECU menerima maklumat pembakaran tidak lengkap berlaku dan akan menambah jumlah campuran bahan api dalam kebuk pembakaran.


Jika tiada langsung isyarat dari sensor ke ECU disebabkan masalah atau kerosakan, ECU akan sentiasa mengarahkan campuran bahan api yang banyak yang menyebabkan kereta anda menjadi kuat makan minyak. Oksigen sensor akan kurang bertindakbalas jika ianya sudah digunakan terlalu lama dimana kekotoran yang keluar dari injap ekzos plumbum dan sulfur. Penggunaan additive juga boleh menganggu fungsi oksigen sensor. Sensor juga boleh mengalami kerosakan akibat dari simbahan air ketika membasuh bahagian underbody kereta. Kadang-kadang masalah lampu amaran check engine ini boleh selesai dengan membersihkan semula oksigen sensor dengan kaedah air blow. Jika tidak berjaya, anda perlulah menukar sensor tersebut dengan harga sekitar RM150 hingga RM450 mengikut jenis kereta. 


Ok paham tak?

pahamkan betul-betul ek, kalau tak berapa paham tak per just baca je. Yang penting jangan sampai simbol #CHECK tu keluar kat dashboard kereta korang sudah. 

Punca yang biasa simbol #CHECKENGINE ni keluar adalah:-

1. minyak itam kering kontang

2. Sensor meter kat dashboard tu rosak

3. Check radiator

4. Coil plug problem


Ini baru sket, actually ada banyaklah punca dan sebab kenapa simbol 'CHECK' tu menyala. Pepandailah ek pi service centre, jangan nak buat sendri sebab nak jimat kos. 

3 comments :

Nurul said...

Nice tips. point to remember jangan start kereta kalau simbol check tu keluar. Call husband.
Btw macam kenal je parking lot tu :)

Nurul said...

Nice tips. point to remember jangan start kereta kalau simbol check tu keluar. Call husband.
Btw macam kenal je parking lot tu :)

Eliss said...

tak tahu la kereta aku ada tak lambang gitu. hehehe.