Monday, January 25, 2021

MYRA’S HOMEBUYING HUB Membantu Membeli Rumah Secara Mudah Dan Efektif

Hi Korang,

Kak lily masih ingat dulu masa mula-mula nak beli rumah. 

Seriously zero knowledge at all, dengan tak de langsung tak de rujukan even internet pun tak semudah sekarang ini. Hanya yang kak lily mampu buat menapak dari satu sales gallery ke sales gallery yang lain, itulah kerja kitaorang setiap minggu untuk survey kawasan rumah sampai ke showroom rumah yang ktorang duduk sekarang ini. 

Memang tak idea sungguh, nasib baiklah sales personel tuh tunjukkan langkah satu per satu untuk dapatkan rumah pertama ktorang ni. Senantiasa berhubung dengan beliau sampai ktorang berjaya berpindah masuk 12 tahun yang lepas. 

Ermm what a journey, dengan kena belajar mengenai S&P lagi phewww.. 

Macam sekarang mungkin Google banyak membantu dalam mendapatkan informasi mengenai pengurusan hartanah tetapi secara khususnya belum ada lagi badan-badan ataupun agensi yang mengendalikan hal-hal hartanah seperti pembelian rumah ini, ye betul agen hartanah memang ada tapi macam kak lily yang bagitau tadi hanya secara am dan tidak secara khusus. 

Itu dulu tapi tidak sekarang ini.. 


Baru-baru ini, salah satu pemaju hartanah iaitu Myra's memperkenalkan aplikasi web tempahan rumah mereka Myra's Homebuying Hub menerusi laman web mereka dengan menyediakan proses 4 langkah mudah untuk memudahkan perjalanan membeli rumah untuk pembeli rumah pertama kali. 

Aplikasi ini mempermudahkan lagi keseluruhan proses pembelian kerana terdapat contoh dokumen yang perlu dihantar serta maklumat lain yang disediakan untuk membimbing korang dalam proses pembelian bersama dengan kalkulator dalam talian untuk menyelesaikan pinjaman bank bulanan ansuran pembayaran balik. Pembeli dengan mudah dapat memuat naik dokumen ke ruangan peribadi mereka ke profil mereka di aplikasi. Aplikasi ini kemudian dapat menyemak dokumen seterusnya sehingga ke penyerahan dokumen. 

Aplikasi ini juga berfungsi sebagai portal untuk mengemas kini pembeli pada tempahan mereka. 

Myra's 4 Step Approach 

Myra's 4 Step Approach diperkenalkan bagi membantu pembeli dari segi pengetahuan sekaligus memberi pemahaman tentang prosedur serta proses mendapat pemilikan dan pembelian hartanah. 


1.Menerima perkongsian informasi pra-pembelian sebelum keputusan pemilihan hartanah dibuat. Contoh dokumen yang perlu diserahkan dan sebagainya. 

2.Dijelaskan tentang kebolehan kewangan dan bayaran pinjaman mengikut kesesuaian serta kelayakan. 

3.Mendapat nasihat tentang perjanjian secara sah (legal) dan menandatangani kontrak. 

4. Diberitahu perkara yang apa perlu dilakukan setelah permohonan pembeli berjaya. 


Myra's menyasarkan aplikasi ini amat sesuai bagi mereka yang ingin membeli rumah pertama kerana mereka-mereka ini tidak mempunyai langsung pengalaman dalam mengendalikan urusan pembelian hartanah pertama mereka. 

Wendy Lim, Pengurus Besar Myra's mengatakan, “We started with what we could with the website, a simplified fun 4-step journey that summarizes the entire homeownership journey into layman terms. After receiving positive responses, we began to think more about how we could improve the entire experience for a young homebuyer.” 


Penyelesaian secara digital dengan Myra's Homebuying Hub 

Akibat daripada kekurangan kemudahan dan kurangnya ilmu pengetahuan maka Myra's Homebuying Hub dibangunkan untuk menyelesaikan dua masalah utama ini iaitu : 

Pertama 
pelanggan Myra's dapat memperoleh pengalaman terbaik dan paling lancar. 

Kedua
maklumat di aplikasi menutup jurang pengetahuan melalui pendidikan dan kesedaran. 

Info Menarik Mengenai Myra's Homebuying Hub 

1. Salinan digital dokumen Tersimpan Rapi 


Para pembeli rumah Myra's dan bakal pembeli rumah akan mempunyai salinan digital semua dokumen yang diperlukan yang dapat mereka rujuk atau muat turun untuk penggunaan dan rujukan masa depan mereka, walaupun mereka tidak meneruskan tempahan dengan Myra's semasa atau mempertimbangkan semula pembelian rumah lain pada masa akan datang. 

2. Pemerikaan Debt Service Ratio (DSR) Tersedia 



Pembeli rumah perlu mengira ansuran, pembayaran balik semasa, kadar faedah dan pemeriksaan Nisbah Perkhidmatan Hutang (DSR) tanpa bersusah payah. Pada kebiasaannya, proses ini dilakukan secara manual dan ditulis di atas sehelai kertas, yang mana ianya menyusahkan pembeli rumah sekiranya mereka kehilangannya dan tidak dapat mengingat kembali pengiraan penting ini. 


Di sertakan juga aplikasi tambahan seperti kalkulator ansuran secara online, penilaian pengiraan DSR, panduan penyerahan dokumen dan petua tambahan untuk pembeli rumah, aplikasi ini memastikan pengalaman membeli rumah mereka lancar dan mendidik bagi pemilik rumah mereka. 

3. Menjimatkan masa untuk mendapatkan dokumen 


Terdahulu pengumpulan dokumen untuk tujuan permohonan pinjaman juga merupakan proses manual yang rasanya tidak begitu efisien untuk semua pihak yang terlibat. Selalunya para pembeli harus ke pejabat pemaju untuk menyediakan dokumen seperti penyata KWSP, borang EA, cukai pendapatan dan banyak lagi, dan akan mudah rasa terbeban kerana kekanan masa yang senantiasa sibuk. 

4. Pengeluaran resit rasmi secara digital 

Kini, Myra's dapat melancarkan segalanya secara digital serta mengeluarkan resit rasmi setelah pembayaran. Pembeli rumah, sebaliknya, akan menikmati kemudahan rujukan untuk sebarang dokumen yang mereka perlukan untuk menyelesaikan tempahan, dan pada masa yang sama, mendapat bantuan dari aplikasi ini sepanjang perjalanan untuk memiliki rumah mereka. 

Bagaimana, mudah kan?? 


Sekiranya korang masih tercari-cari rumah idaman yang menambat hati korang, kak lily syorkan korang untuk melayari laman web Myra's ini kerana mereka juga sedang rancak menyediakan beberapa lokasi kawasan perumahan baru yang mungkin bakal membuatkan korang termimpi-mimpi untuk mendapatkannya. 

Untuk pengetahuan korang, sehingga kini di bawah laman web Myra's terdapat 8 projek dan akan bertambah lagi pada masa akan datang. 


Myra's Alam di Puncak Alam 


Myra's Garden di Kundang 

Myra's Homebuying Hub telah dilancarkan pada Januari 2021 bagi tujuan mengumpul, menyimpan dan mengendalikan peribadi maklumat individu mengikut Akta Perlindungan Data Peribadi 2010 ("PDPA") dan turut memperolehi Sijil SSL bagi tujuan memastikan keselamatan privasi setiap pengguna aplikasi. 


Mari LIKE dan FOLLOW mereka di social media berikut : 

Laman web :

Facebook Page:

Instagram Link :




2 comments :

I N A A I N A A said...

wahhh boleh tahan... nanti nak cari rumah, boleh berurusan dengan Myra ni

Sis Lin said...

Bagus ni, siap pakej diskusi melalui online aje.. makin lama hartanah makin mahal, nak beli, belilah sekarang.. kita suka tengok suasana lakaran dia.. rasa lapang mata...