Monday, February 19, 2024

Makan-makan Di Madam Lee Nyonya Private Dining di Palm Garden Hotel, Putrajaya.

Hi Korang,

Masa kitorang berstaycation hari tuh di Palm Garden Hotel, sempatlah jugak menjamu selera di Madam Lee Private Dining.


Madam Lee Nyonya Private Dining dibuka untuk memberi penghormatan kepada pemilik IOI Resort City, keluarga Lee yang juga meminati masakan Nyonya. Temui kelazatan salah satu masakan terbaik Asia Tenggara, masakan Baba-Nyonya atau Peranakan menyajikan cara Makan Persendirian di IOI Resort City.


Mengenai Masakan Nyonya
Masakan Nyonya atau Masakan Baba Nyonya juga dikenali sebagai Masakan Peranakan. Peranakan adalah kumpulan etnik yang ditakrifkan oleh keturunan mereka dari perkahwinan antara antara gelombang pertama peneroka Cina Selatan di Asia Tenggara. Budaya Peranakan yang dominan di Malaysia adalah terutamanya di Pulau Pinang atau Melaka. Masakan Nyonya lahir daripada sejarah transkulturasi dan perkahwinan antara kaum dan pengadunan masakan mereka yang berabad-abad lamanya.



Konsep Makan Persendirian
Mengapa ia digelar Makan Persendirian? Konsep Makan Persendirian menawarkan menu khusus yang tersedia pada hari-hari tertentu sahaja supaya anda boleh menikmati kerumitan penyediaan makanan dengan sebaik-baiknya. Masakan yang lazat akan dihidangkan dengan santapan separa halus dan pengalaman pengalaman di mana anda akan dapat menikmati masakan dengan beberapa keluarga dan rakan terpilih anda. Atau anda boleh menempah bilik makan peribadi eksklusif yang masing-masing memuatkan 10 orang atau 20 orang. Pra-tempahan adalah lebih baik untuk pengalaman menjamu selera peribadi yang hebat, namun anda juga boleh masuk dan memesan dari menu harian.












Menu
Di Puan Lee Nyonya, nikmati pelbagai Masakan Nyonya yang popular. Untuk Pembuka selera, terdapat Otak-Otak, Pie Tee, Loh Bak ada juga sup yang enak seperti Itik Tim (Sayuran Masin dan Sup Itik), Sup Tauchu Ayam atau Bebola Udang dan Sup Maw Ikan. Untuk hidangan utama, nikmati pelbagai jenis seperti Rendang Ayam Peranakan, Ayam Goreng Inchi Kabin, Udang Sambal Petai, Udang Tamarind, Kapitan Sotong, Jiu Hu (Sotong) Char, Nyonya Curry Lamb dan banyak lagi. Madam Lee Nyonya juga menyediakan ikan hidup segar dan makanan laut pada harga bermusim seperti Kerapu Harimau, Lobster Boston, Ikan Merah dan Siakap. Ini tersedia semasa makan malam sahaja dan boleh disediakan secara kukus atau goreng dengan pilihan Nyonya, Assam Pedas atau Sos Soya Superior.

The Chef
Lelaki di sebalik masakan lazat yang disajikan kepada anda ialah Chef De Cuisine Pemenang Anugerah, Wong Chak Loong. Chef Wong adalah pemenang Anugerah Emas pada Pesta Masakan Antarabangsa Selangor ke-3 2021 untuk Pameran dalam Pinggan Masakan Peranakan dan Anugerah Emas semasa Piala Dunia Masakan Malaysia 2023 untuk Masakan Tradisional Nyonya. Kini Chef Wong dan pasukannya akan menyajikan hidangan istimewa mereka pada menu harian. Pes benar-benar buatan sendiri di dapur kami menggunakan bahan-bahan yang paling segar, sekali gus memastikan rasa Nyonya asli yang sama masam, beraroma, pedas dan herba. Chef Wong meminati masakan Nyonya sejak awal beliau kerana keunikan dan kerumitan setiap hidangan yang mempunyai cerita tersendiri. Kegemaran peribadi beliau ialah Ayam Kapitan, Nasi Ulam, Ayam Buah Keluak dan Mee Kari.


The Outlet
Madam Lee Nyonya Private Dining menawarkan bangunannya sendiri bersebelahan dengan Rafflesia Ballroom hotel. Outlet ini mempunyai 3 tingkat dan satu ruang makan peribadi. Tingkat atas mempunyai ruang penerimaan yang juga menuju ke ruang makan peribadi. Kaunter penyambut tetamu adalah kawasan santai untuk menunggu atau menikmati snek dan minuman Nyonya di tengah-tengah rak yang elegan dengan pelbagai peralatan Nyonya dan barangan antik yang dipamerkan. Terdapat juga sudut gerai foto di mana anda boleh berpakaian seperti Nyonya atau Baba sejati untuk peluang bergambar yang menyeronokkan. Ruang makan peribadi menawarkan ruang peribadi untuk satu meja sepuluh orang atau bilik lain dengan 2 meja untuk sepuluh orang setiap satu. 


Tingkat tengah ialah dewan makan utama dengan hiasan berwarna-warni yang boleh memuatkan sehingga 62 orang. Kedua-dua tingkat atas dan tengah adalah berhawa dingin dan mempunyai tingkap tinggi yang membenarkan cahaya matahari semula jadi dan menampilkan persekitaran resort yang mantap. Baba Bar terletak di tingkat bawah dan bahagian teres Puan Lee Nyonya dengan bar al fresco yang estetik disediakan. Nikmati minuman dan makanan ringan dalam suasana berangin yang menghadap ke kolam renang yang indah dan IOI Resort Ctiy. Bar Baba boleh memuatkan sehingga 56 orang. Walaupun semua tingkat disambungkan dengan satu siri tangga yang megah, ia juga disambungkan dengan mudah dengan lif kerusi roda, lif eksklusif dan tanjakan laluan untuk akses mudah.

Promosi Pembukaan
Untuk meraikan pembukaan Madam Lee Nyonya Private Dining, pengunjung boleh menikmati diskaun pembukaan 20% untuk makanan dan minuman bukan alkohol mulai sekarang hingga 25 Februari 2024.


Waktu Operasi
Makan Malam Persendirian Puan Lee Nyonya dan Baba Bar akan dibuka setiap hari untuk makan tengah hari dan makan malam tetapi ditutup pada hari Isnin. Waktu makan tengah hari adalah antara 12.00 tengah hari - 2.30 petang dan makan malam dari 6.30 petang hingga 10.00 malam. Baba Bar akan dibuka dari 11.00 pagi - 12.00 tengah malam tetapi juga ditutup pada hari Isnin. Untuk tempahan sila hubungi 603 89432233 atau 012 871 4101.

Buy Out
Jika anda merancang acara yang lebih besar, anda boleh memilih untuk Membeli Keseluruhan Makan Persendirian Puan Lee Nyonya untuk Ulang Tahun, Sambutan Hari Lahir, Perjumpaan Keluarga dan lain-lain. Sila berhubung dengan Pasukan Jualan di 603 89432233 atau e-mel : kulpt.sales@marriott.com untuk maklumat lanjut.


Palm Garden Hotel, Putrajaya merupakan sebahagian daripada ahli Marriott Bonvoy yang mana ianya merupakan program pelancongan yang memenangi anugerah daripada Marriott International, membolehkan ahli memperoleh dan menebus mata untuk penginapan mereka di hotel baharu, dan di hotel dan resort lain di seluruh portfolio jenama Marriott Bonvoy yang luar biasa. Dengan aplikasi Marriott Bonvoy, ahli menikmati tahap pemperibadian dan pengalaman tanpa sentuhan yang membolehkan mereka mengembara dengan tenang.


No comments :