Sunday, June 4, 2023

10 TEMPAT SARAPAN MENARIK DI SELANGOR!

Hi Korang,

Sebulan berhari Raya bersama Lemang dan Ketupang semestinya membuatkan anda merindui suasana bersarapan pagi dengan tenang dan santai. Mari kita jejaki 10 tempat sarapan menarik di Selangor dengan masakan yang lazat dan sesuai dengan citarasa anda!

Kopitiam 143, Ampang Jaya


Berada di pekan kecil Ampang, Kopitiam 143 menyajikan hidangan sarapan tradisional seperti telur separuh masak, mee wantan, roti bakar arang dan masakan Asia yang lazat. Dibuka dari jam 7.30 pagi hingga 12.30 tengah hari setiap hari, kecuali hari Selasa, pelanggan dibenarkan untuk makan di kopitiam ini sahaja, untuk mengekalkan kualiti dan rasa hidangan yang baru dimasak!

Kueh@Seksyen 13, Shah Alam


Mari menikmati kudap-kudapan di waktu pagi! Kueh@Seksyen 13 menawarkan lebih 40 jenis kuih muih tempatan yang dibuat setiap hari. Terdapat manis-manisan yang enak, kafe ini dibuka dari jam 10 pagi hingga 8 malam, tersedia untuk sarapan pagi dan minuman petang! Terdapat juga pelbagai pilihan makanan berat di sini, seperti Laksa Utara, Nasi Lemak Ayam Berempah dan Nasi Tomato!

Atap by Pagi Coffee Co, Subang Jaya


Terletak di loteng tingkat dua di SS15 Subang Jaya, Atap by Pagi Coffee Co dengan hidangan istimewanya, Roti dengan Keju Bakar, serta kopi dan kombucha menjadi pilihan utama. Dibuka dari jam 7.30 pagi hingga 6 petang, kafe ini sesuaiuntuk mereka yang mencari persekitaran yang estetik dan tenang untuk sarapan pagi atau brunch!

Kafe Auntie Foo, Kuala Selangor



Mulakan travelog anda di Kuala Selangor di Kafe Auntie Foo. Terletak di kaki Bukit Melawati dan berhampiran Taman Alam Kuala Selangor, kafe ini merupakan tempat persinggahan yang sesuai selepas bersiar-siar di sekitar dua tempat bersejarah ini. Kafe ini menawarkan pelbagai makanan ringan, snek dan minuman berserta buku untuk para pelanggan. Kafe ini juga dikenali sebagai pusat sehenti untuk pelancong mendapatkan maklumat bagi lawatan peribadi di sekitar Kuala Selangor.

100Houz Coffee & Breakfast, Kajang


Rumah teres 70-an yang terletak di Jalan Reko, Kajang ini menawarkan pelbagai menu sarapan pagi, daripada sarapan bertemakan Inggeris seperti pasta, makanan ringan, pastri dan kopi, memberikan suasana yang tenang. Sesuai untuk mereka yang mengidamkan sarapan pagi atau brunch yang santai! Kafe ini dibuka setiap hari kecuali hari Isnin dari jam 8.30 pagi hingga 5.30 petang.

Pak Teh Kopitiam, Kuala Langat


Terletak hanya 35 minit dari Shah Alam, banglo tradisional Cina satu tingkat lama ini memberikan suasana restoran tradisional namun masih mempunyai citarasa moden yang tersendiri. Kopitiam halal ini menawarkan pelbagai pilihan sarapan Asia yang ikonik; roti bakar kaya, telur separuh masak dan Nasi Lemak. Dibuka setiap hari kecuali Selasa dari jam 7.30 pagi hingga 4.00 petang, kopitiam ini juga penuh dengan penunggang basikal sejak awal pagi!

Hay! Cafe, Sekinchan


Dikelilingi oleh sawah padi Sekinchan yang menghijau, kafe bertema Inggeris ini menawarkan pelbagai hidangan yang enak; Nasi Lemak Ayam Rempah, Pasta, Kopi dan Kek. Pelanggan boleh memilih untuk menjamu selera dalam keselesaan kafe mereka di bawah penghawa dingin atau menikmati sarapan pagi anda sambil melihat kehijauan sawah padi Sekinchan. Kafe ini dibuka dari jam 9 pagi hingga 4.30 petang setiap hari.

Bahulu Classiq, Hulu Langat


Terletak di Hulu Langat, Bahulu Classiq mengimbau kenangan suasana bersarapan pagi di Batu 18, Kampung Jawa. Kedai kecil ini menawarkan menu yang enak seperti lontong, mee jawa dan mee rebus asli dan terletak berhadapan dengan Mata Air Panas Kampung Jawa, salah satu Geotapak Selangor di bawah Gombak-Hulu Langat Geopark. Terkenal sebagai salah satu port sarapan penunggang basikal, Bahulu Classiq adalah tempat sarapan yang mesti dikunjungi sambil menjelajah alam semulajadi di Daerah Hulu Langat!

Roti Leleh Batu Arang, Gombak


Penuh dengan sejarah dan nilai warisan, Batu Arang merupakan sebuah pekan kecil di daerah Gombak. Roti Canai Batu Arang adalah tempat Geo-Food yang terkenal untuk penunggang basikal yang melalui Gombak untuk Roti Lelehnya. Roti Leleh Batu Arang dibuka setiap hari kecuali hari Selasa dan Jumaat dari jam 6 pagi hingga 1 tengah hari.

Warong Ketupat Yan Kampung Permatang, Kuala Selangor


Salah satu port terbaik untuk sarapan pagi di Kuala Selangor! Warong Ketupat Yan di Kampung Permatang, Kuala Selangor menyajikan pelbagai jenis ketupat, sate, serunding dan kuih tempatan. Dibuka setiap hari dari jam 7 pagi, anda mesti cuba untuk sarapan di sini, terutamanya menu istimewa mereka, sate kerang!


Sudah tiba masanya untuk pagi yang santai dengan “me time” anda sendiri atau bersama rakan-rakan dengan bersarapan di 10 tempat sarapan pagi terbaik di Selangor sambil berjalan-jalan di sekitar negeri ini! 

Untuk lebih banyak inspirasi pelancongan ke Selangor, layari laman web rasmi Tourism Selangor, www.selangor.travel, atau ikuti akaun media sosial rasmi Tourism Selangor; Instagram, Facebook, Twitter, TikTok, dan saluran YouTube Tourism Selangor. #PusingSelangorDulu



No comments :