Thursday, June 25, 2020

Kontrak RM1.3 Billion Milik ANZO Holdings Bhd

Hi Semua,


Kita sambung lagi citer mengenai ANZO Holdings Bhd

Berita gembira dari Anzo Holdings Bhd iaitu mereka telah memenangi kontrak bernilai RM1.3 bilion untuk membekal kilang tembaga selama 40 bulan kepada kumpulan pembuatan keluli di Korea Selatan berkuatkuasa 1 Julai.

Wow, kagum kak lily mendengarnya

Syarikat itu menandatangani perjanjian dengan CSTME Resources Sdn Bhd, yang merupakan pengedar tempatan dalam satu majlis tertutup di sini.



CSTME adalah salah satu pengimport utama dan pengeksport bahan bukan ferus di Malaysia, yang mempunyai pengkhususan terutamanya dalam produk tembaga.

Bahan-bahan setelah dibeli ianya akan melalui beberapa proses iaitu dipotong, diasingkan dan dinilai di kilang syarikat di Selangor, sebelum dibungkus dan dihantar kepada para pembeli.

Dalam satu kenyataan, Anzo mengatakan CSTME akan membekalkan 1.420 tan metrik tembaga milberi, bernilai RM23,000 kepada Syarikat Tembaga Korea Selatan setiap bulan.  akan membeli tembaga untuk dilekatkan semula ke dalam plat tembaga dan produk tembaga untuk tujuan pembinaan industri dan elektrik.


Pengarah Urusan Anzo Holdings Bhd Datuk Eddie Chai Woon Chet


Perdagangan dalam sekuriti Anzo ditangguhkan semalam atas permintaan syarikat berkuat kuasa jam 4.22 petang, sementara menunggu pengumuman. Harga terakhir yang diperdagangkan ialah 15 sen.

Saham tidak diniagakan hari ini.

Dalam dua tahun terakhir Anzo secara aktif mencari perniagaan baru untuk mempelbagaikan aliran pendapatannya setelah mencatat kerugian bagi banyak pihak kerana keadaan pasaran.

Dalam pengajuan baru-baru ini kepada Bursa Malaysia, Anzo mengatakan pihaknya sedang meninjau rancangan perniagaan syarikat untuk mengurangkan kemungkinan kesan negatif yang timbul dari pandemik Covid-19.

Syarikat mencatatkan pendapatan sebanyak RM8.37 juta pada suku ketiga yang berakhir pada 30 April 2020, hampir enam kali ganda berbanding tahun sebelumnya yang sama.

Anzo mengatakan bahawa sejajar dengan hasil operasi yang bertambah baik, ia telah mencapai kerugian kecil sebelum cukai sebanyak RM2,000 berbanding dengan kerugian sebelum cukai sebanyak RM1.03 juta pada suku sebelumnya tahun sebelumnya.

Untuk tahun ini, pendapatan dan keuntungan kasar syarikat masing-masing meningkat kepada RM15.51 juta dan RM1.38 juta. Kerugian sebelum cukai dikurangkan hampir separuh, dari RM2.7 juta pada tahun 2019 kepada RM1.39 juta pada tahun 2020.

Anzo akan mencatat pendapatan yang lebih baik pada suku keempat yang berakhir pada 31 Julai 2020.





No comments :