Saturday, April 18, 2020

Menu Masak-Masak Minggu Pertama Di Musim PKP Ni

Hi Korang, 

Rasanya dah sebulan kot duduk memerap kat rumah ni kan, yelah musim Perintah Kawalan Pergerakan #PKP so mana boleh suka-suka hati keluar berjalan ke mana-mana. Kalau setakat nak beli barang dapur itu bolehlah tapi hanya seorang je. 

So nak tak nak kenalah masak di rumah sajor, dengan bahan ape yang ada. Bohonglah kata kak lily tak kuar rumah kan, ade pi tapi pi kedai acheh kat bawah umah ni beli lauk tambah-tambah. 

Nilah kak lily nak kongsi beberapa jenis lauk yang di masak, kalau tak sempat masak Mr Big balik keje tuh singgah pi beli. 

Menu Minggu Pertama #PKP 

Hari Pertama 


Nasi Kukus Kak Lily hahahaha, rasenyer lepas abis Covid ni ahkak ko ni dah boleh bukak gerai meniaga kat bawah umah ni lah 

Hari Kedua 


Simple menu dinner malam ni. Tumis air suhun dengan telur, sambal ikan bilis, cencaru bakar dan cili kicap. Makan-makan semueee 

Hari Ketiga 


Nasi goreng simple jer siap dengan ayam goreng sekali. Cukuplah kan, makan-makan semueee... 

Hari Ke 4 


Kurma telur tak cukup rempah, ikan masin, bakchoy oyster dan sambal tumis ikan bilis lagi. Konsepnyer masak apa yang hado kat dapo ek sebab malas nak kuar lah. 

Hari Ke 5 


English Breakfast semampu boleh namanyer dan setin kopi seperti biasa. Makan makan semua dan duduk di rumah ajerr wokeh 

Hari Ke 6 


Bubur Nasi dan lauk pauknya. Kangkung pedas sket, ikan bilis goreng bawang, sambal tumis tak pedas dan telo asin. Makan-makan semueee 

Hari Ke 7 


Nasi goreng kosong pedas, telo mata dan nugget. Cukuplah makan berdua ajer 

Apemacam?? 

Meriah tak menu lauk makan-makan ahkak ko ni. Itulah konsepnya masak apa yang ada janji tersedia makanan di atas meja. Lagipun makan berdua jer so ok lah kan. 

Korang cam ne? 

Same cam akak ke hari-hari masak menu-menu simple. Ikutlah kan kalau ramai kat rumah so masak pun kena lebih lah kan. 

Nanti kak lily sambung lagi menu-menu untuk minggu kedua dan ketiga ek, kalau nak mintak resipi pun boleh bagitau jugak lah nati kak lily tuliskan. 



1 comment :

Lieya Von Jay said...

amboi sedap2 smuanya ^_^