Monday, May 16, 2016

Mari Sokong Cik Lily Putih Bersama ALAM FLORA Dalam Kempen ‘LOVE FOOD, HATE WASTE’

Hi Korang,


Bila citer pasal Alam Flora je dah tentu-tentu korang ingat aku akan citer pasal sampah kan ermm yesza memang betul pun tapi sampah in terms of kita sendiri pun tak pernah terlintas nak fikir kan

Iaitu

LEBIHAN MAKANAN

nampak ni, makan makan dan makan je kejanye kan

Jangan nak tipu cakap korang makan sampai licin senantiasa kan. Memang nampak nau tipunya, alah bukan korang je kekadang aku pun sama gak, maklumlah we’re not perfect human ek.


Bila time lapar, rasanye semuanya kita nak order dari appetizer sampai ke dessert lepas tuh makan sket dah kenyang sudahnya makanan tak abis tuh tinggal cam tu je terbiar. Ada pack bawak balik then masuk fridge, 2-3 hari baru teringat nak makan mane sedapa lagi so jawabnye ke tong sampah hitam jelah. 

Tak ke membazir tuh!!

So memandangkan keadaan lebihan makanan ni dah semakin meningkat so pihak Alam Flora untuk menlancarkan kempen ‘LOVE FOOD, HATE WASTE’ ni

Apa dia LOVE FOOD HATE WASTE ni?


Kempen Love Food, Hate Waste merupakan kempen yang berasal daripada United Kingdom pada tahun 2007 yang bertujuan untuk mengurangkan jumlah lebihan makanan. Kempen ini telah banyak di promosikan dan di sebarkan ke merata negara untuk membantu menjimatkan wang dan memberhentikan beribu-ribu tan makanan di buang begitu sahaja. 

Info yag bagus untuk pengetahuan korang tau

So Alam Flora mengambil inisiatif ini untuk menyebarkan informasi yang melalui kami bloggers yang comey-comey ni ek hehhhee

Sehubungan dengan itu, Alam Flora bakal mengadakan KL Bloggers Hunt 2016 pada 18hb Mei ni disekitar Kuala Lumpur dan Putrajaya bagi menyebarkan lagi pengetahuan orang ramai di luar sana mengenai kempen ‘LOVE FOOD, HATE WASTE’ ni.


Dan aku adalah salah seorang para peserta yang bakal menyertai kempen ni

Yeahhhh I like!!!

Haruslah rasa seronok yang amat kan sebab terasa aku jadi one of ambassador bagi Alam Flora untuk menyampaikan maklumat yang berguna ni kepada masyarakat di luar sana especially pada korang yang sibuk duk baca entry berilmu aku ni ek

Di antara yang info-info yang menjadi topik semasa acara berlangsung adalah:

1. Mengurangkan kadar lebihan makanan


Dah tau kita tak berapa kuat nau makan why not plan apa yang nak di makan dan kuantitinya sekali, lets say time lunch nanti kita nak makan ayam seketul dan sayur sket so tetapkan iman dan pilih menu makanan yang kita dah plan. Jangan plak bila dah plan makan ayam tup-tup nampak ikan keli masak berlado terus tukar plan dengan menambah lagi menu makan korang, akibatnya makan sket je dah kenyang mana tak makanan berlebih kat situ. 

Duit pun jimat jugak kan

2. NO Styrofoam


Alah bekas tapau tulah, itu kan Styrofoam.
Menda alah ni mana boleh recycle, kalau dah banyak sangat tak ke susah nak dilupuskan. Sudahnya bertimbun-timbun lagi sampah ek


Bawak tempat tapau je senang, alah banyak ada jual kat luar lah. Beli ikut apa yang korang suka lah ek

3. Mewujudkan kesedaran mengenai cara merancang dan menyimpan makanan


Seminggu sekali kita ke pasar membeli bekalan makanan tak kira samaada untuk seminggu ke 2 minggu kan untuk menyenangkan dan menjimatkan masa untuk kita nak masak bila balik keje untuk family tapi cam ne korang simpan segala mak neka bahan-bahan masakan tu especially barang basah dan juga sayur-sayuran? Kalau letak sebarang je haruslah bahan makanan ni tak tahan lama jawabnya ke tong sampah jugak kan. So kat sini nanti kita akan belajar mengenai penggunaan bekas makanan yang betul dan bersesuaian.

4. Menekankan konsep pembahagian sampah kepada konsep 3R.

La konsep 3R ni pun korang tak tau ke?

REDUCE, REUSE dan RECYCLE


Selain daripada kita belajar asingkan sampah mengikut kategori seperti kertas, kaca dan plastic, aku juga akan kongsikan cara-cara untuk kita reduce, reuse dan recycle barang-barang buangan di sekeliling kita. Cara ni pun amat bagus untuk mengawal kadar pembuangan sampah yang semakin meningkat di negara kita ni kan.

tanah yang dalam Terrarium ni rupanya sampah yang di komposkan daripada lebihan makanan tau

Nampak macam berat nau kan??

Tapi sebenarnya TIDAK wokeh..

Kalau kita dah tau cara yang betul dan jadikan semua ini amalan seharian kita secara automatiknya kita Berjaya mengekalkan keindahan bumi kita yang tercinta ni tau.

So jangan lupa beri sokongan pada aku nanti pada 18hb Mei 2016 di social media aku, instagram, facebook dan twitter dengan hashtag 

#lovefoodhatewaste
#alamflorasdnbhd
#klbloggershunt2016

dan korang boleh LIKE, COMMENT dan SHARE sekali tau untuk sebarkan info-info bermanfaat ini semua ye

Jangan lupa tau!!!

Sokonglah kempen ‘LOVE FOOD, HATE WASTE’ dan selamatkan bumi kita..

Keterangan lanjut boleh layari:-







ABOUT ALAM FLORA

• Founded in 1995 and a subsidiary of DRB-Hicom, Alam Flora operates as an environmental management company in Malaysia.

• It provides waste collection services, including domestic/household, garden, bulky waste and recyclables.

• Other services such as cleaning public places, grass cutting, clearing of dumps, food waste composting, landscaping services and many more.

10 comments :

AyuArjuna BiGoshh said...

baguskan aktiviti macam ni....kesedaran sebenarnya perlu bermula dalam setiap diri masyarakat :)

sitirohaida said...

moga kita sama-sama menyokong kesedaran membuang lebihan sampah makanan ni...

Dkna Abza said...

ramai yang tak sedar lagi benda macam ni kak..kesedaran kurang..

Auntie Lilly FollowMeToEatLa said...

Lots of information towards saving the world by loving your food & reducing food waste!

Misz-ella said...

Yes cik lily. Saya sokong.

shamiera osment said...

marilah support kempen yg baik ini..

kepochi said...

nak follow boleh
Smile to Love Food
Kill to Hate Waste

mmz said...

moga memberi kesedaran buat semua.

hasliynda umairah beauty said...

kita sokong

Suci Harum said...

Good info :D

Dapatkan flavour tempatan di Suci Harum.