Thursday, November 26, 2020

Fjord Trout Dan Salmon Norway Yang Selamat Dan Berkhasiat Menjadi Sajian Musim Pandemik Ini

Hi Korang,

Ikan salmon dan fjord trout Norway merupakan ikan berkhasiat, serba boleh dan selamat dimasak dan makan di rumah mahupun di restoran. 



Makanan ini mudah didapati di pasar, pasar raya dan di kedai ikan walaupun semasa pandemik. Trend pengguna mungkin ada berkembang pada masa ini, tetapi industri makanan laut Norway bernadi pada apa yang pengguna kehendaki. 

Majlis Makanan Laut Norway berbangga dengan kenyataan bahawa ikan salmon Norway berada pada titik teratas dalam kedudukan makanan lestari global selama dua tahun berterus. Tiga syarikat Norway diiktiraf di antara 10 pengeluar protin paling lestari di dunia, mengikut Indeks Protin Coller FAIRR. 

Cured Beetroot Norwegian Salmon with Lemon Essence and Pickled Daikon

Indeks ini meninjau bagaimana 60 syarikat tersenarai awam yang terbesar sedunia menghasilkan daging, tenusu dan makanan laut berfungsi berdasarkan pelbagai faktor risiko yang berkaitan dengan kelestarian termasuk pelepasan gas rumah hijau, pelupusan hutan, penggunaan antibiotik dan keadaan tenaga buruh. 

Tiada penternakan lain yang menggunakan antibiotik paling kurang daripada akuakultur Norway. Pada tahun 2019, ladang salmon Norway sudah hampir mengabaikan penggunaan antibiotik. "Makan lebih banyak makanan laut adalah cara yang baik untuk mengurangkan pelepasan iklim, dan syarikat salmon Norway menerajui pengeluaran protin yang mampan,” kata Renate Larsen, Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Makanan Laut Norway (NSC). 

Norwegian Seafood Council Regional Director Asbjorn Warvik Rortveit


Menjaga keselamatan dan pemakanan yang selamat secara sihat adalah cara untuk mengatasi wabak pada masa ini dan pada masa depan. Majlis Makanan Laut Norway yang diketuai oleh Pengarah Wilayah NSC, Asbjorn Warvik Rortveit, memaparkan usaha ini semasa Sajian Tengah Hari Bermaya untuk Ikan Salmon dan Fjord Trout Norway bersama dengan Media pada 25 November 2020. 

Mr Lars Fredrik Martinussen from Nordlaks Group

Duta Besar Norway ke Malaysia, PYT Gunn Jorid Roset berucap semasa acara bermaya ini sementara Asbjorn Warvik Rortveit berkongsi gambaran keseluruhan mengenai prestasi makanan laut Norway dan Wawasan Pengguna Makanan Laut dengan media. 

Phyllis Teh founder of Art of Salmo

Phyllis Teh, pengasas bersama kedai dalam talian Art of Salmó dengan kepakaran dalam membekalkan fjord trout Norway yang tersegar bersamaan sachet perisa terus ke halaman rumah, berhujah tentang "Menyesuaikan dengan Keperluan Pengguna semasa Suasana Covid- 19”. 

Menu istimewa dari Art of Salmó

"Ketika Timur Bertemu Barat, Menu Menikmati Makanan Laut Norway”

Jordash DeCruz, sous chef at Curious Kitchen & Chef Steve Chua, owner of Two Chefs Lab, a Japanese restaurant


Cef Jordash DeCruz dan Cef Steve Chua mempersembahkan "Ketika Timur Bertemu Barat, Menu Menikmati Makanan Laut Norway” untuk sajian tengah hari. Chef Jordash adalah chef sous di Curious Kitchen di Kuala Kuala Lumpur dan mempunyai pengalaman bekerja di Norwegian Cruise Line dan Viking Ocean Pelayaran. Chef Steve adalah pengasas Two Chefs Lab, sebuah restoran Jepun dan telah mewakili Malaysia sebagai peserta tajaan Majlis Makanan Laut Norway di Piala Dunia Sushi 2018. 

Assorted Nigiri Sushi with Norwegian Salmon

Norwegian Success Cake with Fresh Berries

Sliced Seared Norwegian Fjord Trout, Truffle and Grated Onion Dressing, Sprinkled with Cured Egg Yolks


Terdapat peningkatan penggunaan makanan laut, didorong oleh kecenderungan ke arah diet yang lebih bermaya. Ini berdasarkan kajian baru-baru ini meliputi lebih daripada 25,000 pengguna di seluruh 20 pasaran oleh Kantar bagi pihak Majlis Makanan Laut Norway. Ini merupakan kajian pengguna makanan laut terbesar seumpamanya dan menawarkan pandangan sungguh ternilai mengenai makanan laut termasuk tingkah laku serta pilihan pengguna dari masa ke masa. 

Banyak pasaran di wilayah ini melapurkan peningkatan permintaan untuk makanan laut diproses dan dibungkus untuk produk dengan tarikh jualan yang lebih lama. Industri makanan laut Norway kini disesuaikan mengikut perubahan preferensi pembeli dan mengubah pengeluarannya untuk memenuhi keperluan ini. Ia meneruskan usahanya untuk menyediakan makanan laut yang selamat, lestari, dan berkhasiat selama ini. 

Majlis Makanan Laut Norway 

Majlis Makanan Laut Norway (NSC) dimiliki oleh Kementerian Perdagangan, Industri dan Perikanan. Industri makanan laut Norway membiayai kegiatannya melalui yuran yang dikenakan kepada semua eksport makanan laut Norway. Beribupejabat di Tromsø, NSC mempunyai kehadiran di pasaran utama di seluruh dunia dengan tujuan untuk meningkatkan nilai sumber makanan laut Norway. NSC mengawasi pentadbiran dan penggunaan tanda dagangan "Makanan Laut dari Norway" iaitu nilai bersama untuk industri makanan laut Norway. Bersama dengan industri, NSC bertujuan untuk meningkatkan permintaan dan penggunaan makanan laut dari Norway. Untuk maklumat lebih lanjut, sila layari https://en.seafood.no/ 

Tanda Dagangan "Makanan Laut dari Norway" 

Makanan laut selalu menjadi sebahagian penting dalam diet kita. Walau bagaimanapun, pengguna hari ini semakin tertumpu pada keaslian makanan, bagaimana ia dihasilkan dan bagaimana ia mengatasi kebimbangan mengenai kelestarian. Norway dibangunkan berdasarkan industri makanan lautnya dan menguruskan sumber lautanya secara lestari. 

Tanda dagang baru "Makanan Laut dari Norway" menangani pelbagai isu tersebut berdasarkan prihatinan tulen terhadap alam sekitar. Tanda dagang ini adalah simbol keaslian dan kualiti untuk semua makanan laut Norway, samada yang diternak atau ditangkap liar di perairan sejuk dan jernih di Norway. Kerana tidak ada keraguan mengenainya: Keaslian perkara penting.


1 comment :

Amie said...

Ikan salmon biasa makan, tapi ikan trout hanya pernah dua kali makan saja. Sedap ikan trout!