Friday, December 11, 2020

Bercuti Hujung Minggu Di The 5 Elements Hotel, Kuala Lumpur

Hi Korang, 

Lama tak cuti-cuti Malaysia kan, maklumlah musim-musim Covid19 ni manelah orang nak berjalan sangat.Tapi sebab dah terlalu lama sangat dan kebetulan Mr Big ade keje sket kat KL hari tuh,heret jugak bebudak ni pi sekali kan, semua nak ikut tidur hotel so ktorang check in di The 5 Elements Hotel area Chinatown ni hah. 

senantiasa ada manusia pelik di situ ek

Selamat Datang di The 5 Elements Hotel - hotel butik bertema unik di Chinatown yang terkenal, Kuala Lumpur yang menawarkan bilik hotel dengan harga yang berpatutan serta perkhidmatan yang diutamakan untuk para tetamu yang menginap di sini. 

sampai pun dah maghrib sebab keje habis lambat kan

Di ilhamkan dari falsafah tradisional Wu Xing (五行), yang mana ianya di tafsirkan ditafsirkan semula untuk pelancong moden yang arif yang mencari sesuatu yang luar biasa. Di sini, air, kayu, api, bumi dan logam - Lima Elemen penting untuk keseimbangan sejagat - menetapkan tema untuk suasana kontemporari, bergaya dan pengalaman perkhidmatan yang menyegarkan. 

rating di Agoda.com dan Booking.com - bagus kan


Terdapat beberapa jenis bilik di hotel ini seperti Standard Single, Superior Twin, Deluxe Queen, Deluxe Theme Room, Family Interconnecting Room, Water Suite, Fire Suite, Wood Suite dan Metal Suite 


Sebab hanya semalam so kita dapat bilik Deluxe Queen jer, ok dah tuh kan. 










Bilik-bilik yang dihias sederhana ini mempunyai Wi-Fi percuma, flat screen tv, mini fridge, dan kemudahan membuat teh dan kopi. Jikalau menginap di suite bertema, ada tab mandi berpusar tau. 



Kesemua bilik-bilik ini di nyahkuman (sanitize) sebelum para tetamu menginap di sini, sangat-sangat mengikut SOP yang telah kerajaan tetapkan. 

Disediakan juga hand sanitizer dan wet tissue untuk kegunaan para tetamu


Di sebabkan semuanya adhoc ktorang tak de apa-apa plan pun malam tuh, just berjalan-jalan di sekitar Chinatown dan Kotaraya. 

Tempat makan dont worry, terdapat banyak pilihan makanan mengikut citarasa korang. Cumanya samada dekat ataupun jauh, so kitaorang kan suker berjalan so dipilihnya makan jauh sket lebih kurang 500meter macam tuh dari kawasan hotel. 






Saja nak makan di gerai, selalu makan di restoran jer so tukarlah selera sket kan. Lepak di tempat makan di hadapan Kotaraya ini, banyak menu pilihan seperti goreng-goreng, sate, steamboat dan memacam lagi. Sebut je nak makan apa, semuanya ada heheheh. 


Rupanya lokasi The 5 Elements betul-betul bahagian belakang kawasan Petaling Street, daripada lobby hotel dah boleh nampak pintu masuk Petaling Street ni. Tapi di sebab pandemik Covid19 kebanyakan kedai tidak dibuka pada waktu malam so ktorang hanya jalan-jalan sambil berOOTD di sekitar kawasan Chinatown ini. 

Beberapa tempat menarik yang bedekatan dengan The 5 Elements Hotel adalah : 

Central Market 


Dibangun pada tahun 1928, Central Market pernah menjadi pasar basah biasa. Pada tahun 1980-an, tempat ini yang juga dikenal sebagai Pasar Seni telah dirubah menjadi pusat seni dan kraf tempatan. Kini ia merupakan salah satu mercu tanda yang paling dikenali dan terkenal di Kuala Lumpur. 

Jarak dari hotel: 0.4km 

Petaling Street 


Salah satu destinasi pelancongan yang dicari di sekitarnya, adalah Petaling Street yang terkenal. Lokasi ini menjalani pengubahsuaian besar pada tahun 2003 untuk memudahkan persekitaran yang lebih baik untuk semua orang. Syurga untuk makanan, pelbagai jenis dan makanan tempatan ditawarkan. 

Jarak dari hotel: 0.2km 

Ada juga hipster cafe yang berdekatan dengan hotel ini seperti Luckin Kopi, Vintage 1988 Cafe Jalan Sultan, Leaf & Co. Café, Jalan Sultan, Mingle Cafe, Jalan Sultan, Merchant’s Lane dan banyak lagi. Tapi ktorang tak sempat nak singgah sebab ada hal lain pulak memasing kan, so next time we will come again.


Oh lupa nak bagitau, untuk korang yang ingin berjalan ke tempat tarikan lain di sekitar Kuala Lumpur ini, boleh menaiki bas The Hop On Hop Off yang hentiannya betul-betul di hadapan pintu masuk hotel. Jadi tak payah nak bersusah payah menunggu di tepi jalan tau. 



Kebetulan pulak, sabtu tuh ada Pasar Karat di hadapan hotel, so sempatlah ktorang cuci mata di situ.Pelbagai jenis barang-barang antik dan barang-barang lama di jual, bagi kak lily nampak elok jugak. Untuk peminat barang-barang lama ni memang harus ke sini. 



Bagi mereka yang sekali sekala ingin menukar angin bercuti di Kuala Lumpur ini bolehlah menginap di The 5 Elements Hotel ini kerana lokasinya yang betul-betul di tengah-tengah pusat bandar Kuala dan harganya amat berpatutan sekali. 

Ini alamatnya : 

The 5 Elements Hotel 
Lot 243 Jalan Sultan (Chinatown), 
50000, Kuala Lumpur 

Tel : 03-2031 6888 

Waze : The 5 Elements Hotel 
Landmark : Jalan pintu masuk bahagian belakang Petaling Street. 

Untuk parking : masuk ikut pintu masuk Kompleks Selangor tuh sebab diaorang share kawasan parking lot sama, naik je lift ke level G 


Mari LIKE dan FOLLOW mereka di social media berikut :- 

Website : 

Facebook Link : 

Instagram Link : 





No comments :