Tuesday, March 14, 2023

Pelancaran SIASITOK Sign Language FLASH CARDS, Kita Pun Boleh Belajar Dengan Mudah

Hi Korang.

Pernah dengar SIASITOK??

Mesti tak pernah kan!! Meh sini kak lily citer dengan korang.



SIASITOK Sign Language merupakan alat pembelajaran untuk mengajar dan belajar bahasa isyarat dengan lebih mudah, cepat, seronok, dan berkesan dalam bentuk kad imbas (flash card).



Baru-baru ini SIASITOK melancarkan produk terbaru mereka yang di pertingkatkan iaitu Augmented Reality (AR) Sign Language Flashcard, yang mana , kad imbas ini memberi kesedaran terhadap orang awam tentang penggunaan bahasa isyarat dengan mengangkat martabat golongan orang pekak.


SIASITOK Augmented Reality (AR) Sign Language Flashcard terdiri daripada 5 modul berlainan iaitu:

1. Alphabet dan Nombor

2. Keluarga, bangsa and agama

3. Haiwan

4.Tempat

5. Makanan dan Minuman


SIASITOK Augmented Reality (AR) Sign Language Flashcard ini juga di gunakan sebagai alat bantu mengajar di 34 buah sekolah Pendidikan Khas dan 2380 buah Pusat Pendidikan Khas Intergrasi di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia.

Di antara impak dan invosi pengggunaan SIASITOK AR Flashcard ini adalah :-

1. Memudahkan komunikasi dalam kehidupan seharian bagi orang yang normal dan orang pekak untuk sama-sama belajar mengenai bahasa isyarat Malaysia ayng di gunapakai untuk masyarakat pekak di negara ini.

2. Membantu meningkatkan taraf kehidupan orang pekak dalam mempelajari Bahasa isyarat Malaysia melalui kelas yang dianjurkan menggunakan kad imbas AR (flashcard)

3. Memupuk kesedaran dan memperkasa penggunaan bahasa isyarat sebagai bahasa ke3 bagi merapatkan jurang komunikasi antara orang normal dan orang pekak


Di majlis itu juga, kak lily sempat mempelajari beberapa pergerakan yang biasa di gunakan di dalam kehidupan seharian seperti apa khabar, terima kasih, berapa umur, kiraan nombor dan pelbagai lagi. Ternyata memang seronok lagi mudah di ingati kerana pergerakannya yang simple.


Serba Sedikit Mengenai SIASITOK

SIASITOK Sign Language dihasilkan daripada idea Encik Awang Shahrizan Bin Awang Abu Bakar,39 berasal dari Kuching, Sarawak. Di sekitar tahun 2015, beliau bertemu dengan rakannya yang kurang bemasib baik. 


Salah seorang ahli keluarga rakan tersebut adalah Pekak dan tidak dapat berkomunikasi dengan baik bersama keluarganya. Encik Awang menggunakan gambar-gambar yang menunjukkan pergerakan bahasa isyarat bagi memudahkan pembelajaran keluarga rakannya serta membolehkan mereka berkomunikasi dengan lebih sempurna.

Dengan pengalaman lebih 13 tahun sebagai fasilitator, penggerak, penceramah, sukarelawan, curator, jurulatih, penotong jurulatih, wataniah, program angkasawan, eksekutif konsultan, perancang kewangan, jurugambar, entrepreneur, perancang strategic dan mentor usahawan, Encik Awang memperkenalkan satu produk Augmented Reality (AR) Sign Language Flashcard supaya dapat mempelajari bahasa isyarat dengan lebih mudah, seronok dan berkesan.



Pada tahun 2022, disasarkan sebanyak 22 modul baru akan dihasilkan. Sebanyak 12,000 buah modul telah terjual semenjak 2017. Lebih 8000 orang telah dapat menikmati faedah kad imbas tersebut


Untuk info lanjut mengenai SIASITOK, korang boleh ke :




No comments :