Monday, March 19, 2018

Lee Kum Kee Cooking Caramel

Hi Korang,

Kita orang melayu memang jarang guna produknya nama pelik-pelik sebab takut samada boleh di makan atau tidak, ermm betul tak?

Hah betullah tuh!!

Macam jenama Lee Kum Kee ni, kak lily pun pada mulanya cam berat-berat gak nak guna tapi bila dah check ada logo HALAL so settle masalah, beli je tanpa was was.

Jenama yang tidak asing lagi di pasaran yang terkenal dengan rangkaian sos masakannya, Lee Kum Kee kini memperkenalkan satu lagi keluaran produknya yang diyakini selamat dan berkualiti tinggi. 


Lee Kum Kee Cooking Caramel diperbuat daripada Karamel Kelas 1, iaitu gred tertinggi dalam empat pengelasan karamel kerana ianya diproses secara minimum tanpa sebarang penambahan sebatian kimia. Selain daripada itu, produk ini juga bebas dari sebatian 4-methylimidazole (4-MEI) yang berbahaya. 

Dihasilkan melalui piawaian kawalan kualiti yang paling ketat dan hanya menggunakan Karamel Kelas 1, Lee Kum Kee Cooking Caramel juga tidak mengandungi sebarang bahan pengawet. Dengan jaminan ini, pengguna boleh menyediakan hidangan kegemaran keluarga mereka tanpa was was. 

Dengan penambahan sos Lee Kum Kee Cooking Caramel ke dalam masakan anda, ianya akan menambah baik penampilan masakan dengan warna yang lebih menarik serta memberikan aroma dan rasa yang secukupnya tanpa menimbulkan rasa pahit yang biasa dikaitkan dengan sos memasak berkaramel. Tambahan pula, sos ini juga sesuai digunakan untuk resipi tumisan di mana karamel masakan ini memberikan warna coklat kemerah-merahan yang menjadikan sesuatu juadah itu sukar untuk ditolak. 

Claypot Chicken with Dried Lily Bud

Syarat kualiti yang paling ketat ini menjadikan Lee Kum Kee – pengeluar sos tiram dan peneraju dalam sos Cina autentik – satu jenama yang diiktiraf di peringkat antarabangsa sebagai sos berkualiti yang menambah keenakan hidangan makanan Cina, sama ada untuk masakan di rumah yang dimasak dengan penuh kasih sayang mahu pun yang disediakan secara profesional oleh chef. 

Lee Kum Kee Cooking Caramel yang baru ini menjadikan hidangan kelihatan lebih menarik dengan warna yang menyelerakan sambil memberi keyakinan dan kepuasan kepada pengguna kerana ia selamat dan bebas dari 4-MEI,” kata May Lim, Pengarah Urusan Asia Tenggara, Timur Tengah dan India di Lee Kum Kee (M) Sdn. Bhd. 

"Produk ini dihasilkan di kilang serantau kami yang diperakui Halal di Shah Alam dan diperbuat daripada ramuan dari gred terbaik di mana keselamatan makanan adalah keutamaan bagi kami. Di Lee Kum Kee, kami sentiasa berusaha mempertingkatkan kualiti sos kami supaya pengguna dapat menikmati cita rasa yang autentik secara selamat dalam masakan mereka," tambah May. 

Braised Beancurd, Egg and Peanuts

Lee Kum Kee Cooking Caramel dijual pada harga runcit RM5.50 (350ml) dan RM10.50 (740ml) dan boleh didapati di pasar raya mini, pasar raya dan pasar raya besar terpilih di seluruh negara.

Ni kak lily kongsikan resipi masakan yang menggunakan produk Lee Kum Kee Cooking Caramel.


Lee Kum Kee Pan Fried Beef with Traffic Light Capsicums 
Serves : 4 pax 

Ingredients : 
200g Beef, ½ Each of Traffic Light Capsicums (Julienne thinly), 
3 Cloves Garlic (Sliced). 
1 tbsp Lee Kum Kee Cooking Caramel, (marinade)
1 tbsp Lee Kum Kee Selected Light Soy Sauce (marinade)
1 tsp Brown Sugar, ½ tsp Black Pepper Powder, 
1 tsp Cornstarch, 
2 tbsp Water, 
1 tbsp Oil. 
1 tbsp Lee Kum Kee Cooking Caramel, 
3 tbsp Lee Kum Kee Selected Light Soy Sauce, 
2 tbsp Lee Kum Kee Premium Brand Oyster Sauce, 
½ tsp Brown Sugar, 
2 tbsp Water, 
Starch Slurry (For thickening sauce). 

METHOD : 

(1) Tenderize beef with the back of the knife then cut across the grain to very thin strips. 

Mix well with marinade and allow to marinate for 10 minutes. Then, velvet fry beef in hot oil and keep aside for use later. 

(2) Heat wok, add in 2 tbsp of oil and sauté garlic slices till aromatic. Place in capsicums, beef and seasoning. Toss well and thicken sauce with starch slurry. Dish onto platter and serve.


Lee Kum Kee Chow Mein 
Serves : 4 pax 

Ingredients : 
200g Dried Noodles, 
3 Cloves Garlic (Slice), 
8 Prawns (Shelled and Deveined), 
1 Carrot (Julienne), 
200g Cabbage (Shredded), 
1 Red Chili (Julienne), 
2 Stalks Spring Onion (Cut into 1-inch pieces),
2 tbsp Oil. 
3 tbsp Lee Kum Kee Cooking Caramel, 
2 tbsp Lee Kum Kee Premium Brand Oyster Sauce, 
2 tbsp Lee Kum Kee Selected Light Soy Sauce, 
½ tsp Lee Kum Kee Pure Sesame Oil, 
½ tsp Pepper Powder, 
1 tsp Sugar, 
100 ml Water. 

METHOD : 

(1) Cook noodles according to instructions on the packaging. Drain and keep noodles aside for use later. 

(2) Heat wok and add in oil. Sauté garlic till aromatic and add in prawns. Stir fry till half cooked and add in carrot and cabbage. Fry well and add in seasoning and noodles. Continue to fry till sauce is well absorbed and lastly, add in red chili and spring onion, toss well and serve.



No comments :