Saturday, August 9, 2014

Aplikasi UPSR iBUDDY Mantapkan Ulangkaji Melalui Pembelajaran Seiringan Dengan TV

Hi Korang,

Entry ilmiah sket ye..

Ada berita baik mengenai adik-adik yang bakal menduduki peperiksaan UPSR. Tak kira lah tahun depan ke tahun lagi satu ke, belajar suka-suka ni kan.

Astro sangat komited dalam menambah baik setiap kandungan yang disiarkan dan bagi menambah keberkesanan kandungan ilmiah yang disampaikan, Astro Tutor TV UPSR bakal melancarkan sebuah aplikasi pengiring pendidikan iaitu UPSR iBuddy. 


Aplikasi ini direka khas untuk digunakan semasa menonton program TV bersiri UPSR Sains Bersama iBuddy yang akan disiarkan pada setiap hari Khamis hingga Ahad bermula dari 9 Ogos 2014 (Sabtu) pada jam 10.30 pagi, 6.00 petang dan 10.30 malam secara eksklusif hanya di Astro Tutor TV UPSR (Saluran 601). UPSR iBuddy boleh dimuat turun secara percuma untuk semua peranti iOS dan Android di App Store dan Play Store. Para pengguna juga boleh melayari laman web ibuddy.my melalui komputer, telefon bimbit dan tablet dengan menggunakan pelayar Internet seperti Internet Explorer, Google Chrome, Firefox ataupun Safari.

Aplikasi ini menerapkan konsep pembelajaran seiringan dengan TV yang menceriakan. Aplikasi ini memuatkan kaedah pembelajaran interaktif dengan pelbagai nota ringkas beserta visual grafik yang menarik. Para pengguna juga boleh menguji tahap pemahaman mereka dengan menjawab rangkaian soalan Pop Kuiz dan Kuiz Tambahan yang disediakan. Papan Markah turut dimuatkan untuk pengguna menganalisis jumlah mata terkumpul dan kedudukan terkini berbanding para pengguna yang lain.

Bersempena dengan pelancaran siri dan aplikasi ini, Astro Tutor TV UPSR juga akan menganjurkan peraduan dengan menggunakan aplikasi UPSR iBuddy. Peraduan yang akan bermula dari 9 Ogos hingga 7 September ini memerlukan para penonton mengambil bahagian dengan memuat turun aplikasi ini ataupun daftarkan diri dengan melayari ibuddy.my dan seiringkan dengan siri UPSR Sains Bersama iBuddy di Astro Tutor TV UPSR dan jawab soalan kuiz yang disediadakan untuk setiap episod. Setiap minggu, seorang pengguna UPSR iBuddy yang mengumpul markah tertinggi akan memenangi hadiah utama iaitu sebuah iPad Mini manakala pemenang tempat kedua hingga kelima akan membawa pulang pelbagai hadiah cenderahati eksklusif dari Astro Tutor TV.

Vickie Lai, Ketua Bahagian Pendidikan Astro berkata, “Astro Tutor TV sentiasa berusaha dalam menyediakan platform pendidikan yang berkesan buat para penonton dan kami bergerak selari bersama kemajuan teknologi dengan pelancaran UPSR iBuddy. UPSR iBuddy merupakan satu cetusan kaedah baru pembelajaran di mana di samping para penonton dapat mendengar dan melihat kandungan di televisyen, mereka juga berpeluang untuk turut menyertai sesi pembelajaran tersebut dengan pelbagai ciri interaktif menarik yang disediakan di dalam aplikasi ini.

Oleh itu, mantapkan persiapan untuk menghadapi UPSR dengan menonton siri UPSR Sains Bersama iBuddy pada setiap hari Khamis hingga Ahad bermula dari 9 Ogos 2014 (Sabtu) pada jam 10.30 pagi, 6.00 petang dan 10.30 malam secara eksklusif hanya di Astro Tutor TV UPSR (Saluran 601) seiring dengan pembelajaran interaktif melalui aplikasi UPSR iBuddy.

4 comments :

Suria Amanda said...

Zaman dania nanti dh xde UPSR dh...mcm pelik je...applikasi ni bagus.. at least murid x bosan kan...

Wak Lat said...

Salam. Hee anak saya pun baru lepas UPSR tahun lepas juga.

Unknown said...

kanapa saya x boleh belajar seiring dengan tv..dya ckp anda tlh berdftar pada peranti lain..

Unknown said...

kanapa saya x boleh belajar seiring dengan tv..dya ckp anda tlh berdftar pada peranti lain..