Monday, December 13, 2021

Ni Hsin Lancarkan Kenderaan Elektronik BB2GO untuk perniagaan F&B – Coffee Bike

Hi Korang,

Ni Hsin Group Bhd, sebelum ini dikenali sebagai Ni Hsin Resources Bhd, telah mengumumkan pelancaran BB2GO EV (kenderaan elektrik) Coffee Bike untuk digunakan dalam penjualan kopi BlackBixon.


Dalam satu kenyataannya, firma itu berkata anak syarikatnya BlackBixon2Go Sdn Bhd melancarkan Coffee Bike untuk digunakan dalam penjualan kopi BlackBixon.

Pengeluar alat memasak berbilang lapis keluli tahan karat premium berkata kenderaan elektrik ini dikuasakan oleh sistem bateri yang dikonfigurasikan khas untuk turut memberikan kuasa kepada mesin membuat kopi dan merupakan lanjutan daripada konsep kafe @ di mana-mana di bawah perniagaan makanan dan minuman Ni Hsin.

Syarikat itu berkata kenderaan elektrik itu dilengkapi GPS untuk memudahkan pengesanan pesanan dan lokasi BB2GO EV Coffee Bikes menggunakan aplikasi BB2GO.


BlackBixon2Go MD Khoo Chee Kong, BlackBixon2Go non-executive chairman Tan Sri Mohamed Apandi Ali, Ni Hsin chairman Sofiyan Yahya, Entrepreneur Development and Cooperatives Minister Tan Sri Noh Omar, Ni Hsin independent director Datuk Seri Rosman Mohamed and Entrepreneur Development and Cooperatives Ministry Deputy Secretary General Datuk Mohammad Radhi Abdul Razak

Pada masa yang sama, BlackBixon2Go turut menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan Acasia Communications Sdn Bhd untuk mendigitalkan konsep perniagaan baharu melalui sambungan dan perkhidmatan awannya, menyokong aplikasi BB2GO.

Menurut Ni Hsin, Acasia, sekutu kumpulan Telekom Malaysia, ialah kerjasama antara tujuh penyedia telekomunikasi yang menawarkan rangkaian perkhidmatan sambungan dan infrastruktur digital yang komprehensif di rantau ASEAN.

Pengarah Urusan BlackBixon2Go Khoo Chee Kong berkata syarikat itu telah memulakan jejak transformasi, daripada pengeluar tradisional produk keluli tahan karat kepada model perniagaan zaman baharu yang menunggang pada revolusi EV dengan BB2GO EV Coffee Bike yang menggabungkan rasa cinta rakyat Malaysia terhadap kopi dan keinginan. untuk mengekalkan persekitaran yang hijau dan sihat.


“Konsep perniagaan ini sesuai dan sesuai untuk industri makanan jalanan, ia juga sangat sesuai untuk katering, rumah terbuka dan parti. Basikal Kopi BB2GO EV ialah bar serba lengkap yang tidak memerlukan salur keluar elektrik untuk menghidupkan mesin kopi.

“Bateri daripada basikal EV dikonfigurasikan secara teknikal untuk menghasilkan sehingga 400 cawan kopi dan boleh dicas semula selepas itu. Dengan BB2GO EV Coffee Bike anda boleh menjadi barista, sama seperti di kafe moden, menyajikan kopi espresso atau cappuccino yang disediakan di hadapan mata pelanggan anda,” katanya.

Ni Hsin berkata penggunaan kenderaan elektriknya adalah sebahagian daripada komitmen syarikat terhadap tanggungjawab alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG - environmental, social and governance) serta menerima pakai perubahan minda untuk kemampanan perniagaan dalam menghadapi kemajuan teknologi.

Ni Hsin berkata ia juga memerhati, belajar dan berinovasi untuk menambah baik cara ia menjalankan perniagaan sebagai sebahagian daripada tanggungjawab ESGnya.




Memandang ke hadapan, syarikat itu merancang untuk mengembangkan konsep BB2GO EV Coffee Bike di seluruh ASEAN dan juga merancang untuk mengeluarkan dan memasang basikal elektrik dengan kerjasama pengeluar EV yang terkenal dari China untuk pasaran komersil dan pengguna di Malaysia dan ASEAN.

Pada rehat tengah hari Isnin, harga saham Ni Hsin turun 8% atau satu sen kepada 11.5 sen, menilai kumpulan itu pada RM54.88 juta.


No comments :