Sunday, September 18, 2022

Makan Malam Di ASIARI Bangi, Restoran Chinese Muslim Halal

Hi Korang,

Lama betul tak citer pasal makan-makan ni ek

Sebab ape?? Sebab lama ktorang tak makan kat luar hah. Yelah balik keje pun dah lambat so beli apa yang ada depan mata kadangkala tuh x makan pun malam hah.

Bile kat Bangi ni ktorang akan selalu cari kedai yang menghidangkan menu sesimple yang boleh, yelah sebab nak cepat maka restoran ASIARI ni lah yang menjadi pilihan kerana Asiari menghidangkan menu makanan chinese muslim yang enak lagi lazat.


Kalau korang nak tau yang di buka kira-kira beberapa tahun yang yang lepas dan outlet pertamanya di SACC – Shah Alam yang mana outlet ini beroperasi selama kira-kira 10 tahun sehingga 2015 dan mempunyai fans dan followers yang kuat daripada masyarakat di Shah Alam.

Asiari adalah restoran mesra muslim kontemporari yang menawarkan Masakan Oriental Asia. Ia diketuai oleh 2 chef berpengalaman yang pakar dalam Masakan Cina/Timur. Keupayaan chef ditunjukkan melalui pengalaman mereka di hotel mewah 5 bintang di Dubai serta Restoran Bintang Michelin di London masing-masing.

10 jenis menu yang menjadi pilihan para pelanggan ASIARI

Restoran yang luas dan susunatur yang simple serta dekat dengan rumah menyebabkan kak lily suka ke sini daripada outlet yang lainnya


Citer banyak pun tak guna jom kak lily kongsikan beberapa menu yang kak lily order hah.

Ying Yang Xiao Long Bao 
(Shanghai Black Truffle Sauce Beef & Signature Xiao Long Bao Combo)

Dimsum yang lain daripada lain rasanya, kalau korang nak tau black truffle adalah salah satu bahan yang paling mahal di dalam senarai bahan masakan. Rasanya unik dan sedap, kak lily panas-panas. Isi di dalamnya menarik kerana ada daging, ayam dan sos truffle.

Pan-Fried Minced Chicken & Chive Dumpling

Pilihan dimsum yang istimewa jugak, ranggup di luar namun lembut di dalamnya. Di hidangkan panas-panas dan harus di cicah dengan campuran kicap yang enak.

Sweet Corn Soup With Wild Mushrooms and Chicken

Mr Big suka bethol dengan sup jagung nieh, tidak terlalu cair namun tidak terlalu pekat. Campuran cendawan liar dan ayam menaikkan lagi rasa sup jagung ini.


Fragrant Stir-Fry Spicy Whole Shell Clams (Kam Heong Lala) With Fried Mantou

Ini memang kegemaran kak lily, lala di masak kam heong. Sebab kak lily tak pandai nak masak so kita order jer di Asiari ni. Kuahnya tidak terlalu pedas dan lala mudah untuk di keluarkan dari kulitnya. Di tambah pula dengan kehadiran mantou goreng, lagi bertambah enak di cicah bergitu sahaja. 

Braised Bean Curd With Minced Meat & Chilli Sauce ( SzeChuan Style)

Hidangan veggetarian yang lazat, lengkap dengan protien, veggie dan kuahnya yang tidak berapa pedas. Di makan dengan nasi panas pun amboit terangkat.

Black Truffle Fried Rice With Shrimps

Nasi goreng yang lain daripada lain kerana adanya black truffle di dalam hidangan ini. Tengoklah udangnya bersaiz besar bethul. 

Apa-apa pun..


Kan kak lily suke makan yang simple so order pun simple-simple tapi cukup mengenyangkan. Dari segi rasa memang tidak di nafikan ianya sangat sedap dan portionya agak banyak untuk seorang makan. Untuk harga pula kak lily rasa tak jadi masalah kerana ianya berpatutan dan tidak terlalu mahal walaupun bahan masakannya agak premium.

Oh ya, restoran Asiari disahkan Halal oleh JAKIM. Boleh nikmati hidangan tanpa rasa was-was!



Jom kite ke

Asiari Bangi
No. 10 & 11 G1, Jalan Medan PB2A,
Seksyen 9, 43650 Bandar Baru Bangi, Selangor

Tel: 03-8920 1162

Opening Hours : Monday-Sunday
                                11AM-10PM

Mari LIKE dan FOLLOW mereka di social media berikut :

Website :

Facebook : 

Instagram :



No comments :