Thursday, November 7, 2019

Pelancaran Kempen "Real Food, Real Performance 2019" Anjuran POTATOES USA

Hi Korang, 

Siapa yang tak suka akan kentang kan, even kak lily kalau makan kentang rebus pun dah bahagia dah sebab sedap kot dan cepat kenyang. No wonderlah orang kalau nak berdiet masukkan kentang dalam menu list diorang ni. 


Kentang membekalkan khasiat pemakanan yang besar. Beberapa kajian menunjukkan bahawa pengambilan makanan akan menentukan tahap prestasi seseorang atlet. Kentang membekalkan karbohidrat kompleks, kalium, serat dan vitamin C yang diperlukan untuk meningkatkan prestasi. Membekalkan lebih tenaga berbanding sayur-sayuran popular lain, kentang mengandungi lebih banyak kalium berbanding pisang. 


Potatoes USA hari ini berkongsi maklumat tentang kempen "Real Food, Real Performance 2019" (Makanan Sebenar Prestasi Sebenar 2019) di Menara KL (KL Tower). Selain daripada mendidik orang ramai tentang pemakanan prestasi tinggi untuk gaya hidup yang bertenaga, satu inisiatif juga telah dilaksanakan melibatkan beberapa atlet untuk 2019/2020. Potatoes USA juga akan menyertai pelbagai acara sukan prestasi tinggi termasuk Larian Menara Yayasan TM pada 10 November, yang bakal disertai oleh beribu-ribu pelari dari dalam dan luar negara. 


Sedikit penerangan daripada Adele Wong iaitu Pakar Diet Sukan I Pakar Pemakanan yang juga peminat lumba lari, "Karbohidrat adalah salah satu nutrien penting dalam pemakanan prestasi. Atlet yang terlibat dalam latihan berat memerlukan jumlah karbohidrat secukupnya sebagai pemberi tenaga. Berasaskan kajian semasa, pengalaman saya berkhidmat dengan atlet dan juga sebagai atlet sendiri, jelas bahawa prestasi terjejas apabila pengambilan karbohidart tidak mencukupi. Jumlah khusus bergantung kepada keadaan atlet." Sementara itu, seorang lagi pakar sains sukan juga mengesyorkan pengambilan karbohidrat harian bagi atlet pada lingkungan 6-109 setiap kg berat badan. 



Kemudiannya Chef Janice Lee berkongsi beberapa resipi lazat untuk meningkatkan prestasi ahli sukan kompetitif. 

Pada tahun-tahun kebelakangan ini, kajian yang dijalankan mendapati bahawa kentang ialah makanan semula jadi bermanfaat yang penuh dengan tenaga dan khasiat kebaikan untuk ahli sukan dan orang ramai mencatatkan prestasi terbaik. Kentang mudah dihadarn dan lebih padat dengan tenaga berbanding sayur-sayuran popular lain dan juga merupakan pilihan yang wajar untuk memenuhi keperluan tenaga dalam sesuatu pertandingan. Potatoes USA kini bekerjasama rapat dengan sekumpulan atlet terkenal di Amerika Syarikat dan juga beberapa negara di Asia seperti Jepun, Korea Selatan, China dan kini Malaysia. 


Dalam acara yang diadakan di KL Tower hari ini, tiga pelari juara bertahan telah dipilih untuk menyampaikan pesanan kepada komuniti bahawa pemakanan semula jadi berprestasi tinggi penting untuk golongan yang aktif bersukan. Mereka terdiri daripada pelari Menara No.2 Dunia & No. 1 Asia, Soh Wai Ching, pelari veteran No. 1 Malaysia, Jeffrey Ross dan juara ultra-maraton, Tahira Najmunisaa. 

Tiga pelari tersebut mengambil U.S. Potato Flex Energy Bar (Snek Penambah Tenaga Kentang A.S.) sebagai pembekal tenaga sepanjang larian lasak yang menguji ketahanan dan kekuatan fizikal mereka, dengan memanjat 2,058 anak tangga ke puncak Menara dalam usaha membaiki masa terbaik masing-masing. Di akhir larian, mereka menikmati minuman Smoothies Kentang A.S. untuk menggantikan simpanan glikogen yang kehabisan. 


Masa yang dicatatkan oleh mereka dalam larian menara sebanyak 2,058 anak tangga ke puncak Menara KL ini adalah :- 

1. Soh Wai Ching : 8 minit 42 saat 

2. Jeffrey Ross : 10 minit tepat 

3. Tahira Najmunisaa : 15 minit 55 saat 

Tahniah diucapkan kepada mereka bertiga kerana berjaya mendaki anak tangga dalam masa kurang 20 minit memang terbaiklah ketiga-tiga pelari tersebut. 


Soh berkata larian menara ialah acara sukan yang amat intensif yang memerlukan banyak tenaga dalam tempoh masa yang singkat. "Jumlah kalori yang dibakar untuk acara jalan kaki selama 10 mi nit menaiki tangga adalah bersamaan 20-30 min it berjalan kaki di permukaan rata. Oleh yang demikian, saya memerlukan jumlah karbohidrat secukupnya untuk membekalkan tahap tenaga yang tinggi. Malah, oleh kerana saya bersukan secara aktif, diet saya merangkumi 70% karbohidrat. Saya memilih karbohidrat yang baik, yang penuh berkhasiat dan makanan semula jadi untuk membantu saya. Kentang AS. memenuhi semua kriteria tersebut," ujar Soh. 

Ok kak lily kongsikan serba sedikit mengenai Kentang ni ek 


Kentang A.S. diminati ramai kerana mutunya yang tinggi. lni kerana suhu penanaman yang ideal, tanah yang subur, pemprosesan terkini dan kepakaran yang diwarisi sejak turun-temurun. Semua faktor ini menjadikan kentang A.S. antara kentang yang terbaik dunia. Tambahan lagi, piawaian ketat industri yang memenuhi semua spesifkasi Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan A.S., memastikan Kentang AS selamat dan bermutu tinggi. 

Dari segi kos, kentang A.S. boleh membekalkan nutrien penting pada harga termampu. Satu hidangan kentang (5.3 auns) berharga hanya RM1 .50. Malah, kentang mempunyai kandungan kalium, serat, protein, vitamin C dan E, kalsium, besi dan magnesium tertinggi bagi setiap Ringgit mengatasi sayur-sayuran lain seperti ubi keledek dan lobak merah. Antara hasil tanaman, kentang terus memberikan nilai paling hebat. 

Beberapa fakta penting tentang kebaikan kentang: 

• 620 Milligram Kalium
Dengan kandungan lebih banyak kalium daripada pisang saiz sederhana, kentang amat sesuai untuk membantu otot, jantung dan sistem saraf berfungsi dalam acara jarak jauh jangka panjang. 

• 26 gram karbohidrat
Kentang ialah karbohidrat berkualiti yang padat dengan nutrien penting untuk prestasi fizikal dan mental optimum dan menjadi sumber khasiat utama bagi otak dan sumber tenaga utama bagi otot. Oleh kerana simpanan karbohidrat badan anda terhad dan mungkin menyusut - walaupun dengan hanya satu sesi senaman yang berat dan/atau berpanjangan - kita perlu menggantikan bekalannya. 

• 110 Kalori untuk Tenaga
Mudah dihadam dan lebih padat dari segi tenaga berbanding sayur-sayuran popular lain, kentang ialah pilihan yang baik untuk memenuhi keperluan pelari maraton. 






Korang pun kalau nak cuba resipi kentang menggunakan POTATOES USA boleh ke http://www.potatogoodness.com/recipe-category/performance/


Mari LIKE dan FOLLOW di media sosial berikut : 

Website : 

Facebook : 



No comments :