Monday, September 25, 2017

Tips Pengguna Kepada Pengguna, Jangan Sampai Tertipu Ye

Hi Korang,

Kali ni kak lily nak kongsikan beberapa tips untuk korang para pengguna di luar sana. 

Maklumlah kita kalau tak de ilmu dan hak-hak mengenai pengguna ni dah tentu confirm-confirm kita kena tipu. Bila dah dapat kena tipu barulah menyesal kan.

Hah itulah kan!

Ok kak lily nak kongsikan tips membeli belah kepada korang para pengguna semuanya

Yelah makin hari harga barang makin naik seharusnya kita berbelanja dengan lebih bijak dan kreatif lagi untuk meningkatkan ekonomi perbelanjaan keluarga kita.

Di antaranya adalah:-

1) Menyenaraikan keperluan yang hendak dibeli agar tidak terbeli barang-barang yang tidak perlu.

2)Lakukan pembelian keperluan secara sekaligus dan jangan membeli secara sedikit-sedikit kerana ini akan menyebabkan kita sering ke kedai.

3)Pastikan barang-barang yang hendak dibeli mempunyai harga yang berpatutan.

4)Utamakan Barangan Buatan Malaysia dan berubahlah kepada produk tempatan

5)Jangan terpedaya dengan jualan promosi, jualan murah dan potongan harga. Kena tengok dulu betul ke tidak kan

Cukuplah tu kan, nanti kak lily tambah lagi ek

Bagaimana pulak tiba-tiba korang dapat tau yang barangan di pasaraya korang membeli belah harga barangannya kemain mahal kan. Apa yang korang patut buat, takkan nak pi mengamuk dengan pisau depan pasaraya tuh kan. Kang korang kena tangkap plak.

So kak lily kongsikan lagi apa yang patut korang buat, ermm kak lily dapat info ni dari Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK)

Aduan Kenaikan Harga Barang kepada KPDNKK

Aduan Kenaikan Harga Barang kepada KPDNKK melalui saluran berikut:

1) Talian hotline 1-800-886-800 atau


3) Aduan melalui SMS dengan menaip “KPDNKK ADUAN dan butiran aduan; ” dan hantar ke 15888 atau

4) Lapor / pergi ke pejabat-pejabat cawangan KPDNKK yang terdekat.

Jadi tak payahlah korang jadi tarzan bagai ek! Ikut saluran yang betul, kan senang. Buat senyap-senyap je so siapa pun tak tau, tup-tup pasaraya yang korang report tuh dah dikenakan tindakan ek.

Friends of KPDNKK


Friends of KPDNKK adalah merupakan satu keahlian sukarela dan diwujudkan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) untuk membantu Kerajaan dalam memantau harga barangan (penandaan harga) dan perkhidmatan, menjadi jurucakap kepada program-program kepenggunaan Kementerian dan menyampaikan maklumat kepenggunaan kepada masyarakat.

Keahlian Friends of KPDNKK adalah terbuka kepada rakyat Malaysia dengan had umur untuk menjadi ahli adalah pada umur 18 tahun ke atas. Pendaftaran adalah PERCUMA tau. Yang penting korang boleh dapat diskaun masa membeli belah nanti.

Tunggu apa lagi, cepat cepat daftar di  Friends of KPDNKK


Selesai sahaja daftar, korang akan diberikan kad seperti di bawah ni. Haa boleh lah bawa ke mana mana kad ni ke mana mana. Terutamanya bila korang berbelanja di Pasaraya Mydin. Potongan harga menarik menanti nanti. Haa jimat lagi kan? Tak susah pun nak daftar.



Kad Friends of KPDNKK adalah kad diskaun (Loyalty Card) yang dikeluarkan oleh Bank Rakyat kepada anggota-anggota Friends of KPDNKK. Ia mempunyai 3 fungsi iaitu sebagai:

    - Kad Diskaun
    - Kad Loyalti
    - Kad Pengenalan Diri Sebagai Anggota Friends of KPDNKK
  
Sebagai pemegang Kad Friends of KPDNKK, korang boleh menikmati diskaun istimewa ke atas produk / perkhidmatan yang ditawarkan oleh premis yang mengambil bahagian (Rakan Dagang Bank Rakyat) yang menyertai program keistimewaan ini..Moga kita mampu jadi pengguna yang bijak dan membantu ahli keluarga, rakan rakan dan masyarakat lain supaya dapat bertindak bijak juga.

Website KPDNKK: www.kpdnkk.gov.my/kpdnkk/

 
Website Friends of KPDNKK: www.fok_sp.1pengguna.com/sp/

2 comments :

el said...

ooo senang dah skrg nak cek harga..xde dah penipuan..hope sgt membantulah ye

Nadiah Suhaidi said...

Bagus juga ya bila KPDNKK buat program dan sistem macam ni..Boleh kawal peniaga-peniaga yang suka naik kan harga suak-suka ni..Memang terbaik!