Thursday, December 8, 2016

Lava Cheese Tart di Village Grocer Terbaekk!!

Hi Korang,


Ada peminat cheese tart kat sini ? 

Yeahh meh angkat tangan yooo

Ni aku nak kongsi info best ni tau…

Untuk peminat cheese tart kini korang boleh dapat rasakan pelbagai perisa cheese tart di Village Grocer. 

Melalui pengalaman Chef May Foo yang berjaya menghasilkan Lava Cheese Tart yang sedap mengunakan barangan yang terbaik dari New Zealand. Menurut kata Chef May Foo, semasa menghasilkan resipi untuk tarts, dia telah mengkaji dan melihat pelbagai bahan-bahan dari serata dunia dan semua ini diakhiri dengan barangan dari New Zealand yang sememangnya kaya dengan produk tenusu mereka, lebih-lebih lagi keju asli mereka. 


Produk yang digunakan bagi menghasilkan tart yang sedap ini antaranya Anchor Butter dan Cream Cheese sebab produk ini sangat mewah dengan berkhasiat. Siapa yang pernah guna akan tahu bagaimana lemak berkrimnya produk ini. Yang penting tidak membahayakan kesihatan kita ok.



Di inspirasikan dari kegemaran rakyat Malaysia, Chef Foo telah menghasilkan tart yang sememangnya sedap dan sukar di tolak. Memang sekali cuba, pasti nak rasa lagi. Pastri tart yang ranggup dan lembut tau kalau di Village Grocer. Untuk menikmati semua tart ini, ianya telah di sediakan dengan 4 perasa atau inti yang berlainan iaitu Original, Golden Lava, Matcha dan Tiramisu.

Apa yang membuatkan Tart di Village Grocer ini sangat istimewa? 

  • kalau korang nak tahu 2 jenis Anchor Cheese yang digunakan untuk membuat inti tengah atau filling tart di sini iaitu Cream Cheese dan Parmesan Cheese. 
  • Tart di Village Grocer juga di jual pada saiz mudah digigit dan paling penting ianya dibuat segar untuk semua pelanggan setiap hari.
  • Tart yang mempunyai 4 inti di bahagian tengah ini sememangnya mengunakan barangan premium yang dihasilkan dari New Zealand. 
  • Harga tart ini dijual dari harga RM3.50 setiap satu. 

Jangan lah risau kalau korang tertanya-tanya mana pulak nak dapatkan barangan premium dan berkhasiat ini. Datang sahaja di Village Grocer dan semua bahan-bahan ini sangat mudah untuk di dapati di sini. Bukan produk Anchor sahaja yang ada, malah proudk lain seperti apple, chocolate dan jua mentega kacang ada juga. Antaranya New Zealand apple, Pic's Peanut Butter dan Whittaker's Dark Ghana Chocolates. 

Meh sini aku tunjukkan demonstrasi bagi menghasilkan tart yang sedap-sedap di Village Grocer termasuk resipinya sekali tau.

Ini lah dia resipi ORIGINAL LAVA CHEESE TARTS


Cara buat tart shell atau kulit pastri luar tu.

Anchor UnSalted Butter 150 gram dan icing sugar 50 gram

Telur Gred A sebiji

Tepung serbaguna 300 gram dan sedikit garam. 

Campurkan semua butter dan icing sugar di kacau rata. Tambahkan sebiji telur dan tinggalkan sehingga menjadi doh. Rehatkan doh selama 30 minit di dalam chiller dan masukk ke dalam loyang tarts mengikut saiz yang dikehendaki. Buat setebal 2mm dan bakar tart shells pada suhu 180C selama 13-15 minit. 

Cara buat campuran Lava Cheese (bahagian tengah)

Anchor Cream Cheese (dilembutkan) 250gram bersama Anchor Salted Butter 50gram

Anchor Whipping Cream 150g bersama Susu UHT 100gram

Perfect Italiano Parmesan Cheese 15gram

Gula 100gram

Tepung Kastard 15gram

Telur Grade A sebiji dan Esen Vanilla satu sudu kecil



Campurkan cream cheese, butter, whipping cream, susu, parmesan dan gula. Semua sekali mengunakan cara double boil dengan air panas pastikan semua sebati. Asingkan air tersebut dan masukkan tepung kastard, telur, esen vanilla. Gaul rata sehingga adunan menjadi pekat. 

Tinggalkan adunan di dalam peti sejuk beku selamat 2 jam sebelum di sapu dengan putih telur. Bakar pada 230C untuk 7-8 minit sehingga bahagian atas bertukar keperangan.


Dah siap pun resipi ORIGINAL LAVA CHEESE TART untuk yang mencuba resipi ini di rumah. Pastikan oven masing-masing tau, sebab masa membakar kadang-kadang bergantung pada oven di rumah kita jenis apa. 

Sempena pelancaran, semua peminat tart boleh beli 5 tart dan dapat percuma satu lagi. Satu kotak berisi 6 tart dijual pada harga RM15.00 sahaja dan promosi ini boleh korang dapati di semua Village Grocer outlets yang berdekatan dengan anda. Kalau nak lebih maklumat layari www.villagegrocer.com.my


Semasa demonstrasi, ada juga pertandingan menghias di adakan. Tahniah kepada pemenang yang telah berjaya menambat hari juri dan membawa pulang hamper dari Village Grocer.

Macam mana korang, mesti teruja nak rasa dan nak tahu apa rasanya kan. Aku sempat rasa masa pelancaran hari tuh ermm memang lemak sangat. Sedap dan berbaloi untuk dibawa pulang ke rumah atau berkunjung ke rumah sanak saudara. 

sedap oooo

Bagi yang ragu-ragu Anchor Food telah dapat halal dari JAKIM ya. So tak perlu nak was-was nak beli barangan dari New Zealand. Korang sendiri boleh baca semua label sebelum membeli rangkaian dari New Zealand ini. 

Untuk lanjut, meh klik di

Facebook at New Zealand Food 
 or 
tag us on lnstagram at @NZ_Giobal 

menggunakan hashtag #newzealandfood dan #myvillagegrocer untuk berkongsi pengalaman korang membuat NZ cheese tart ek


5 comments :

Luqman Zakaria said...

Sedapnya!

mama tisya said...

sedap tgk cheese tart tu...fav

el said...

gerammnya tgk cheesetart tu CL aummmm

A.R.E.L.E.E.Z.A.F.F.E.N.D.Y said...

nafas cube tu unik. t'ingin nak try.

Syakila said...

Xbrp paham..lepas da gaul rata smua bahan shingga pekat...pastu trus simpan dlm peti sjuk...maksudnye da siap siap ltak dlm shell siap siap...simpan beku..baru sapu telur putih..n br baka ye?...