Friday, August 4, 2023

Makan-Makan Di Restoran Mai Kedaghah Puspa Gomen Di Kota Warisan

Hi Korang,

Arituh kan kak lily ke Utara untuk projek makan-makan ya ampun kemain sedap wei sampai siap beli buat bekal lagi. Itulah sampai sekarang masih teringat-ingat lagi hah. Alangkah bestnya kalau hari-hari kita dapat makan menu-menu utara macam laksa, colek, mee celup ermmm terus nak meleleh air liuq kannn

Sekarang tidak lagi yer..


Korang boleh ke kawasan Sepang dekat KLIA ni, boleh dapat dah rasa menu makanan Utara di Restoran Mai Kedaghah.

Selain daripada laksa ada pelbagai makanan belah utara yang sedap-sedap. Boleh dikatakan Restoran Mai Kedaghah ini menawarkan variasi hidangan Padang Besar antaranya seperi Char Kue Teow, Nasi Ayam Penyet. Mukbang Seafood, Garam Belacan bersama jambu dan mangga serta pelbagai lagi.

Restoran Mai Kedaghah ini diusahakan suami isteri tiktoker yang cukup popular iaitu Puspa Gomen dan juga Kasyah.




Kalau korang nak tau yang Puspa Gomen ini cukup terkenal dengan video komedi yang mencuit hati. Mula aktif di platform tiktok sejak tahun 2018 dengan pelbagai jenis konten yang menghiburkan. Untuk info, Puspa Gomen juga ada mengeluarkan single yang bertajuk Abiy Sayang dan kini dalam proses memperkenalkan single keduanya. Puspa Gomen juga pernah terlibat dalam beberapa siri rancangan realiti dan juga pernah berlakon dalam drama bersiri satu ketika dulu.

Mengorak langkah setapak lagi dalam dunia perniagaan, Puspa Gomen dan suami memilih kedai makanan memandangkan mereka berdua memang suka makan dan sangat menghargai masakan tradisi lama dari negeri asal Puspa Gomen iaitu Perlis.

Baru sahaja dibuka pada 16 Julai yang lalu. Lokasi restoran di Sepang dan berdekatan dengan KLIA. Beroperasi setiap hari dari jam 4 petang hingga 12 tengah malam. Betul-betul tepi traffic light nak ke KLIA tuh, dari jauh dah boleh nampak.



Mehlah kak lily tunjukkan beberapa menu yang sudah pun menambat hati kak lily ni hah.


Laksa
Seriously sangat-sangat rekomen hah sebab kuahnya yang sangat padu dan pekat kerana kaya dengan isi ikan ermm langsung tidak kedekut. Kena makan panas-panas, kalau nak mintak kuah lebih pun boleh tau


Mukbang Seafood
Ada pelbagai jenis hidupan laut didalam satu dulang ataupun talam. Ada sotong, udang, kerang dan pelbagai lagi. Istimewanya diniikmati bersama sos hijau. Memang kak lily syorkan sos hijau homemade ini yang nampak macam pedas namun tidak yer, enak di cicah dengan menu makanan yang lain.


Ikan Miang Pla Pao
Ikan siakap yang digoreng garing, ada suhun dan juga salad. Ikan masih panas-panas dinikmati bersama sos hijau homemade.


Nasi Ayam Penyet
Untuk set nasi ayam penyet didatangkan bersama sambal. Kita boleh pilih samada desit (pedas giler) ataupun manjah (kurang pedas). Selain ayam terdapat juga ikan talapia dan ikan keli


Char Kue Teow
Ini juga antara hidangan yang menjadi tumpuan pelanggan jika datang ke sini. Ada pelbagai jenis Char Kue Teow ditawarkan iaitu samada kerang, ketam, udang dan juga kambing.

Nasi Ayam Kunyit Rohani
Nasi bajet didatangkan dengan ayam goreng kunyit resepi daripada ibunda Puspa sendiri. Set ini juga ada sup. Harga sepinggan RM5 sahaja.


Kerabu Maggi
Rasa padas, masam-masam manis dengan limpahan hidupan laut dan maggi.


Colek Garam Belacan
Istimewa untuk sos garam belacan ini adalah resepi Puspa Gomen sendiri. Memang sedap dinikmati bersama buah jambu dan mangga muda.


Tomyam Goong
Tom yam yang boleh dinikmati samada bersama nasi, mee hoon, kue teow ataupun mee.


Ayam Kiecap Desit
Lebih kurang dengan ayam kicap 3 budak gemuk. Cumanya ayam kiecap desit tidaklah terlalu pedas sangat, pendek kata just nice, tak terlalu pedas hah

Di Restoran Mai Kedaghah memang ada pelbagai jenis minuman tapi dalam banyak minuman di sini kak lily paling rekomen 3 minuman ini.


Ayaq Kedaghah
Sangat besar ya saiz gelas minuman ini. Minuman yang seolah air bandung tetapi tidak diletakkan susu tetapi digantikan dengan laici. Sedap teruk!


Teh Tarik Kedaghah
Minuman panas yang cukup istimewa. Dengan buih-buih yang cukup banyak, seimbang rasa teh dan susu.


Milo Taboq Kedaghah
Begitu juga dengan air milo taboq ini. Juga didatangkan dengan saiz sangat besar dan paling penting ianya tidak manis. Kemanisan sedang-sedang elok sahaja tapi yang best milo yang ditaboq memang banyak ya.

Bagi kak lily, majoriti menu-menu yang ditawarkan di sini kak lily gemarkannya, walaupun nampak biasa sahaja tapi dari segi rasa sangat-sangat enak. Ermm lain kali kak lily akan order lagi menu-menu hebat ini hah




Untuk korang yang ingin membuat tempahan atau pertanyaan boleh hubungi di talian 012-7020010 (admin untuk Restoran Mai Kedaghah).

Jom kita ke:

RESTORAN MAI KEDAGHAH
22 Jalan KLIA Avenue
Kota Warisan Sepang



Jom LIKE dan FOLLOW mereka sekarang jugak :


IG Link : 

Facebook Link : 




No comments :