Tuesday, January 22, 2019

AUSSIE SUMMERFRUITS Kini Di Village Grocer Sempena Kempen “Sweeter When Shared”

Hi Korang, 

Siapa penggemar buah-buahan dari luar negara ni? 

Angkat tangan lekasss!! Ni kak lily nak kongsi dengan korang mengenai buah-buahan musim summer dari Australia ni tau 


Adakah korang tahu? 

Peaches, nectarines, aprikot dan plum berada dalam keluarga yang sama dengan bunga mawar, dan merupakan saudara dekat dengan badam - semua termasuk keluarga Rosaceae. Bunga musim panas juga boleh dipanggil buah batu kerana pit mereka (benih). 

Sekitar 100,000 tan metrik (berat yang sama dengan 2,000 pesawat kargo) buah-buahan musim panas dihasilkan oleh 1,200 penanam dari Oktober hingga April setiap tahun dari empat wilayah pengeluaran utama dan kedua di seluruh Australia. Semua musim panas yang lazat ini dipilih untuk menjamin kualiti terbaik untuk pengguna. 

Best kan!! Bestnya kalau Malaysia ada buah-buahan sebegini ek 

Dengan adanya kempen "Sweeter When Shared" ianya menjadi sesuatu yang lebih ideal bagi permulaan Tahun Baru, Tahun Baru Cina serta Hari Valentine yang bakal di sambut tidak lama lagi. Enaknya menikmati buah-buahan seperti nectarines, peaches, plums dan aprikot dengan keluarga dan orang tersayang. 

Australian summer fruits ini unik di jadikan hadiah untuk perayaan seperti Tahun Baru Cina dengan memberi buah-buahan segar yang melambangkan kehidupan dan permulaan baru. Sementara itu, cara yang lebih baik untuk mengatakan "Saya sayang kamu" Hari Valentine ini dengan dengan sebakul buah-buahan yang ‘juicy’ ataupun pencuci mulut yang dibuat dengan penuh kasih sayang yang berkhasiat dan lazat. 

Tengah panas-panas minum air peaches ni sedapnya la hai

Buah-buahan, terutamanya pic adalah hadiah popular semasa Tahun Baru Cina kerana mereka melambangkan harapan untuk kehidupan yang panjang dan sihat. Dengan keempat buah musim panas Australia yang matang, hadiah buah-buahan musim panas Australia pasti akan memberi kesan kepada keluarga dan sahabat-sahabatnya kerana bentuk bulat dan warna mereka dikatakan melambangkan kesejahteraan dan membawa nasib baik sepanjang tahun. 

Kebaikan memakan buah-buahan 

Australian summer fruits adalah pilihan sempurna untuk gaya hidup sihat. Ianya kaya dengan potasium yang menggalakkan saraf dan fungsi otot yang sihat, menjadikan mereka makanan ringan yang hebat untuk bersenam. . Mereka juga menyediakan serat, kalium dan antioksidan yang penting yang menggalakkan pencernaan yang sihat 

Majlis pelancaran kempen "Sweeter When Shared"

Mr Daniel Havas, Senior Trade Commissioner, Austrade

Kak lily sempat hadir ke majlis pelancaran kempen "Sweeter When Shared" baru-baru ini di Village Grocer My Town. 




Selain majlis pelancaran di adakan juga demo khas dari selebriti Belinda Chee yang menyediakan resipi unik menggabungkan keenakan Australian summerfruits dan juga demo cara-cara menghiaskan kotak hadiah ‘Summer Fruits’ yang bakal diberikan kepada para tetamu di Tahun Baru Cina ni yang mengandungi buah-buahan Australian summerfruits ini. 

“I love the crispness and sweet juiciness of summer stone fruits from Australia. These fruits are best enjoyed fresh, and if you have any ripened fruits just use them in a recipe or make lovely jams and compotes!”, kata Belinda Chee. 

Oohing over the pretty jellies, pavlova and gift box at Taste Australia’s SummerFruits ‘Sweeter When Shared’ campaign launch were (from left) and KC Liew (Austrade Business Development Manager), The Food Purveyors Group Lead Area Manager), Daniel Havas (Austrade Senior Trade Commissioner), celeb guest Belinda Chee and Ong Kim Too (The Food Purveyors Group Lead Area Manager). 

Australia menghasilkan beberapa buah-buahan terbaik di dunia kerana microclimate yang unik yang menghasilkan rasa manis yang tersendiri. Para petani di sana mempunyai generasi yang berkepakaran, memohon biosekuriti yang ketat dan langkah-langkah keselamatan makanan untuk menjamin buah yang paling enak dan paling selamat. 

Bagi korang yang ingin mencuba resipi-resipi unik ini, ianya boleh didapati di https://summerfruit.com.au/recipes/


Untuk melihat kempen Taste Australia dalam tindakan dan mencuba pelbagai jenis buah musim panas yang mengalir ke pasaraya yang mengambil bahagian termasuk Village Grocer. 

Di sini kak lily kongsikan kebaikan buah-buahan Australian summer fruits ni ek 

Peaches 
Peaches provide excellent anti-inflammatory, antimicrobial and antioxidant properties that help decrease the development of inflammatory joint conditions 

● 1 piece of peach provides 
-2% of the average person’s daily kilojoule needs 
-2.5g dietary fibre, which helps to lower cholesterol and keeps you fuller for longer 
-260mg potassium, which is needed for a healthy nervous system and healthy muscle function 
-24% of RDI (recommended daily intake) of Vitamin C. It helps maintain healthy immune function, protects cells from free radical damage, supports healthy brain function and healthy skin, and helps to increase iron absorption. 
-11% of RDI of niacin (Vitamin B3), which is important for a healthy nervous system, brain function, fighting fatigue and for healthy skin. 

● Peaches are naturally low in sodium and naturally saturated fat free 

Nectarines 
Nectarines provide a good source of potassium which regulates blood pressure and reduces the risk of a heart attack 

● 1 piece of nectarine provides 
- 2% of the average person’s daily kilojoule needs 
- 2.3g dietary fibre, which helps to lower cholesterol and keeps you fuller for longer 
- 266mg potassium, which is needed for a healthy nervous system and healthy muscle function 
- A good source of Vitamin C, which equals to 33% of RDI. Vitamin C helps maintain healthy immune function, protects cells from free radical damage, supports healthy brain function and healthy skin, and helps to increase iron absorption 
- 13% of RDI of niacin (Vitamin B3), which is important for a healthy nervous system, brain function, fighting fatigue and for healthy skin. 

● Nectarines are naturally sodium free and saturated fat free 
● Nectarines have a low Glycaemic Index of 43, providing slow released energy to help you feel fuller for longer 

Plums 
Plums are a low glycemic index fruit, which helps to control blood sugar and also contain vitamin K which is a key nutrient for healthy bones and teeth 

● 1 piece of plum provides 
- 2% of the average person’s daily kilojoule needs 
- 19% of RDI of Vitamin A, which helps helps support normal reproductive function, vision and immunity 
- 12% of RDI of Vitamin C, which helps maintain healthy immune function, protects cells from free radical damage, supports healthy brain function and healthy skin, and helps to increase iron absorption

● Plums are naturally low in sodium and naturally saturated fat free/ 
● Plums have a low Glycaemic Index of 53, providing slow released energy to help you feel fuller for longer 

Apricots 
Apricots are a low kilojoule fruit and rich in vitamin A and beta carotene which is beneficial for eye health 

● 1 piece of apricot provides 
- 1% of the average person’s daily kilojoule needs 
- 11% of RDI of Vitamin C, which helps maintain healthy immune function, protects cells from free radical damage, supports healthy brain function and healthy skin, and helps to increase iron absorption 

● Apricots are naturally low in sodium and naturally saturated fat free 
● Apricots have a low Glycaemic Index of 34, providing slow released energy to help you feel fuller for longer 


Memang elok sangat kita makan buah-buahan sebegini ye kerana khasiatnya yang menakjubkan..






18 comments :

HALIMAH BINTI MUHIDEN said...

Sukanya tgk buah2an tu..kak mmg suka mkn buah..Apple,pic and orange.

Fadzi Razak said...

Buah-buah import dari overseas macam ni memang sedap kan kak lily. tapi tengok jugak harga nye. semput jugak nak membayor

Julia Mahir said...

Best nyaaa buah-buah semua nampak segar sangat. Kita mmg kaki shopping buah. Sbb husband & anak susah makan sayur, so kena paksa makan buah. Kita pun mmg makan buah as snack jugak.

Suria Amanda said...

Bestnya..nak pi terjah Village Grocer la petang ni...buah2 yang ada kat rumah dh nak abih dh..SA yg tgh darah dinggi ni memang disarankan makan buah-buahan dan sayuran...banyak juga kandungan vitamin dalam buah-buah summerfruits ni ye

Illya LeYa said...

LeYa memang suka makan buah-buahan... Bestnyerrr dapat menikmati buah-buahan segar dari Aussie ni... Nak juga lah grab sementara stok masih ada... Hehe..

Lin Liena said...

kita pun suka buah..lps makan memang carik buah..sedapnher lahai tgk cik lily minum air tu..dahlah tgh panas2 ni

jannah shaklee said...

buah-buahan dari Aussie memang sedap, dan sihat..lebih elok dari China hihihi..besar pulak tu. saya suka makan dengan menu detoks saya.

Lily Shah said...

omggg!! i minat sgt buah buah ni... and pavlova tu nampak so yummyy!!!

Tengkubutang said...

Nak angkat tangan gak.. TB suka buah giler2.. huhuhu.. semua buah TB makan.. cuma tahan dengan tak tahan je sebab ada yang berangin macam cempedak tu kan.. eh.. yang dalam entri ni pasal buah overseas yea.. hehehe.. TB suka jugakkk.. baguslah kempen "Sweeter When Shared" ni, atleast Tb tahu apa khasiat buah2 yang ada..

Annur Syuhadah said...

tengok buah peach dan apricot, terus terbayang puree budak hawraa hihi. Bila baby x habis makan, ibu nye yang sebat

cindy said...

i love all theseee peaches and plum..my fav and those from jaya grocer also look fresh....but sometime bit expensive to buy hehehe

budakbandunglaici said...

sedapnya buah apricots. dah lama sangat tak makan. dapat gaji boleh la beli buah Aussie ni. sekali sekala kena jugak makan buah oversea ni

CXopportunities said...

Wah! Baru tahu pasal asal usul buah luar negara ni. Ada yanh sejenis adik beradik badam dan mawar ya? Serius new knowledge. Khasiat dia pon bagus sungguh! Thanks for sharing kak

Hanny Abdullh said...

Sis ni kurang sikit makan buah-buahan, tapi kalau ada orang belikan sis makan je hehehe. Masa sis ke Aussie dulu memang geram je tengok buah2an segar kat sana, bagus lah sekarang dah senang dapat kat KL ni..boleh lah merasa buah2an segar dari sana

Syafiera Yamin said...

Hi Mr Daniel Havas, hahah.. semua buah buahan tu nampak mengancam la yang satu tu peach kan ? selalu merasa peach dalam tin tapi teringin pula nak makan buah peach yang betul betul crunchy tu.. nanti nak pergi check out la tempat ni nanti..

Henry Tan said...

wow all the summer fruits from australia! for those miss australia sure can go there to have a taste. too bad there's none in penang yet!

Faries said...

Wah sis ni ke rahsia kekal cantik. Kite pun fav makan buah sis. Nanti nak beli la kt sini. Nmpk mcm murah dan sedap.hehehe

Lia Hasty said...

Of course lah kita salah satu peminat makan buah-buahan segar. Rasa x best kalau x dapat makan buah. Salah satu diet yang terbaik dan untuk penghadaman. Sukanya tengok buah-buah dari australia ni.