Thursday, August 23, 2018

ANTABAX Melancarkan Kempen "BRING JOY BACK, NOT GERMS"!

Hi Korang,


Sebagai ibu saya sentiasa mahu melindungi keluarga saya daripada dijangkiti kuman dan bakteria. Apatah sekarang ini cukup popular dengan masalah seperti jangkitan HFMD yang cukup berleluasa di negara kita.


Dan sebagai solusinya saya telah menyediakan sabun ANTABAX untuk kegunaan harian keluarga saya. Sepertimana yang kita ketahui ANTABAX merupakan jenama penjagaan diri anti-bakteria HALAL yang pertama di Malaysia.


Berdasarkan ststistik daripada Kementerian Kesihatan Malaysia, sehingga 16 Ogos 2018 didapati sebanyak 52,393 pelajar dilaporkan mendapat jangkitan HFMD. Melihat kepada senario ini, ANTABAX telah melancarkan kempen "Bring Joy Back, Not Germs". Pelbagai aktiviti telah disediakan dan paling menarik tips serta cara menjaga kebersihan tangan menerusi nyanyian lagu yang sangat 'catchy' yang boleh memikat hati kanak-kanak.

Ms Mandy Lee dari Lam Soon Edibles Oils Sdn Bhd,wakil dari pihak Antabax memberi ucapan aluan serta penerangan sedikit sebanyak tentang kempen yang sedang dijalankan.


Paling menarik turut diadakan sesi penerangan berinformasi mengenai HFMD "Knowing Communcable Diseases, HFMD Prevention" oleh Dr Anza Elias (Occupational Health Physician, Sunway Medical Centre).

Merujuk kepada kenyataan dari Centre for Disease Control (CDC), dianggarkan sebanyak 80 peratus jangkitan adalah disebabkan oleh sentuhan. Dan CDC juga mencadangkan penjagaan kebersihan (hygience) adalah antara yang paling penting untuk mengelakkan kita mudah jatuh sakit dan juga menyebarkan penyakit kepada orang lain.


Dr. Anza juga ada menjelaskan tentang apa itu 'communicable disease'?

Iaitu sejenis jangkitan yang boleh disebarkan melalui :-

jangkitan dari darah dan bendalir
bernafas didalam zon 'airborne virus'
kena gigitan serangga (seperti nyamuk dan sebagainya)

Secara kesimpulannya, bagi mencegah pemasalahan penyakit berjangkit lebih mudah disebarkan. Ianya perlu dimulakan daripada diri sendiri terlebih dahulu iaitu sentiasa menjaga kebersihan. Sebagai ibu, saya sentiasa mendidik anak saya untuk menjaga kebersihan diri. Terutama mencuci tangan sentiasa sebelum dan setelah melakukan aktiviti.

Sekurangnya kita dapat mengurangkan masalah HFMD dari terus merebak dikalangan masyarakat kita 



No comments :