Tuesday, June 9, 2020

PERMAJU INDUSTRIES BHD Kini Beralih Ke Industri Pembuatan Sarung Tangan.

Hi Korang, 

Permaju Industries Bhd telah menggabungkan anak syarikat milik penuh, Permaju Glove Sdn Bhd (PGSB) untuk menceburkan diri dalam pembuatan sarung tangan dengan kekurangan sarung tangan global. 

Permaju Industries Bhd beralih dari pemaju ke pasaran sarung tangan untuk memenuhi kekurangan sarung tangan global.


Dalam kenyataan kepada Bursa Malaysia pada Jumaat lalu Permaju mengatakan PGSB dimiliki 100 peratus oleh kumpulan itu dan ia diperbadankan pada 5 Jun 2020. 


Permaju berkata, aktiviti utama PGSB yang dimaksudkan adalah membuat, mengedar, membeli, menjual dan secara amnya menjual barang getah untuk tujuan industri dan komersial. 

"Alasan penubuhan PGSB adalah untuk mempermudah pengembangan aktiviti perniagaan kumpulan dan anak syarikatnya," katanya. 

Permaju terlibat dalam pengedaran francais Volkswagen dan Ford. 

Ia juga terlibat dalam pembangunan harta tanah dan memiliki sebidang tanah besar di Sabah dan Seremban, Negeri Sembilan. Di Seremban, ia memiliki lebih dari 300 ekar tanah yang sesuai untuk pembangunan harta tanah atau kegiatan industri. 

Permaju telah mempertimbangkan untuk menggunakan tanah di Seremban untuk melakukan pelbagai jenis perniagaan, termasuklah projek pengembangan hartanah tetapi perancangan tersebut tidak kesampaian kerana keadaan pasaran ekonomi yang mencabar. 


Namun kumpulan ini bakal menggunakan tanah-tanah ini untuk membina kilang pembuatan sarung tangan untuk usaha barunya. 

Perniagaan pembuatan sarung tangan di Malaysia kini dikuasai oleh Top Glove Glove Corp Bhd, Supermax Corp Bhd, Hartalega Holdings Bhd dan Kossan Rubber Industries Bhd dan kesemua syarikat-syarikat ini telah menyaksikan lonjakan permintaan sejak kemunculan Disember lalu, berikutan terjadinya wabak coronavirus atau Covid-19 yang mematikan pasaran dari China. 

Wabak Covid-19 telah berubah menjadi pandemik global khususnya, lebih daripada tujuh juta orang telah dijangkiti dan virus itu telah meragut lebih dari 400,000 nyawa di seluruh dunia. 



Pembuat sarung tangan Malaysia membekalkan hampir dua dari setiap tiga sarung tangan di seluruh dunia. 

Tahun lalu, permintaan global untuk sarung tangan adalah 290 bilion keping, di antaranya 187 bilion dibekalkan oleh Malaysia. Permintaan global untuk sarung tangan lebih dari 300 bilion keping, kerana wabak itu. 

Para penganalisis yang bercakap dengan syarat tidak mahu disebutkan namanya mengatakan bahawa Permaju mungkin muncul sebagai pemain besar berikutnya di pasaran kerana mempunyai sokongan pelabur yang kuat untuk membawa pembuatan sarung tangan ke skala yang lebih tinggi. 

Mereka juga percaya bahawa permintaan sarung tangan akan terus meningkat kerana kekurangan sarung tangan di pasaran utama di seluruh dunia.


No comments :