Thursday, February 21, 2013

Sayangi Kereta Anda | Wiper Penting Ketika Hujan


Hi Korang,

Mentang-mentang wiper ni menda kecik, korang pandang sinis je kan.

Tak patut oooo

Kalau hari hujan, tak de wiper agak-agak korang boleh drive tak? Haruslah TIDAK kan, sebab tak nampak jalan, tapi kalau korang bangsa TEGAR tak tau lah aku.


Bila Masa Untuk Tukar WIPER ni?

Cuba korang rasa, pegang wiper ni. Kalau dah mengeras yang amat tu baiklah tukar baru ye, sebabnya takut-takut boleh mencalarkan cermin kereta dan kabur bila korang guna. Musim-musim hujan dan banjir kilat akan datang ni nanti baiklah tukar Wiper cercepat ye.


Punca WIPER keras?

Cahaya matahari yang terik membuatkan suhu pada cermin kenderaan meningkat. Bila wiper dilampirkan pada cermin depan, haba kat cermin akan mengalir pada wiper. Secara umum kita tahu yang haba boleh merosakkan getah. Kesan perubahan suhu panas dan sejuk membuatkan getah kembang dan kempis serta akhirnya mengakibatkan kerosakan pada getah.

Selain haba, penggunaan cecair pembersih cermin sepertiRainX pun boleh merosakkan wiper. RainX membuatkan cermin nampak bersih dan kalis air bila kita sapukan. Tetapi, bahan asas RainX adalah silikon, silikon akan melekat pada permukaan kaca dan sampai suatu masa, ia akan melekat pada getah dan mengurangkan keupayaan getah untuk membersih cermin.


Tips Penjagaan WIPER

Ketika meletak kenderaa di tempat yang panas, angkat batang wiper dalam keadaan menegak supaya getah tidak nenyerap haba dari cermin. Untuk lebih mudah, letak kenderaan di tempat yang sejuk supaya tak perlu mengangkat batang wiper. Ini boleh membantu memanjangkan jangka hayat getah wiper dan mengelakkan getah dari perubahan drastik suhu secara berterusan.


Tak payahlah gunakan bahan pembersih macam RainX tu, baik korang cari Wiper yang berkualiti sket. Biar mahal sket asalkan elok.

Ok itu je, untuk kali ni. Nanti-nanti aku citer lagi pasal tips penjagaan kereta ni ek. Oh ye lupa nak bagi tau some of the info ni aku dapat dari forumer kereta, search online sket dan juga banyak tanya kat mekanik workshop ye.

Any question, please let me know ye..

Ewah cakap omputih plak, ini semua POYOoooo….

pics : sorry gambo tak cantik coz amik masa tengah drive. opss bocor sudah!




6 comments :

Farah Waheda Wahid said...

nice sharing sis... ^_^... betol2 wiper sangat penting...lebih2 lagi kepada orang rabun macam saya ni... ^_^

AyuArjuna BiGoshh said...

waah rajin akak bagi tips pasal keta...thanks for sharing ya :)

::EIDA:: said...

Ida penah tukar wiper rm80 dua batang tuh! pengsan! tapii berbaloiiiiii.. hehehe

bicara mak dara said...

haaa btl2 slalunya wiper kita buat tak tahu je kan.. selalu dok jaga enjin la jaga tayar lah.. wiper pon penting jugakkkk kan :)

Kujie said...

yup betoilah..pakai rainx tu, getah dia melekit..berbunyi

kalau hujan tak lebat, getah dia tak licin sapunya

kalau hujan lebat tak apa

rasa menyesal pula guna sebab baru je tukar wiper yang mahal...jenama terkenal.

QasehnyaRania said...

wiper ni amat penting time hujan kan.kalau tak berfungsi degn baik..macam mana nak memnadu kalau hujan lebat..pandangan jadi kabur kan..