Tuesday, June 18, 2019

archiQ 2019 Ke Arah Memajukan Amalan Senibina Malaysia

Hi Korang, 


Cuba sebut sket camne bunyinya archiQ tuh? 


Hehehe cam nie lah archiQ cara sebutannya [arki-queue] 


Archi ni adalah singkatan kepada Architect yang bermaksud Arkitek alah yang kerjanya merangka, membina tak kira apa juga jenis bangunan baik kediaman mahupun komersil. 

Disebabkan kak lily ni berlatarbelakangkan ‘building’ industry so ini adalah perkara biasa yang setiap hari di dengar, yelah kat site office pun ada 2-3 orang Arkitek dan perasan jugaklah diaorang ada cerita mengenai archiQ ni.



archiQ anjuran Persatuan Arkitek Perunding Malaysia (ACA:M) ini merupakan Persidangan antarabangsa yang terkemuka memberi tumpuan kepada melengkapkan latihan Arkitek di Malaysia dengan kemahiran perniagaan yang bijak untuk terus mengikuti perkembangan teknologi dan perniagaan di pasaran. 

Kalau korang nak tau Persatuan Arkitek Perunding Malaysia (ACA:M) adalah sebuah organisasi berdaftar peringkat nasional yang mewakili kepentingan kolektif firma seni bina yang mengamalkan di seluruh Malaysia. 

Fokus utama ACA:M ialah 

• untuk menangani isu-isu dan cabaran yang dihadapi oleh ahli-ahli kami, terutamanya dalam hal-hal yang berkaitan dengan perniagaan seni bina; dan 

• untuk mewakili dan menyokong firma-firma senibina dalam usaha mereka untuk memberikan tahap kecemerlangan yang tinggi dalam perkhidmatan mereka.


"The architectural profession is no longer a simple practice of the art and science of building. Today, there are many complimentary, and at times opposing facets, interlinked with the practice of architecture, and archiQ 2019 is a golden opportunity for all practitioners - whether fresh or veterans - to learn from the vast experiences of the speakers that have been lined up in this event," komen AR Jasmeet Sidhu, Director of archiQ 2019 & Founding President of ACA:M

Persidangan dua hari yang diadakan di Consist College, Ampang Ulu Klang, menampilkan sepuluh (10) ‘speaker’ daripada latar belakang yang pelbagai dan direka untuk memberi pengetahuan mengenai menjalankan amalan seni bina dalam persekitaran kompetitif hari ini. Dengan lima orang ‘speaker’ yang dipaparkan setiap hari, para ahli mempunyai wawasan menarik ke dalam pelbagai bidang yang berkaitan dengan amalan harian Arkitek.




Speaker Jemputan Dato’ Zubair Afandi bin Omar, Artist, dengan topik "Art: The Next Financial Equity”.


Topik-topik termasuklah : 


Hari Pertama

• Ahmed Subactogin, CEO/MD, Par Synergy (M) Sdn Bhd 
Topik : Specialist Food Facilities Design 

• Dato' Zubair Afandi bin Omar, Artist 
Topik : Art - The Next Financial Equity 

• Feisal Noor, VP, AECOM South-East Asia 
Topik : Challenges of the River of Life 

• M. Puravalen, Partner, Valen, Oh & Partners, Solicitors 
Topik : Strict Liability - How it Affects Architects 

• Aminah bte Abd Rahman, General Manager, Construction Research Institute Malaysia Topik : Timely Construction Permits 




Panel Discussion Session
(dari kiri) panel moderator Ar Erric Chew, Honorary Secretary of ACA:M, guest speaker Dato’ Zubair Afandi bin Omar, Artist, guest speaker Feisal Noor, Vice President of AECOM South East Asia, guest speaker Ahmed Subactogin, CEO and Managing Director of Par Synergy (M) Sdn Bhd.


Hari Kedua


• Dato’ Nitin Nadkarni, Partner, Lee Hishammuddin Allen & Gledhill, Solicitors 
Topik : Staying Safe in a Litigious Society 

• Christopher Chang, Director of IFS Advisory Services Sdn Bhd 
Topik : Taxation Principles for Architects 

• Ir Nirinder Singh Johl, Managing Director, TNBX Sdn Bhd 
Topik : Solar - Is it a Viable Option in Malaysia 

• Girish Ramachandran, Executive Director of 27 Advisory Sdn Bhd 
Topik : lnvestible Masterplans 

• Adj Prof Anthony Wong, Board Member, Malaysia Green Building Council 
Topik : Replacing Waste Water Treatment Plants with Structured Wetlands 

archiQ 2019 telah berjaya memberikan pemahaman yang mendalam tentang banyak topik yang berkaitan dan mendorong pembelajaran rakan sebaya yang bermakna, sehingga membuka jalan bagi Arkitek untuk menerapkan pengetahuan yang diperoleh di sini untuk persekitaran amalan dunia nyata mereka. 

"While design remains an Architect's core competency, business skills and acumen are equally needed to succeed in today's competitive world. With archiQ covering diverse topics each year, we are passionate at what we do and are positive that participants will gain more from the conferences in the coming years," kata AR Jasmeet Sidhu.




Perasmian archiQ 2019 (dari kiri) Ar Normah Latiff, Council Member of ACA:M, Ar Erric Chew, Honorary Secretary of ACA:M, Ar Jasmeet Singh Sidhu, President of ACA:M and Director of ArchiQ 2019, Ar Zairul Azidin bin Badri, President of LAM &Guest of Honour, Ar Jafri Merican, Council Member of ACA:M, Ar Bobby Low, Council Member of ACA:M.


ACA:M percaya bahawa untuk profesion ini Arkitek mestilah berpengetahuan baik dan bijak dalam ilmu perniagaan untuk melaksanakan peranan yang berbeza semasa melaksanakan tanggungjawab mereka secara profesional dan tekun terhadap pelanggan dan orang awam secara keseluruhan. 


Untuk para profesional yang ingin menyertai ACAM ini

Keahlian hanya dibuka kepada pemilik firma arkitek. Setiap firma terhad kepada 2 pengarah. Bagi acara-acara kecil yang dianjurkan oleh ACA:M adalah PERCUMA kepada ahli. Kedua-dua pengarah dengan keahlian ACA:M dari firma yang sama boleh menghadirinya.

Bagi bukan ahli (arkitek) mereka perlu membayar yuran nominal untuk menghadiri acara yang dianjurkan oleh ACA:M. Acara besar seperti ArchiQ tidak percuma tetapi setiap peserta perlu membayar, ahli dengan kadar diskaun.

Kadar yuran keahlian adalah seperti berikut :

Yuran tahunan          RM400
Yuran 'initial joining' RM200


Untuk info lanjut boleh hubungi : 

ACA:M Secretariat di +6018 328 4339

Bagi kak lily seseorang yang mempunyai jawatan profesional sebegini haruslah menyertai program sebegini untuk menambahkan ilmu dan pengetahuan untuk kemudahan mereka di masa hadapan.

Tak kiralah apa juga bidang pun, samaada korang doktor, engineer, QS, safety pun kan..

Carilah ilmu selagi kita boleh bernafas kemana juga pun...












Kaki Bebel,

LILY

www.ciklilyputih.com




19 comments :

el said...

wahh diorg pun ada persatuan jugak..mula2 tu nak sebut igtkan arciq sajo..salah rupanya kihkih..baguslah ada persatuan mcm ni mcm2 agenda boleh join

Ana Suhana said...

Setuju dengan kata kak lily. Cari lah ilmu selagi mampu. Tak kisah bidang yang kita ceburi. Kalau perlu berdaftar dengan persatuan,buat je demi kepentingan kita pada masa depan. aish baca entri ni terus rasa nak apply MIA skrg je.

Aerill Hassan said...

menariknya. dulu2 masa kecil pernah teringin nak jadi arkitek, tapi lepas tu tiap tahun asyik tukar cita-cita haha. yg bagi talk dalam persidangan ni bukan calang2 orang ya, tengok jawatan semuanya wow! teringin nak dengar apa yg dikongsikan :)

Sunshine Kelly said...

Wah! this is quite an intense topic for me as i m not so well verse in this field. But never the less its good to add some knowledge.

Farah Waheda Wahid said...

ok sebutan biar betul.... ok ok... ha ha ha...

Ernie Tomo said...

Arki-Q.. Saya baca memula bunyi “acik” pulak :D Wah cik lily background architecture ya? Memang bagus event macam ni. As professionals boleh tingkatkan lagi kredibiliti sendiri kan selain tambah knowledge dan networking baru.

Muhammad Naim Abdullah said...

Terima kasih kerana kongsi ilmu kepada kami yang 'kosong' pasal ini. hehe.

Bella Jamal said...

Langkah baik la diri ACAM untuk arkitek-arkitek diluar sana. Bagi yang dalam bidang ni memang sangat perlu diskusi macam ni. kalau sis yang pegi mungkin melopong ajelah. tapi bak kat aKak Lily ilmu tu kena carik, apalah salahnya kan.

Mimie said...

Saya sebu5 bunyi archik.. Hehehe.. Jauh sangat bunyinya kak. Tapi baguslah persidangan ni dianjurkan Persatuan Arkitek Perunding Malaysia untuk memberi tumpuan bagi melengkapkan latihan Arkitek dengan kemahiran perniagaan supaya seiiring perkembangan teknologi dan perniagaan yang ada di pasaran sekarang ni kan

xulhlmi said...

wah, bagusnya ada program begini. Dalam mempelajari ilmu baharu, boleh juga kongsi pendapat dan idea dalam mengatasi isu semasa dalam senibina ni. Tak sabar nak kongsikan dengan kawan arkitek xul lah, mesti diorang berminat nak join.

Farhana Jafri said...

Tengah berlatih lagi dengan sebutan archique tu haha. Dulu pernah kerja dengan bahagian construction, suka jugak la korek semua ilmu dalam setiap dept sebab berbeza dept berbeza experience and knowledge. Best sangat bila menyembang dengan senior pasal construction ni.

Huda Halid said...

bagus yer ada program macam ni, beri peluang pada arkitek berkumpul dan bertukar idea yang lebih fresh untuk menghasilkan reka bentuk yang lebih baik di masa hadapan

Ruby said...

Program peningkatan kerjaya macam ni saya suka. Walau apa minat kita, kerjaya kita. Boleh je timba ilmu berlainan bidang atau tingkatkan karier path. Arkitek walau usia meningkat pun perlu refresh pengetahuan. ikut demand semasa.

saidila said...

bukan bishe2 punya persidangan nih ...tapi baguslah dapat join , opkos cara berfikir kita juga selepas tu akan berubah 360 darjah ...all the best

CXopportunities said...

Bagusnya ACAM ni. Program yang memberikan banyak benefit . Cx memang tak pernah dengar pasal ArchiQ ni. First time. Ilmu baru ntk cx yang seriously zero about this. Tq kak!

AyuArjuna BiGoshh said...

Sekali sekala datang event macam ni bagus untuk membuka minda. Terutama dalam bidang yang kita tahu tapi tak memahami secara luas. Tapi dunia arkitek ni mmg menarik dan mencabarkan

Nadia Johari said...

baru tau pasal ni..almkalumla kita ni tak kerja, so bab-bab macmni kalau orang tak share kita tak tau..bgusla ada archiq ni..mereka yang bekerja di bawah arkitek boleh datang event mcm ni, berkongsi sesama kan

cre8tone said...

wow! memang bagus ada program macam ni untuk meningkatkan ilmu di bidang arkitek.. lebih banyak arkitek yang berkualiti di sini..

Nadratul Syazwana said...

Kalau kak Lily tak bagitahu cara sebutan, memang kita main sebut je acik hahah. Suka event camni sebab boleh menaikkan semangat kita. Golongan professional sesuai sangat lah untuk menajamkan lagi fikiran.