Wednesday, January 13, 2021

PKP 2.0 Informasi Penting Harus Korang Ketahui

Hi Korang, 

Hari ni 13hb Januari 2021 merupakan hari pertama kita menjalani perintah kawalan pergerakan (PKP) 2.0. 

Memang wabak Pandemik Covid-19 ni menakutkan sungguh lah kan, untuk semalam saja seramai 3,309 kalau tak silap kak lily yang di dapati Positif Covid-19 dan wabak ni semakin dekat dengan kita. Even di kawasan rumah kak lily pun dah ada 2-3 ambulan lalu lalang amik pesakit hah eeee takutnyerrr.. 

Ok beberapa info penting yang korang kena ketahui mengenai PKP 2.0 kali ni ek 

PKP 2.0 kali ini bermula dari tengah malam 13 Jan hingga 26 Jan tapi kalau laporan pesakit meninggi setiap hari dalam tempoh 2 minggu ini, kak lily kerajaan tidak teragak-agak untuk memanjangkannya sehingga menjadi sebulan ataupun dua tiga bulan so kita tak tahu yer. 



Pengasingan PKP mengikut negeri 

Di bawah PKP
Pulau Pinang, Selangor, Melaka, Johor, Sabah, Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan. 

Di bawah PKPB 
Pahang, Perak, Negeri Sembilan, Kedah, Terengganu dan Kelantan. Selain itu, daerah Kuching, Sibu dan Miri di Sarawak juga berada di bawah PKPB. 

Di bawah PKPP
Perlis, dan Sarawak (kecuali daerah Kuching, Sibu, dan Miri). 



Terdapat informasi tambahan untuk PKP 2.0 ini. 

Perjalanan rentas negeri di seluruh negara tidak dibenarkan dan rentas daerah di negeri-negeri di bawah PKP 2.0, termasuklah di negeri yang diletakkan di bawah PKPP.

Tetapi untuk pembelian barangan keperluan rumah, hanya dibenarkan 2 orang daripada isi rumah untuk keluar namun tidak lebih dari 1okm radius dari kawasan rumah.

Untuk kawasan di bawah PKPB, kebanyakan aktiviti sosial seperti mesyuarat, pameran, perjumpaan, dan upacara perkahwinan DI LARANG, berbanding sebelum ini aktiviti berkenaan dibenarkan dengan kapasiti separuh tempat acara. 


Bagi sektor ekonomi pula untuk PKP kali ini dibenarkan beroperasi dan sebilangan besar kemudahan akan dibenarkan beroperasi dari jam 6 pagi hingga 8 malam sahaja. 

Kemudahan itu adalah restoran, trak makanan, gerai makanan, dan tempat makan lain (perkhidmatan bawa pulang, dan penghantaran sahaja). 

Waktu operasi yang dibenarkan berbeza-beza mengikut kemudahan: 

Hospital, klinik, dan makmal perubatan - 24 jam. 

Stesen minyak yang terletak di sepanjang lebuh raya - 24 jam. 

Pasar harian dan pasar tani - 7 pagi hingga 2 petang. 

Pasar borong - 12 pagi hingga 6 pagi, dan 11 pagi hingga 4 petang. 

Begitu juga, pusat jagaan kanak-kanak dan tadika swasta dibenarkan untuk terus dibuka untuk memenuhi keperluan ibu bapa yang bekerja. 

Larangan aktiviti di bawah PKP 2.0 

Aktiviti berikut tidak dibenarkan di negeri di bawah PKP 2.0: 

Pasar malam dan bazar malam. 

Kedai pakaian, dobi layan diri, kedai optik, tukang gunting rambut dan salon rambut, spa dan pusat refleksologi. 

Kelas tuisyen, kelas muzik, kelas tarian, kelas seni, kelas ulangkaji, kelas bahasa

Kelab malam dan pub. 

Taman tema, taman permainan dalaman, pusat karaoke, dan pawagam. 

Konsert dan persembahan pentas. 

Mesyuarat secara bersemuka. 

Seminar, bengkel, kursus, latihan, persidangan, ceramah, pameran, dan kegiatan lain yang berkaitan dengan industri pertemuan, insentif, konvensi, dan pameran. 

Acara sosial seperti perayaan, majlis perkahwinan dan pertunangan, majlis resepsi, acara keagamaan, ulang tahun, perjumpaan,

Aktiviti sukan dan rekreasi, kecuali untuk berjoging (dalam kumpulan tidak lebih dari dua orang dan dalam lingkungan setempat) dan berbasikal (bersendirian, tidak lebih dari 10km dari tempat kediaman). 

Pertandingan sukan, kejuaraan, dan aktiviti yang melibatkan aktiviti besar-besaran atau peserta asing. 

Aktiviti pelancongan. 

Setiap acara yang melibatkan banyak orang dan menyukarkan pelaksanaan penjarakan fizikal. 


Informasi bagi mereka yang dibenarkan bekerja 

Sila semak sama ada industri korang termasuk yang disenaraikan sebagai perkhidmatan penting oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti). 

Macam company kak lily,kitaorang memang dah termasuk di dalam senarai so seharusnya bekerja. 

Sekiranya tersenarai, maka perniagaan korang dibenarkan untuk terus beroperasi tertakluk kepada SOP tertentu yang ditetapkan oleh kementerian iaitu hanya 30 peratus kakitangan pengurusan yang dibenarkan hadir secara fizikal di tempat kerja, sementara selebihnya perlu bekerja dari rumah. 


Untuk melalui semua sekatan jalan ke tempat kerja, korang hanya bawa surat dari majikan dan pass pekerja korang. Ktorang siap ada surat kebenaran dari MiTi sekali attach together so senang si polis tuh nak tengok nanti. 

Cukup kan informasi nieh. 

Ok lah tuh at least korang adalah panduan untuk korang yang tak sempat nak layan perutusan PM kita 2 hari lepas. 

Apa-apa pun yang mana bekerja macam kak lily teruskan bekerja dan jaga jarak fizikal korang dan yang mana berkerja dari rumah tuh untunglah sambil bekerja sambil bagi mesin basuh jalan, sambil vakuum rumah, sambil masak nasi, sambil bukak netflix kan. 

Selamat ber PKP 2.0 



info dari google.com

No comments :