Monday, September 25, 2017

5 Amalan Bijak Memberikan Makanan Berkhasiat Kepada Anak

Hi Korang, 

Kalau korang nak tau Aakif memang rapat dengan akak Lily ni yelah nama pun anak sedara kan of course lah kena cam tuh barulah rapat silaturrahim.

So selalulah kitaorang outing sesama bila ada masa terluang.

Bila keluar dengan diorang ni, kak Lily perasan ya ampun sibuk nak makan jajan je, makan nasi sket je, sayur lagikan tidak.

Habis tuh, takkan nak biarkan diaorang cam tuh je.. 

Itulah masalah yang dihadapi oleh semua ibu termasuklah mama Aakif ni, bagaimana nak menggalakkan anak-anak kita ni makan secara sihat dan berkhasiat. Masa cam ni lah kita nak membentuk cara pemakanan diaorang ni bukan apa takut sampai besar nanti sayur dan buah pun tak nak di makannya. 

Makanan sihat untuk anak anak ni harus memiliki nutrien yang seimbang antara karbohidrat, protein, lemak dan vitamin bagi pertumbuhan mereka seperti ikan, daging, bijiran, sayur sayuran dan buah buahan.

Memang kak lily bukan setiap hari dengan bebudak ni tapi every weekend bila kitorang outing or sleepover kat rumah gemuk akak lily selalu peratikan Siti sediakan makanan sihat yang bersesuaian untuk Aakif ni. Anak-anak ni mana boleh di berikan makanan orang dewasa yang pedas-pedas tu kan, yang kak lily perasan masa rehat-rehat tengok tv tuh budak berdua ni akan makan buah yang di potong kecil-kecil sebagai snack masa tengok kartun. 

As usual perasaan ingin tahu ni memang ada kan, haruslah kak lily tanya Siti camnelah dia bagi bebudak ni makan sampai debab-debab dan aktif sepanjang masa. 

Dia pun bukak cerita lah.

1. Kenalkan kepada anak-anak ni, makanan yang diorang makan. Contoh cam ikan, ayam, jenis sayuran, buah-buahan, nasi, mee hoon. Siti belikan buku-buku bergambar yang ada makanan ni so senanglah diaorang tahu.

2. Sarapan pagi tuh penting, bangun lambat ke awal sangat ke memang kena sarapan. Secawan susu untuk Aakif yang penting, perisa coklat memang kegemaran si Aakif ni

3. Dekat rumah Siti memang kak lily perasan langsung tak de makanan manis yelah macam air kotak, air botol, gula-gula. So anak-anak ni memang tak makan manis kat rumah. 

4. Masa makan tuh duduk dengan mereka sekali. Peratikan corak pemakanan anak-anak ni. Kalau diorang tolak sayur atau makanan lain, bagitau diorang yang makanan ni sedap dan elok untuk badan. Secara tak langsung diorang akan ingat apa yang diaorang makan tuh, bebudak kan pengingat orangnya. 

5. Kalau pi beli barang dapur, saje Siti bawak Aakif pi pasar. Kenalkan dia pada bahan-bahan makanan di pasar tuh. Cam ne rupa sayur-sayuran, buah-buahan, rupa sotong, ikan dan lelain lagi. Selain daripada tengok dalam buku, yang ni tengok secara live. 

Itu sebahagian daripada tips dari Siti selaku mama Aakif dan Aalya, maybe korang pun ada cara pemakanan sihat yang diberikan kepada anak-anak korang kan


Aakif memang suka makan sarapan setiap pagi. Siti biasanya siapkan sandwich dengan segelas susu sebagai nutrisi tambahan, memang salah satu cara yang praktikal untuk pertumbuhan serta perkembangan tulang yang sihat. 

Yelah kandungan didalam susu ini ada kalsium, magnesium, protein yang mana baik untuk pertumbuhan serta perkembangan tulang yang sihat. Eh kan orang cakap kalau minum susu membantu menguatkan tulang dan gigi so bolehlah prevent daripada penyakit osteoporosis masa tua nanti. Wah dah fikir jangka panjang ek.

Sebab tu kalau Siti tak sempat nak buat sarapan memang susulah jalan terbaik. Lepas bertukar-tukar susu yang serasi dengan Aakif, terus Siti memilih susu Dugro. 


Si Aakif kalau minum susu kemain laju lagi, lebih-lebih kalau susu tuh perisa coklat. Dia boleh minum bergelas-gelas sampai kena bising dengan mama dia.

Hari tuh akak Lily ikutlah mama Si Aakif pi beli susu untuk anak anak ni, dah tentulah Dumex Dugro menjadi pilihan Siti. Dengan Dumex™ Dugro®, Siti tidak perlu risau lagi kerana ia membolehkan ibu memberi Si Manja lebih lagi tanpa kompromi. Dumex™ Dugro® dirumus dengan lebih lagi DHA*, kaya dengan 15 vitamin dan mineral serta serat unik, IcFos yang berdasarkan 40 tahun kajian saintifik untuk membantu tumbesaran Si Manja. *berbanding susu tepung rumusan sebelumnya, 9.7mg setiap gelas

Lagipun Dumex Dugro ni sudah bertapak di Malaysia selama 59 tahun dari 1958, lama sungguh ek ntah-ntah kak Lily pun pernah minum susu ni tak? hehhehe


Tengok time sarapan hari tuh, papa-papanya yang melayan si Aakif, akak Lily busy benau kat dapur nak siapkan kopi hehehe. Makin seronoklah si Aakif nak makan kan

Bekal Nutrisi 


Comey tak? comey tak? hehehe


Kalau korang beli 2 (dua) pek dumex dugro 900g apa jua perisa, korang akan dapat 1 (satu) Bekal nutrisi Dumex Dugro esklusif yang boleh di bawa kemana saje, ada 3 (tiga) pilihan warna iaitu merah, hijau dan kuning. Tengok si Aakif ni even kat rumah pun sibuk nak makan guna bekal nutrisi ni. Kang bila di marah merajuk pulak so layan kan jelah, janji dia happy.

Promosi bermula hingga 31hb Oktober 2017 di kedai runcit dan pasaraya tempatan terpilih seluru negara. Untuk korang nak tau kat mana kempen-kempen ni boleh ke website www.dugro.com.my/promosi_dan_acara/ncp


Sibuk nak yang ini jugak lah Dak Aakif ni, bekal nutrisi nilah ke hulu kehilir dia bawak berjalan siap letak makanan lagi walaupun duduk kat rumah je. 

Baik cepat dapatkan sementara stok masih ada ye..


5 comments :

Jueliza Jamani said...

wahh comei la bekas tuuuu

AyuArjuna BiGoshh said...

omeynyaaa dak akiff ni. Patut semangat dan sihat minum dugro rupanya.... sep sikit ngan aunty

Eliss said...

anak aku yang sulong tu minum dugro jugak dulu. comel la aakif..mai nak buat menantu. hahaha

el said...

alahai cantik plak bekas tupperware tu

hasliynda umairah beauty said...

sandwich tu mmg sedap