Friday, May 4, 2018

Ayam Brand™ Menjadikan Sajian Kegemaran Tradisi Ramadan dan Hari Raya Lebih Mudah dan Sihat

Hi Korang,


Meriahkan sambutan Ramadan dan Raya pada tahun ini dengan Ayam Brand™, sebuah jenama yang terkenal untuk rangkaian produknya sihat dan mudah, serta bebas dari bahan pengawet yang memberikan pilihan makanan harian dan hidangan perayaan yang lebih sihat. 


Dengan sajian sahur dan iftar yang berjarak lebih daripada 12 jam, makanan yang kaya dengan ikan, serat, lemak bermanfaat dengan kandungan indeks glisemik (GI) yang lebih rendah akan memberikan perbezaan yang ketara. 

Rakyat Malaysia sangat menyukai ikan malah, kadar pengambilan ikan per kapita oleh rakyat Malaysia adalah kedua tertinggi antara negara-negara Asia, dan yang kelima tertinggi di seluruh dunia [1].

Kelapa juga ialah bahan yang kebiasaannya digunakan dalam masakan Asia Tenggara. Santan digunakan secra meluas dalam pelbagai hidangan serta manisan, sementara minyak kelapa pula digunakan untuk tujuan masakan dan kecantikan.


Informasi dari Jabatan Statistik Malaysia pada tahun 2016 menunjukkan bahawa kelapa merekodkan penggunaan per kapita tertinggi dengan jumlah 17 kilogram setiap tahun manakala penggunaan per kapita makarel adalah tertinggi dengan 7.2 kilogram dan diikuti oleh tuna dengan 2.4 kilogram. 

Secara tradisionalnya, produk kelapa seperti santan dan minyak kelapa, dan ikan seperti makerel dan tuna memerlukan lebih masa untuk disediakan. Ikan perlu dibersihkan dan disiang menggunakan tangan manakala santan pula perlu diperah. Penghasilan minyak kelapa dara dari santan kelapa mengambil sekurang-kurangnya 3 jam [2]! Ramai rakyat Malaysia yang tidak mempunyai masa dan skil masakan untuk melakukan kesemua ini. 

Pakar anti-penuaan terkemuka, Professor Dr. Takuji Shirasawa, telah mengkaji kebaikan santan, minyak kelapa dan ikan secara terperinci, dan mencadangkan pengambilannya kerana kandungan laurik acid dan asid lemak rantaian sederhana (MCT) yang tinggi, serta Omega-3 mengikut turutan, yang sangat bermanfaat untuk kesihatan otak dan juga kesihatan kardiovaskular. Dr Shirasawa adalah pengarang beberapa buku tentang anti-penuaan, termasuk ‘Food For The Brain’ bersama resepi yang disesuaikan untuk menepati amalan kulinari pembaca Asia. Beliau juga adalah duta produk kelapa Ayam Brand™.

Jenama ini memahami keperluan untuk setiap keluarga untuk menyediakan makanan dengan cepat, sihat dan mudah dengan harga berpatutan sepanjang bulan Ramadan, terutamanya waktu sahur. Hidangan wajib Hari Raya yang sihat dan lazat juga akan menawan hati. Dengan penambahan sentuhan moden, yang menjimatkan masa pada hidangan tradisi, Ayam Brand™ telah menyediakan 10 resepi untuk Ramadan dan Raya. 

Tips Berpuasa!

· Sama seperti sarapan, sahur juga adalah sangat penting semasa berpuasa.

· Masukkan komponene karbohidrat kompleks, kaya protein, dan tinggi serat dalam makanan sahur anda untuk memberikan tenaga berkekalan sepanjang hari. 

· Jangan makan secara berlebihan semasa iftar kerana ia mungkin mengakibatkan refluks asid.

· Minum lebih banyak air kosong semasa iftar untuk menghidratkan semula tubuh anda. 


Sajian Iftar perlulah termasuk makanan yang mengandungi tinggi serat, protein dan lemak sihat seperti minyak kelapa kerana badan anda memerlukan lemak 

Resepi Ayam Brand™ yang Cepat, Senang dan Enak Sepanjang Bulan Puasa

Semangkuk Bubur Kacang dengan Jagung ala Kelantan akan memberikan anda rangsangan tambahan tenaga kerana kandungan santan yahng kaya dengan asid laurik dan MCT yang membuatkan ia lebih mudah untuk dimetabolismakan oleh tubuh [3]. Sambal Petai dengan Makerel yang dimakan dengan nasi kukus adalah makanan kesukaan ramai yang mengenyangkan dengan tambahan kebaikan DHA dan EPA daripada makarel lautan sejuk yang boleh membantu menambahbaik fungsi kardivaskular [4]. Cuba pula Fish Cake Siam untuk kandungan proteinnya yang tinggi yang mampu memberikan tenaga berterusan sepanjang hari. 

Berbuka puasa dengan kuih Seri Muka yang manis dan lemak kerana santan yang digunakan dalam resepi ini akan dipecahkan oleh tubuh kita kepada monolaurin yang mempunyai sifat antivirus dan antibakteria [5]. Seterusnya, lengkapi sajian buka puasa anda dengan Pasta Pesto Ayam yang mudah disediakan serta mengenyangkan. Hidangkan bersama Sardin Selasih Thai untuk rasa pedas yang menyengat. m

Tunjukkan skil masakan anda pada Hari Raya ini dengan hidangan Kelantan yang beraroma iaitu Ayam Percik lengkapkan dengan sajian sampingan tempatan yang yang klasik, Asam Laksa Sardin. Ikan Sardin yang digunakan untuk masakan asam laksa ini adalah sumber Omega-3 yang bagus yang diperlukan oleh badan kita untuk meningkatkan pertumbuhan otak serta mengurangkan risiko untuk menghidapi penyakit jantung. Hidangkan tetamu anda dengan Kuih Cara tradisional dan akhiri sajian Hari Raya anda dengan Panacotta Kelapa yang manis dan hiaskan dengan buah-buahan mengikut citarasa anda. 

Rangkaian lengkap produk Ayam Brand™ yang sihat dan mudah boleh didapati di kedai runcit di seluruh negara. Untuk resepi yang lebih kreatif dan menyeronokkan, layari http://www.ayambrand.com.my/recipes-video.

Bawah ni kak lily senaraikan beberapa resipi yang bakal menjadi kegemaran korang di bulan puasa nanti

Resipi Ayam Percik 


Ingredients

200ml Coconut milk 
1kg Chicken Drumsticks 
5 stalks Lemongrass, white part only, chopped 
80g Shallots, chopped 
4 cloves Garlic 
3tsp Fresh Turmeric powder 
20g Fresh Ginger, skinned & chopped 
4 Red chillies 
3 tbsp Coconut Oil 
1/2 tbsp Salt 
1.5 tbsp Sugar 
1 tsp Fish sauce 

Method 

1. Blend lemongrass, shallots, cloves, ginger, chillies, coconut oil, turmeric powder, salt, sugar and fish sauce to create a marinade. 

2. Brush the marinade on the drumsticks on the chicken. 

3. Bake the drumsticks in 180C preheated oven. Every 10 minutes, turn the drumsticks and brush more marinade. Baked until cooked through or at least about 40 minutes.


Sardines Assam Laksa


Ingredients

1 can Ayam Brand Sardines in Tomato Sauce
1 can ayam brand pineapple , blended
2 large onions, chopped
1 cup cup cili padi
2 tbsp shrimp paste (otak udang)
½ cup dried tamarind (asam)
3 tbsp tamarind juice (asam)
Salt and sugar to taste
1 stalk bunga kantanm chopped
1 stalk lemongrass, chopped
1 laksa leaf (daun kesum)
½ spoon belacan
1 Packet Laksa Noodle

Method

1. Cook the laksa noodle and set aside.
2. In a food blender, add onion, cili padi and belacan. Blend all until smooth. Set this chilli paste aside
3. In a cooking pot, add a bit of oil and add the lemongrass. Add the laksa leaf and bunga kantan and the blended chili paste. Let it cook.
4. In a clean blender, pour 1 can of Sardines in Tomato Sauce with the sauce . Roughly blend and pour into the cooking pot.
5. In a clean blender, pour in 1 can Ayam Brand Pineapple with syrup. Blend. Pour into pot and let it boil.
6. You may pour in some water to adjust the thickness.
7. Add shrimp paste, dried tamarind tamarind paste, salt and pepper. Stir slowly while it boils.
8. Once done, pour on to the laksa noodle and serve while it’s hot.
9. Add extra sardines in tomato sauce on top if preferred.






++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4989178/#CIT0002

[2] https://food.ndtv.com/food-drinks/how-to-make-pure-coconut-oil-at-home-free-of-preservatives-and-chemicals-1718029

[3] https://nutritionreview.org/2013/04/medium-chain-triglycerides-mcts/

[4] https://academic.oup.com/advances/article/3/1/1/4557081

[5] http://food.ndtv.com/beauty/10-amazing-coconut-milk-benefits-for-hair-face-and-skin-1421580


1 comment :

Kuazue Mohamad said...

boleh lah simpan untuk wat menu sahur nanti.

salam kenal. saya dah link blog cik lily ke blog saya. tak jumpa button follow la pulak.. link je laa.. senang nak datang lagi nanti