Thursday, August 26, 2021

Kekal Tenang Dengan Mindful Muslim Apps

Hi Korang,

Di antara cabaran yang perlu kita hadapi di musim PKP ni adalah how to deal with our emotion?? 

Betulkan

pics dr google.com 

Semua orang di uji dengan pelbagai bentuk sampai ada yang membunuh diri kerana tidak tahan, cuba kalau korang selak surat khabar or baca berita online hampir setiap hari ada je kes bunuh diri berlaku, itu tidak termasuk lagi kes kemurungan, kes anxiety, panic attack dan pelbagai yang rasanya kak lily tak sanggup nak describe.

So far alhamdulilah, kak lily dapat jauh diri dari pelbagai masalah yang timbul. Ye betul, semua ada ada masalah but cara kita mengatasi tuh memang berbeza. Ikut kemampuan masing-masing. Macam kak lily, kak lily selalu tenangkan fikiran yang berserabut ni dengan memasak, bersenam, membaca dan mendengar pelbagai jenis muzik. Sampai setiap ruang dan ceruk rumah, kak lily letakkan speaker so mudah untuk kak lily sambungkan handphone ke bluebooth speaker untuk menemani kak lily beraktiviti di dalam rumah.

Dan salah satu aplikasi kegemaran kak lily selain daripada mendengar podcast adalah aplikasi Mindful Muslim yang mula diperkenalkan pada Mac 2020 dan apa yang lebih menarik ini merupakan aplikasi penenang jiwa pertama berteraskan islam di dunia. 


Aplikasi ini telah dibangunkan bersama 16 penyelidik yang turut berperanan sebagai penulis dan membuat voice over. Lebih membanggakan aplikasi ini juga telah menerima penganugerahan Supreme Of Auckland University of Technology Entrepreneurship Competion X Challenge.

Berita yang kak lily dengan dianggarkan 15,000 pengguna baru memuat turun aplikasi ini setiap bulan. Merujuk kepada statistik, pengguna yang muat turun tertinggi adalah dari Malaysia, Amerika Syarikat, United Kingdom dan United Arab Emirates.

Hebat bukan!!

Walaupun agak baru namun penerimaan dan penggunaan aplikasi ini sebenarnya sudah meluas.


Mindful Muslim Apps Mempunyai Banyak Fungsi Menarik

Jadinya kak lily pun download Mindful Muslim Apps ni selepas membaca banyak review mengenainya.

Wow, not bad!!

Ianya mudah untuk di kendali kan, user-friendly bagi mereka yang tidak berapa bijak dengan IT macam kak lily ni hah.





Ianya dilengkapi dengan bacaan ayat al-Quran, zikir, kisah-kisah para Nabi, ceramah motivasi, bacaan rukyah dan doa-doa khas. Sememangnya applikasi amat padat dan boleh mengurangkan rasa tekanan apatah lagi dengan kehadiran bunyian alam semula jadi yang cukup menenangkan.

Normally kak lily dengar dalam 20-30 minit cam tuh sambil melakukan aktiviti di rumah. Kalau mendengar surah-surah itu, kak lily pun ikut mengaji sekali, rasa tenang dan damai jer hah

Bukan kita yang dewasa sahaja boleh menikmatinya even ianya bagus di perdengarkan kepada anak-anak jua. Terdapat bahagian untuk kisah-kisah nabi yang boleh anak-anak dengar dan teladani. Walaupun ianya di dalam Bahasa inggeris namun tidak menjadi masalah kerana kita boleh sama-sama saling mempelajari bersama mereka.

Penceritaan memang dalam Bahasa Inggeris buat masa sekarang (Insyaallah pada masa akan datang akan ada Bahasa Melayu dan juga Bahasa Arab).

My playlist


Sambil mengemas sambil dengan kisah-kisah motivasi dan ceramah, ianya sangat membantu kak lily berfikir lebih mendalam lagi mengenai sesuatu topik yang di perkatakan.

Kak lily syorkan bagi korang yang sedang mencari-cari ketenangan mahupun yang sedang berjuang mengatasi kesedihan melampau atau kemurungan ini adalah salah satu cara untuk korang menenangkan jiwa yang tidak tenteram tuh




Muat Turun Mindful Muslim Apps Hari Ini

Boleh muat turun Mindful Muslim Apps dari pautan di bawah:-



Aplikasi ini boleh dilayari secara percuma selain mempunyai kandungan premium yang boleh dilanggan pada harga AS$3.90 (RM16.09) sebulan. Kini ianya boleh didapati dalam versi bahasa Inggeris dan bakal diperluaskan dalam bahasa Melayu dan Arab.

Oh ya, Mindful Muslim apps ini dibangunkan oleh Encik Mohd Akhtaar Bin Abdul Ghani atau lebih dikenali dengan panggilan M dikalangan keluarga dan juga teman rapatnya. Baru berusia 33 tahun dan berasal dari Singapura. Mohd Akhtaar kini sedang melanjutkan pelajaran di Auckland University of Technology di New Zealand dalam bidang Masters of Communication.

Ayuh kita sama-sama memperbaiki diri, hidup positif dan jaga senantiaa menjaga kesihatan mental. Bersamalah kita berkongsi sesuatu yang bermanfaat seperti Mindful Muslim Apps bersama orang lain.



#MindfulMuslimMy 
#MindfullMuslim
#MindfulMuslimApp 
#MotivasiIslam

2 comments :

JiwaSihat said...

Bagus apps ni terutamanya dalam suasana sekarang yang sangat menekan rakyat.

Bonde Zaidalifah said...

Saya sukalah Aplikasi Mindful Muslim nih... Sangat syahdu bacaan ayat suci Al Quran hingga tenang jiwa sy pikiran yang kusut pun jadi kosong Alhamdulillah