Friday, January 8, 2021

ARABIAN VILLAGE – Pembekal Dan Pengedar Makanan Sunnah

Hi Korang,

Selalu kite citer-citer makanan hipster jer kan, so entry kali ni lain sket yer, still berkisar mengenai makanan tapi makanan Sunnah 

Apa Itu Makanan Sunnah? 

Makanan Sunnah merupakan makanan dan minuman yang Rasullah SAW mengamalkannya setiap rutin harian baginda yang mana ianya halal mengikut syariat dan berkhasiat. Beberapa jenis makanan kegemaran Rasulullah SAW iaitu air zam zam, kurma, kekacang, kismis, minyak zaitun, madu, cuka kurma dan pelbagai lagi. 

Selalunya kita makan makanan Sunnah ni di bulan Ramadan iaitu kurma sewaktu berbuka, kemudiannya ada rakan disekeliling kita pulang dari umrah dan haji, mereka hidangkan air zam zam dan kekacang apabila kita menziarahi mereka, so far itu jer yang kak lily perasan pengambilan makanan sunnah ini, betul ke tak ek? 

Mostly ramai orang akan kata alah susahlah nak dapatkan makanan sunnah ni, tak banyak tempat ada. Ermm online pun payah. Eh jangan begitu yer, sini kak lily kongsikan dengan korang ada satu lokasi yang menawarkan pelbagai jenis makanan sunnah ini. 


ARABIAN VILLAGE Di KL Traders Square 

Kalau korang nak tau yang Arabian Village adalah pengimport utama produk-produk dari TimurTengah terutamanya Arab Saudi, Syria, Palestine, Tunisia, Turkey dan Dubai. 

Arabian Village dibuka oleh pengasasnya, Dr. Homdi Abo Zeed Ibrahim, 34 tahun, pada tahun 2019 dengan tujuan untuk mempromosi dan menggalakkan pemakanan sunah di kalangan rakyat Malaysia. Beliau mempunyai pengalaman selama 10 tahun dalam bidang perniagaan dan berpengetahuan luas dalam pemakanan sunah dan produk-produknya.
 

Kak lily sempat ke sini hari tuh bersama rakan-rakan bloggers untuk melihat sendiri lebih daripada 3000 produk yang di tawarkan di Arabian Village ini. 

Bila masuk-masuk tuh, tercuim bau wangian Bakhoor yang di nyalakan, seakan-akan kita berada di Kota Madinah yang penuh dengan ketenangan dan mendamaikan. Eh betul lah, kan kak lily pernah pi dulu terus teringat-ingat kembali segala kenangan di sana semasa mengerjakan umrah. 

Produk 'SIGNATURE' Di Arabian Village 

Kak lily kongsikan kepada korang beberapa produk ‘signature’ yang terdapat di Arabian Village ini di antaranya seperti: 

Madu 


Pelbagai jenis madu terutamanya Madu Sidr dari Yemen yang mempunyai pelbagai khasiat kesihatan selain dari dapat meningkatkan imuniti badan. Turut mengeluarkan madu 'kesuburan' yang diformulasikan sendiri. 




Selain dari dapat meningkatkan kesuburan dan terbukti berkesan buat mereka yang mahu mendapatkan zuriat, madu ini juga sesuai buat wanita yang berusia 40 tahun ke atas yang mahu menyeimbangkan hormon badan. 



Memang sedap madu ini, ada bahan istimewa di dalamnya termasuk kekacang yang enak. 

Kurma 


Terdapat hampir 50 jenis kurma (jenis yang kering dan basah) yang diimport terus dari Madinah, Palestine, Tunisia dan UAE. Kurma Ajwa yang juga dikenali sebagai 'kurma nabi' boleh didapati di Arabian Village pada harga yang sangat berpatutan. 



Tengok kurma Medjoul ni, besar betul tapi lembut isinya. 

Roasted nuts atau kekacang dan Dried Fruits






Ianya dipanggang sendiri, lebih segar, sedap dan rangup. Sepanjang berada di dalam kedai ni, asyik mengunyah kacang jelah ktorang kan

Homebaked bread 


Terdapat 20 jenis roti yang dibakar setiap 2 jam dan Garlic Bread adalah antara yang hot selling. Seriously sedap kalau di makan begitu sahaja ataupun di cicah dengan Tahiti 

Syrian Baklava 


Manisan mewah dari negara Timur Tengah yang diisi dengan kekacang mewah seperti pistachio, walnut, almond dan pelbagai lagi. 

PRODUK- PRODUK LAIN DI ARABIAN VILLAGE 

Barangan kelengkapan rumah seperti :- 

Bakhoor, terapi aroma tradisi Islam




Pewangi rumah yang dibuat dari kayu gaharu, cendana, buah pala, kayu agar dan pelbagai bahan lagi. Apabila dibakar ia menghasilkan asap yang harum untuk menambah haruman dalam kawasan rumah, pakaian dan badan. Amalan mewangikan ruang kediaman merupakan salah satu cara untuk menyambut kedatangan tetamu. Ia juga adalah sunnah kerana Rasulullah suka berbakhoor. 

Minyak wangi dari negara Timur Tengah





Diperbuat dari bahan-bahan alam semulajadi seperti kayu gaharu, bunga-bungaan dan pelbagai lagi. Ianya tiada campuran alkohol, mesra solat dan tahan lama. 

arabic gum


cuka kurma







Arabian Village turut mengeluarkan produk makanan jenama sendiri iaitu minyak zaitun, cuka epal, pati kurma, pati buah delima, dan pelbagai barangan lagi (25 jenis produk). 

Seronoknya Membeli Belah Di ARABIAN VILLAGE 

Memang betul terdapat 3000 produk di Arabian Village dari pelbagai jenama sampai kak lily pening nak buat pilihan yang mana satu, di tambah lagi dengan suasana kedai selesa dan bersih sesangat best bershopping di sini. 

salami pun ade

nampak roti cicah minyak zaitun

kemain comey Baker ni ek

Yang best tuh boleh rasa sebelum memilih macam kekacang, kurma jadi kita boleh buat buat pilihan yang mana satu kesukaan kita. Staff sangat friendly. Khidmat nasihat berkaitan produk turut diberikan secara PERCUMA. 

Pastinya harga sangat berpatutan, tak delah mahal melampau kan walaupun di import dari luar negara. 

Terdapat juga perkhidmatan 'one day delivery service' turut disediakan, hanya telefon untuk membuat pesanan dan mereka akan hantar mengikut alamat yang di berikan. 



Kalau tak sempat nak pi jangan bimbang, boleh memesan Secara on-line di www.arabianvillage.my. Kesemua produk ada di website ini juga dan sistem pembayaran mudah melalui SenangPay dan Paypal. 

Jom kita ke : 


ARABIAN VILLAGE 
95-G Block E 
289 Kuala Lumpur Traders Square 
Jalan Gombak, Kuala Lumpur. 
NO. TEL: 011-1111 9585 


Mari LIKE dan FOLLOW mereka di social media berikut : 

IG 
Arabianvillagemy 

FB 
Arabian Village Malaysia 

WEBSITE 



No comments :