Wednesday, September 26, 2018

Kempen Pemerkasaan Belia, ‘Fresh Breath For Malaysia’ oleh Guardian Malaysia dan Limkokwing University of Creative Technology


Hi Korang,

Timbalan Menteri Belia dan Sukan, YB Steven Sim melancarkan kempen komunikasi digital dan pemerkasaan belia, ‘Fresh Breath For Malaysia’ yang dianjurkan oleh Guardian Malaysia dan Limkokwing University of Creative Technology, di sini, pada hari ini. 


Dalam satu kajian terbaru mengenai pelajar pergigian di Malaysia mendapati bahawa satu dalam setiap dua mengalami malodour oral klinikal atau nafas berbau.[1] Angka di seluruh dunia menunjukkan bahawa dari 22 peratus hingga 50 peratus daripada populasi global mengalami nafas berbau sederhana.[2] Kehilangan nafas yang buruk boleh memberi kesan sosial dan psikologi yang menderita termasuk keyakinan diri yang rendah dan harga diri yang rendah, dan ia perlu diambil serius.[3]

Guardian Malaysia, rangkaian penjagaan kesihatan, kecantikan dan penjagaan peribadi terbesar di Malaysia, dengan lebih daripada 400 kedai di seluruh negara mengadakan kempen ini sempena pengenalan pencuci mulut Mouth Fresh 6 Actions. 

Matlamat kempen ini adalah untuk memperkasakan pelajar Limkokwing untuk menginterpretasikan secara kreatif tema ‘Fresh Breath For Malaysia’ sebagai mempamerkan tenaga positif ke arah negara sambil menggalakkan kebersihan mulut yang lebih baik melalui ekspresi visual dan multimedia. Hadiah wang tunai sebanyak RM14,000 akan diberikan kepada 10 penyertaan teratas dalam dua kategori. 

Menurut Timbalan Menteri Belia dan Sukan, YB Steven Sim, kempen ‘Fresh Breath for Malaysia’ memberi peluang kepada belia di Malaysia dan seluruh dunia untuk menjadi agen perubahan yang boleh berkomunikasi secara jujur serta bertanggungjawab ke atas isu yang memberi kesan kepada ramai orang. 


“Hari ini anda bersuara tentang masalah penjagaan mulut, esok anda akan menyelesaikan isu-isu yang lebih besar. Sebahagian besar keterbukaan di Malaysia dipacu oleh kehidupan digital kerana jangkauan dan kesannya yang cukup besar. Cabarannya adalah untuk berkomunikasi secara bertanggungjawab ketika mengangani isu-isu yang sensitif. Kempen ‘Fresh Breath for Malaysia’ oleh Guardian dan Limkokwing ini sememangnya satu platform yang baik untuk memperkasa dan menggalakkan belia menyuarakan pendapat mereka,” kata YB Steven Sim. 

Lebih daripada 100 penyertaan diterima daripada pelajar Limkokwing, dengan 20 penyertaan yang disenarai pendek berkongsi rasional untuk kerja mereka sebelum Timbalan Menteri Belia dan Sukan, pengurusan tertinggi Guardian dan Limkokwing, rakan industri dan lebih daripada 500 rakan sebaya mereka. 


Ketua Pegawai Eksekutif Guardian Health and Beauty Sdn. Bhd, Soren Lauridsen ketika mengulas tentang kempen ‘Fresh Breath for Malaysia’ berkata, “Ini merupakan platform buat belia agar yakin tentang visi mereka dalam menangani isu mulut berbau yang dilihat ‘tabu’ menerusi cara yang lebih memberi inspirasi. Cara sebegini membolehkan ramai orang untuk sama-sama berbincang tentang kebersihan oral dengan lebih baik dan semangat. Mereka akan melakukan sesuatu yang bermakna dan penting buat ramai belia di Malaysia – menyuarakan masalah nafas berbau secara terbuka dan menyediakan platform untuk bercakap mengenainya.” 

Pencuci mulut Fresh Mouth 6 Actions Guardian mengurangkan plak gigi, menghalang rongga, menguatkan gigi, menyegarkan nafas, menggalakkan gusi yang lebih sihat dan mengembalikan mineral ke enamel sambil membunuh 99.9% kuman. Terdapat tiga varian Cool Mint, Peppermint dan Daun Teh. 

Apabila digunakan sebagai sebahagian daripada rutin penjagaan mulut lengkap dua kali sehari, flossing dan dengan diet yang baik, cuci mulut boleh menawarkan manfaat tambahan dari segi mengurangkan nafas dan rongga mulut.[4]


Naib Presiden Kanan Penyokong Industri Limkokwing, Dato’ Raja Aznil Raja Hisham menjelaskan bahawa universiti dan pelajarnya adalah unik dalam memberikan perspektif yang berbeza kepada kempen ‘Fresh Breath for Malaysia’. 

"Kampus Cyberjaya kami menempatkan pelajar dari 160 negara. Budaya berbilang budaya di kampus menimbulkan kerja yang mempunyai kedalaman dan keluasan pemikiran dan pelaksanaan global yang kreatif yang ditunjukkan dalam penghujahan yang kami terima untuk ‘Fresh Breath for Malaysia’. Pendedahan yang mereka terima dan pengalaman industri yang mereka terima melalui kempen ini adalah persiapan yang baik untuk kerjaya masa depan mereka. Rekod cemerlang selama 40 tahun memberikan universiti ini banyak kelebihan dalam memberikan pengalaman berharga buat para pelajarnya. Para pelajar Limkokwing telah bekerjasama dengan beberapa jenama besar dan paling berjaya di seluruh dunia yang memasarkan pelbagai produk, termasuklah Guardian. Kolaborasi unik dengan industri ini turut membina reputasi dan sifat kompetitif menerusi reka bentuk inovatif serta jenama yang efektif,” jelas Dato’ Raja Aznil. 


Limkokwing University adalah sebuah institusi pembelajaran pelbagai budaya yang menyediakan pelajar dengan pendedahan industri. Pelajar memperoleh pandangan industri dan peluang rangkaian profesional yang memberi mereka kelebihan yang diperlukan untuk berjaya dalam persekitaran global. 

Udian online akan bermula pada 20 September, dan kempen komunikasi digital terbaik untuk ‘Fresh Breath for Malaysia’akan ditentukan menerusi pertimbangan panel industri dan undi dalam talian. 

Harga dan Ketersediaan 

Pencuci mulut Fresh Mouth 6 Actions Guardian boleh didapati di semua cawangan Guardian di seluruh negara, dan melalui penjaga e-store di www.guardian.com.my dalam tiga varian Cool Mint, Peppermint dan Tea Leaf dalam 250ml pada RM9.33, 750ml pada RM16.88, atau pek 2 dari 750ml pada RM24.43.



[1] Rani, H, Ueno, M., Zaitsu, T, Furukawa, S, and Kawaguchi, Y, 2015. Factors associated with clinical and perceived oral malodour among dental students. J Med Dent Sci, 62(2): 33-41 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26183831
[2] Akaji, Ezi & Folaranmi, Nkiru & Ashiwaju, Olufunmilayo. (2014). Halitosis: A Review of the Literature on Its Prevalence, Impact and Control. Oral health & preventive dentistry. 12. 297-304. 10.3290/j.ohpd.a33135. https://www.researchgate.net/publication/269767667_Halitosis_A_Review_of_the_Literature_on_Its_Prevalence_Impact_and_Control
[3] Akaji, Ezi & Folaranmi, Nkiru & Ashiwaju, Olufunmilayo. (2014). Halitosis: A Review of the Literature on Its Prevalence, Impact and Control. Oral health & preventive dentistry. 12. 297-304. 10.3290/j.ohpd.a33135. https://www.researchgate.net/publication/269767667_Halitosis_A_Review_of_the_Literature_on_Its_Prevalence_Impact_and_Control
[4] https://www.ada.org/en/member-center/oral-health-topics/mouthrinse











Kaki Bebel,

LILY

www.ciklilyputih.com

No comments :